Ergens borrelde de discussie over dit interessante onderwerp vandaar een nieuw topic!!!
Dus geef je mening over de voor en nadelen van een 8V t.ov. een 16V
En idem betreffende de Single en Twin Spark!!!
Gentlemen start your engines!!!!

pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het SprintjeSerieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Dan moeten we de voordelen eens uitsplitsen...
Voordeel 16V is meer vermogen, maar de reden is nu voornamelijk emissie!!
De nokkenassen bepalen vermogen of emissie... niet de kleppen.
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
Je hebt dat oppervlak niet nodig om een motor bij normale toerentallen goed te vullen.Voorzetje over 8V tov 16V.
Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.
Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.
Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.
Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.
Nee,pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het SprintjeSerieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
uiteindelijk kun je met een multiklepper wel meer vermogen draaien omdat je én meer lucht én een hoger toerental kan draaien!
Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
Je moet het niet in oppervlakte vergelijken, maar in oppervlakte beschikbaar in de tijd!Je hebt dat oppervlak niet nodig om een motor bij normale toerentallen goed te vullen.Voorzetje over 8V tov 16V.
Je wilt zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte boven de cilinder gebruiken voor het in- en uitlaten van de lucht.
Teken eens 2 cirkels (8V) in een grotere cirkel en kijk hoeveel van de beschikbare ruimte verloren gaat.
Doe dan hetzelfde met 4 cirkels (16V) in dezelfde grotere cirkel. De 4 kleine cirkels zijn per stuk wel wat kleiner als de 2 cirkels van de 8V, maar aangezien er dubbel zoveel zijn wordt de totaal beschikbare ruimte veel beter benut.
Dus samengevat: totaal klepoppervlak kan bij 16V groter zijn als 8V dus heeft dat voordeel.
Ik ben nog gene boxer twinspark tegen gekomen bij Alfa dus daar weet ik niet zoveel vanaf.
En als je een van die twee inlaat kleppen per cilinder niet dicht houd over de onderste driekwart van het totale toerengebied word je vulling er zelfs slechter op.
En in dat bovenste kwart van het toerengebied moet je die extra klep enkel openen omdat een enkele 16V cirkel kleiner is dan een enkele 8V cirkel.
Clear as mud![]()
Twee kleine poortjes hebben meer luchtsnelheid dan één grote!!!Nee,pffffff, wat het aantal kleppen met de emissie doen en waarom dat zo is heb ik me nog nooit in verdiept zeg, maakt me ook niet zovele uit bij het SprintjeSerieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?
Over de hoeveelheid lucht: er is maar zeer kort tijd om een lucht/brandstofmengsel in de cilinder te krijgen. Hoe hoger de toeren, hoe korter die tijd is. Vandaar dus: meer kleppen = een snellere vulling van de cilinder
De totale doorlaat van je inlaat word te groot voor de benodigde doorstroming, waardoor de snelheid van het gas zodanig afneemt dat er geen goede menging, en vulling, meer plaatsvind.
Je kunt met een multiklepper meer vermogen draaien *omdat* je daarmee bij hogere toerentallen de cilinders nog steeds gevuld krijgt.Serieus, waarom wil je veel lucht in een motor???... om meer vermogen te krijgen?