Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:30

Niet Alfa related... maar wel een beetje een universele vraag. Ben bezig met de koppakking van de Panda te vervangen, echter hou kan ik het beste de raakvalkken van de kop en het cilinderblok (dus daar waar de pakking tussen zit) reinigen? Waarmee doe ik dat? Remmenreiniger (lijkt me sterk), wasbenzine of iets anders? Of voldoet het gewoon goed schoonmaken met een droge doek zonder er iets op?

Daarnaast.. als ik de kop er toch naast heb liggen, is het handig om de kleppen ook een beetje schoon te maken (roetaanslag etc.) en bovenkant van de cilinders? En zo ja, de bekende vraag, waarmee :roll:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:33

Eerst de pakking er goed afsteken ZONDER de pasvlakken te beschadigen. (Scherpe pakkingschraper en schaper nagenoeg vlak houden)

Daarna kun je simpel met een combinatie van bv remreiniger en een stukje Scotchbrite de pasvlakken zonder deze te beschadigen brandschoon krijgen. ( En uiteraard zijn er meer methode's, maar dit werkt iig prima)

De verbrandingskamer kun je op dezelfde wijze reiningen. De kleppen zijn vaak dikker aangekoekt. Zonder ze te verwijderen is reinigen moeilijk,Je kunt de klepstelen en de bovenzijde van de klep dan niet reinigen, maar met een stukje schuurpapier en voorzichtig schrapen kun je iig het klepoppervlak aan de onderzijde reinigen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Speeder

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:41

Jij blijft ook bezig met die panda van je ;)

Hoe zien de pasvlakken eruit? Zitten er pakkingsresten op, roet, of whatever? Vaak als de kop er wat langer naast ligt gaat het middenblok wat oxideren, is dat bij jou ook het geval? Wanneer het slechts om wat resten gaat kan je het makkelijk met wat remmenreiniger verwijderen.

Wat je bij de cilinderkop NOOIT moet doen is schuren met watvoor schuurpapier dan ook. Ik neem aan dat het een aluminium kop is, en daar schuur je de schuurkorrels in vast waardoor het oppervlak onneffen wordt. Gewoon schoon maken met een doek en remmenreiniger. Indien nodig kan je de kop nog laten vlakken, dan hoef je hem ook niet schoon te maken ;)

Het middenblok ook gewoon met een doek en wat remmenreiniger schoon maken van pakkingsresten. Als er corrosie ofwat zit kan je met een vlak schuurblokje en waterproof schuurpapier voorzichtig over de gehele oppervlakte schuren. Niet plaatselijk heel erg gaan poetsen, want je wilt het oppervlak liefst zo vlak mogelijk houden.

Wat betreft die cilinderkoppen: Het mooiste is om de kleppen te demonteren en de cilinderkop + kleppen mooi schoon te stralen. Na het stralen natuurlijk ook weer schoon spoelen in zo'n speciale spoelbak.
Ik schat dat jij niet beschikt over de juiste tools hiervoor. In dat geval kan je de kop nog steeds wel demonteren, en de kleppen zo goed en zo kwaad als het kan ontdoen van roet. In een bad van remmenreiniger leggen werkt vaak ook best aardig. Vaak is de aanslag erg taai en lastig te verwijderen maargoed. Wanneer alles er goed uit ziet kan je de kleppen nog even met speciale pasta mooi insluipen op de zittingen, en direct even de rubber klepseals vervangen. Die dingen kosten niks maar kunnen wel voor overmatig olieverbruik (langs de klepsteel) zorgen....
Laatst gewijzigd door Speeder op di nov 28, 2006 19:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Speeder

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:42

Eerst de pakking er goed afsteken ZONDER de pasvlakken te beschadigen. (Scherpe pakkingschraper en schaper nagenoeg vlak houden)

Daarna kun je simpel met een combinatie van bv remreiniger en een stukje Scotchbrite de pasvlakken zonder deze te beschadigen brandschoon krijgen. ( En uiteraard zijn er meer methode's, maar dit werkt iig prima)

