Afgelopen week er ruim 2500 km bijgetikt i.vm. m'n reis naar Denemarken.
Het is niet alléén maar kommer en kwel natuurlijk. Grote afstanden, dat is waar het uur van de 159 slaat.
De motor begint ook al zuiniger te lopen, misschien dat de winterbanden -een maatje smaller 215 ipv. 225- daar ook nog
een rol in meespelen.
Op de heenreis, naar het noorden van Jutland op één tank gehaald, 1:16,8 en daarbij zelfs op de heenweg in Duitsland nog
even gekeken wat de top was. Dat was overigens 218 en terug 210, dus daar zal de windrichting wel een rol in hebben
gespeeld. Terug wel wat meer doorgereden en een groot stuk 150 à 170 gereden -vrijwel lege Autobahn), daarbij 1:15,2 verbruikt.
Over de geluidsinstallatie:
Het geluid van de standaard luidsprekers icm. het navigatiesysteem is best wel goed. In dat geval kun je de Bose installatie
gerust achterwege laten. Toch nog iets positiefs over het navigatiesysteem
Geluid met de standaard radio is inderdaad vrij slecht.
Afwerking van de auto is natuurlijk een beetje een kwestie van geluk hebben. De mijne zal zeker minder dan gemiddeld zijn
geweest. Echter door bij de intruductie van de 159 kwistig met de term "premium" te strooien en Audi en BMW vaak te noemen
heeft Alfa natuurlijk zelf bepaalde verwachtingen gewekt. Als het eindresultaat (qua afwerking dan) eerder minder is dan
m'n twee voorgaande 156's, dan wordt toch niet geheel aan die verwachtingen voldaan. Gelukkig zijn het zaken die een
goede dealer -die heb ik- nog kan oplossen.
Het is jammer dat die Duitse managers -Kalbfell & Co.- weg zijn, misschien hadden die nog wat kunnen bewerkstelligen:
strengere eindcontrole af fabriek.
Niet helemaal jofele versnellingsbakken zijn technische zaken. Misschien is het nog net wat te snel geweest om de auto
te kopen. Als je een benzine-uitvoering koopt, dan is natuurlijk vrijwel elke schroef echt nieuw i.v.m. voorgaande Alfa's:
nieuw platform; nieuwe motoren; nieuwe versnellingsbakken. Dwz. een redelijk hoog risico op kinderziektes, dat komt bij alle merken voor.
Nog een tip voor de dieselaars: absoluut de elektrische bijverwarming nemen: na 1 à 2 minuten komt er warme lucht uit de roosters. Is
elke cent waard. Ik hou dan ook niet van kou
Achteraf een beetje spijt dat ik niet de kantelverstelling op de bestuurdersstoel heb. Ik zit er nu niet slecht in, maar als je de stoel vrij laag
zet, wat ik pretting vind, dan kantelt de stoel naar achteren omlaag. M.a.w. vooraan staat de zitting dan in verhouding hoog. Da's dan
weer wat lastiger met de koppeling intrappen -ik ben niet zo lang-. Als ik veel op de snelweg zit, heb ik de stoel dan ook meestal een
tandje verder naar achteren staan.