Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

Nokkenasversteller 16 v motoren.

zo nov 26, 2006 20:03

Beste medeforummers,

Ik weet over dit onderwerp is in het verleden al veel gesproken, ik heb via de zoekfunctie er al veel over gelezen maar wat ik precies wil weten ben ik nog niet tegen gekomen.
Wat is het probleem. ik heb sinds kort een mooie145 uit '98 van eerste eigenaresse, een 1.6 ts 16v met precies 100.000 km incl. boekjes. gekocht met hele lichte voorschade ( koplampen, bumper, grill, Radiateur en aircocondensor waren stuk, geen spuitwerk!!).
De schade is inmiddels gerepareerd en hij rijdt weer perfect.
Bij van Lingen in Haarlem heeft de auto in Februari 2006 bij km. stand 97000 een grote beurt gehad de (incl. distributieriem+ spanrol, bougies, banden enz.)
Nu klinkt de motor bij stationair als een diesel, zodra je een beetje gas geeft is dit geluid weg, dus ik ga ervan uit dat het de nokkenasversteller kapot is, waarom dit toen bij de beurt niet vervangen is weet ik even niet.
VRAAG 1, is dit simpel te vernieuwen zonder de distributie weer los te halen en hoeveel werk is het en hoe vernieuw je het.
VRAAG 2, waar zit die versteller precies (misschien iemand een schematekening of foto)?
VRAAG 3, wat is die metalen huls met stekker bij de injector van de 1e en 2e cilinder.

Dus kortom waar zit dat ding en wat voor handelingen moet je verrichten om hem te vernieuwen.
Mijn kennis ligt (gelukkig ) meer bij ouderwetse klassiekers zonder al die die moderne "poespas"
( Motto, wat er niet inzit kan ook niet stuk)

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Andretti Molletti

RE: Nokkenasversteller 16 v motoren.

zo nov 26, 2006 22:10

1) de distributie MOET los omdat de versteller achterop je nokkenastandwiel zit van de inlaat as.
2) daar zit i dus: op het uiteinde van de inlaatnokkenas
3) dat "ding"is de elektrische klep die wel / geen olie op de versteller zet en deze dus aanstuurd.

PS de ouderwetse 75 heeft een soort gelijke constructie ;)

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo nov 26, 2006 23:04

Hoi Andretti,

Dank voor je reactie, ik was al bang dat ik met het te makkelijk voorstelde. Ik hoopte nl. dat met het simpel vervangen van die electrische klep die dus de olie aanstuurt het probleem verholpen zou zijn, okee niet dus.
Is het zo dat deze versteller die dus achterop het inlaat nokkenas de oliedruk niet kan vasthouden ofzo? Maw. wát is er dan precies loos mee dat je dat "diesel"geluid krijgt. En geeft dikkere of juist dunnere olie dan geen oplossing.

PS, ehhh, ik ben nog van de generatie vóór de 75 :wink: :wink:

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Andretti Molletti

zo nov 26, 2006 23:06

Geen idee eigenlijk, inwendig gaat er wat mis met ik denk de afdichtingen waardoor de oliedruk niet gehandhaafd wordt en het ding gaat klapperen...
Dikkere olie om uit te proberen kan nooit kwaad maar ik denk dat dat al eerder geprobeerd is.

René-_QV

di nov 28, 2006 21:39

Het heeft volgens mij te maken met dat de olie loopjes(gaatjes) dichtslippen en dat de vervroeger daardoor niet genoeg olie meer krijgt, ik had ook begrepen dat ze dit nu bij de nieuwe vervroeger hadden aangepakt, maar dat weet ik niet zeker.

Andretti Molletti

di nov 28, 2006 21:56

Dan zou het vervangen dus geen oplossing geven?

Terug naar “Algemene Technische vragen”