De verbrandingskamer kun je op dezelfde wijze reiningen. De kleppen zijn vaak dikker aangekoekt. Zonder ze te verwijderen is reinigen moeilijk,Je kunt de klepstelen en de bovenzijde van de klep dan niet reinigen, maar met een stukje schuurpapier en voorzichtig schrapen kun je iig het klepoppervlak aan de onderzijde reinigen.
NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkop :shock: De cilinderkop wil je vlak houden, gewoon goed schoonmaken met doek/nagel/remmenreiniger en indien nodig laten vlakken voor 25E. Scotchbrite op het gietijzere onderblok is well enough...
Laatst gewijzigd door Speeder op di nov 28, 2006 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:46

Als het om een 1000 cc fire motor gaat :

tip 1: Kop laten vlakken (krengen trekken altijd krom)
tip 2: Let goed op de koppakking, past op 2 manieren manier 1 juist, manier 2 geen olie in de kop ik praat uit ervaring :oops:

Pas vlak goed opschuren met schuurpappier of zie bovenstaande oplossing, remreiniger werkt perfect

Kopboutgaten goed uitspuiten met lucht, en bouten met een beetje molicoot insmeren (eerste centimeter)

Aantrekkoppel ik dacht 40 nm en dan 2 x 90 graden
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Speeder

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:47

Als het om een 1000 cc fire motor gaat :

tip 1: Kop laten vlakken (krengen trekken altijd krom)
tip 2: Let goed op de koppakking, past op 2 manieren manier 1 juist, manier 2 geen olie in de kop ik praat uit ervaring :oops:

Pas vlak goed opschuren met schuurpappier of zie bovenstaande oplossing, remreiniger werkt perfect

Kopboutgaten goed uitspuiten met lucht, en bouten met een beetje molicoot insmeren (eerste centimeter)

Aantrekkoppel ik dacht 40 nm en dan 2 x 90 graden
Ik zie dat jij ervaring hebt met de Panda motor, goeje tips ;)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:52


NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkop :shock: De cilinderkop wil je vlak houden, gewoon goed schoonmaken met doek/nagel/remmenreiniger en indien nodig laten vlakken voor 25E. Scotchbrite op het gietijzere onderblok is well enough...
Op Alu kop gaat het anders ook heel goed. Je neemt nagenoeg geen materiaal weg, maar wel alle pakkingresten. :wink:

Schuren is idd uit den boze. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:56

Als het om een 1000 cc fire motor gaat :

tip 1: Kop laten vlakken (krengen trekken altijd krom)
tip 2: Let goed op de koppakking, past op 2 manieren manier 1 juist, manier 2 geen olie in de kop ik praat uit ervaring :oops:

Pas vlak goed opschuren met schuurpappier of zie bovenstaande oplossing, remreiniger werkt perfect

Kopboutgaten goed uitspuiten met lucht, en bouten met een beetje molicoot insmeren (eerste centimeter)

Aantrekkoppel ik dacht 40 nm en dan 2 x 90 graden
Ik zie dat jij ervaring hebt met de Panda motor, goeje tips ;)
Bij van asselt gewerkt, Fire motoren bij een cinquecento en een seicento stonden meer stil met lekke koppaking dan dat ze reden (2,5/3 uur sleutellen en rijden :wink: )
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Speeder

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 19:57


NEEEEE! Geen Scotchbrite op de cilinderkop :shock: De cilinderkop wil je vlak houden, gewoon goed schoonmaken met doek/nagel/remmenreiniger en indien nodig laten vlakken voor 25E. Scotchbrite op het gietijzere onderblok is well enough...
Op Alu kop gaat het anders ook heel goed. Je neemt nagenoeg geen materiaal weg, maar wel alle pakkingresten. :wink:

Schuren is idd uit den boze. :wink:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Scotchbrite nooit geprobeerd heb. Ik zeg altijd maar dat je niet met poets en schuurmiddelen aan de pasvlakken vd cilinderkop moet komen. Je hebt altijd grappenmakers die geen scotchbrite voor handen hebben, en denken dat wat waterproof ook wel kan. :cry:
Laatst gewijzigd door Speeder op di nov 28, 2006 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 20:00

Tis een 750CC.

Ik wil er niet al te veel aandacht aan besteden, het blokje loopt als een zonnetje maar verbruikt alleen wat koelvloeistof. En het kan zijn dat ik nu voor jan lul de pakking aan t verschonen ben, maar a dan heb ik tenminste wat te doen, en b zit die koppakking er zowieso eigenlijk wel een keertje aan te komen, het is en blijft een Panda en koppakkingen hiervan zijn zwak.

Opschuren met welke korrel schuurpapier? Ik heb de kop er ook nog niet af, vandaag al het voorbereidende werk gedaan, morgen delen halen en dan beginnen met vervangen. Neem gelijk d-riem en spanrol mee. Molicoot... is dat vloeibare pakking? Ik heb alleen in onze schuur geen perslucht.. dus zal het op een primitievere manier moeten doen...
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 20:18

molicoot (kan schrijf en of drukfouten bevatten) is eigenlijk aandrijfashoes vet.

Een 750 cc motor is dacht ik ook een fire motor alleen kleinere uitvoering

Ik schuur eigenlijk met korrel 80 en daarna met 120 (hangt in de stelling)

ik denk dat je de koppaking niet voor jan lol vervangt, kijk als je de kop los hebt maar op de zuigers
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Speeder

Re: RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 20:27

Tis een 750CC.

Ik wil er niet al te veel aandacht aan besteden, het blokje loopt als een zonnetje maar verbruikt alleen wat koelvloeistof. En het kan zijn dat ik nu voor jan lul de pakking aan t verschonen ben, maar a dan heb ik tenminste wat te doen, en b zit die koppakking er zowieso eigenlijk wel een keertje aan te komen, het is en blijft een Panda en koppakkingen hiervan zijn zwak.

Opschuren met welke korrel schuurpapier? Ik heb de kop er ook nog niet af, vandaag al het voorbereidende werk gedaan, morgen delen halen en dan beginnen met vervangen. Neem gelijk d-riem en spanrol mee. Molicoot... is dat vloeibare pakking? Ik heb alleen in onze schuur geen perslucht.. dus zal het op een primitievere manier moeten doen...
Als hij goed loopt, en je niet van plan bent er veel aandacht aan te besteden zou ik het volgende doen:

-Demonteren van de cilinderkop (let op volgorde van losdraaien bouten)
-Het pasvlak van de cilinderkop schoonmaken met doek en remmenreiniger
+Kijken of het pasvlak van de cilinderkop nog goed recht is (stalen rij + voelermaatjes), of voor de zekerheid even laten vlakken.
+Kijken of er vanaf de olie en koelvloeistof kanalen geen 'gangetjes' ingevreten zijn richting andere kanalen/verbrandingskamer. (zo ja: vlakken)
+Als je het wilt even de verbrandingsruimte zo goed en zo kwaad als het kan ondoen van aanslag. (verder niks demonteren)
-Het pasvlak van het onderblok ontdoen van pakkingsresten met remmenreiniger en indien nodig een scherp spateltje/scheermesje.
+Eventueel nog met een houten blokje en P300 schuurpapier schuren (alleen als jij denkt dat het er niet net genoeg uit ziet)
-Nieuwe koppakking (en klepdekselpakking?) ertussen, bouten goed inolieen en in de juiste volgorde met het voorgeschreven koppel aanhalen.

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 23:33

Schuurpapiertje 8)
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

di nov 28, 2006 23:51

of topic...............speeder dat remblok en die veerpoot.......is dat van je 33??

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Raakvlakken kop en blok reinigen....

wo nov 29, 2006 00:01

Gewoon schoon/ strak steken met een scheermes/ krabber en verder voor montage ontvetten met thinner. Afdrogen met een schone doek. Daarna wel even laten uitdampen voor de zekerheid. Zo heb ik dat altijd gedaan. Uiteraard kop laten vlakken als dat nodig is. (Rei+ voelermaatjes.)

Als je de klus niet uit de hand wil laten lopen moet je dus ook niet meer doen dan dat. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”