Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

winterbanden of zomerbanden

vr nov 10, 2006 13:46

Wat lijkt jullie het beste. Ik ben toe aan nieuwe banden. Ik wil het hele jaar doorrijden of dezelfde banden en wil geen twee sets.

Winterbanden in de zomer heeft nadelen en omgedraaid ook.

Wat lijkt jullie het beste ? Het hele jaar op zomerbanden of toch maar winterbanden en gewoon doorrijden ermee in de zomer.

we rijden in die auto (toyo :oops: ) ongeveer 10000 km/jaar dus niet echt veel. Het grootse deel in de grote zomervakantie
156

alfaromeo155

RE: winterbanden of zomerbanden

vr nov 10, 2006 13:49

der bestaan ook all season banden. informeer door eens naar.

of kijk op www.autobandenmarkt.nl

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 10, 2006 15:06

Winterbanden slijten in de zomer harder dan zomerbanden. En bij minder dan 4 mm is het het voordeel bij sneeuw en gladheid verdewenen. Dan werkt een winterband hetzelfde als een zomerband. In de zomer met winterbanden kan dus best maar je hebt er dan maar 1 of misschien 2 winters plezier aan. Ikzelf rij dus voor het vierde jaar op mijn 1e set winterbanden. En nog zit er meer dan 6mm profiel op. Ook de zomerbanden gaan op deze manier veel langer mee. All seasonbanden zijn niks. Vlees noch vis. Verwacht daar niet te veel van.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 10, 2006 15:36

opgemerkt moet worden dat het om een toyo gaat waar mijn vrouw in stuurt, en zij is een rustige rijder :wink:

dus ik wil geen twee sets voor de paar km en de auto gaat in 2008 weg. Volgens autoweek zijn de all seasonbanden voor weinig km een goed compromis..
156

mafkees

Re: RE: winterbanden of zomerbanden

vr nov 10, 2006 15:48

opgemerkt moet worden dat het om een toyo gaat waar mijn vrouw in stuurt.

je wilt van je vrouw af? :roll:

bedenk dat zelfs de "slechtste" winterband in de sneeuw nog meer grip heeft dan de "beste" zomerband.

ik heb ook 2 setjes, en dat bevalt me prima. de kosten zijn het niet voor een winterband, en zeg nou zelf, is je vrouw niet meer waard dan 2 setjes??????? :lol: :lol:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 10, 2006 16:27

opgemerkt moet worden dat het om een toyo gaat waar mijn vrouw in stuurt.

je wilt van je vrouw af? :roll:

bedenk dat zelfs de "slechtste" winterband in de sneeuw nog meer grip heeft dan de "beste" zomerband.

ik heb ook 2 setjes, en dat bevalt me prima. de kosten zijn het niet voor een winterband, en zeg nou zelf, is je vrouw niet meer waard dan 2 setjes??????? :lol: :lol:
nee , joh ik hou veel van mijn vrouw :wink:

Als je normaal stuurt en anticipeert lijkt me een all seasonband goed genoeg...en zeker voor die paar km die wordt gereden in slechte weersomstandigheden :wink:
Laatst gewijzigd door Paliri op vr nov 10, 2006 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 10, 2006 16:29

Mee eens. Ik ga iedere winter een week naar de Ardennen. Als het te gortig wordt, gooi ik er gewoon mijn kettingen onder !

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 10, 2006 16:35

Een allseasonband heeft net zoveel grip in de winter dan een gewone ( zomer ) band. Rij 1 keer in de sneeuw en prut met een winterband en je weet niet wat je meemaakt. Dan merk je pas dan veel grip hebt dan voorheen. En bedenk wel, je remweg wordt ook behoorlijk korter. En overal zit een limiet aan natuurlijk. Ik was ook nooit overtuigd maar ben sinds een paar jaar helemaal om. Ik wil niets anders meer.
Ik weet niet welke maat er om de Toyota zit maar koop desnoods een 185/60 14. ( misschien ben je dan 14 inch velgen nodig. )
Die is vrij gangbaar en altijd wel weer te verkopen. Of te plaatsen onder een Alfa.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 10, 2006 17:57

waarom dan die naam :? all seasonband..
156

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 10, 2006 18:24

waarom dan die naam :? all seasonband..
Om de verkoop te stimuleren? Autovisie had laatst een test met alle zomerbanden. Daarbij zat ook een allseasonsetje. Die kwam er toch beduidend minder vanaf. Je kunt ook niet in alle seizoenen het beste zijn.

panzerfrans

zo nov 12, 2006 00:45

De keuze Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat je zo allemaal met je auto van plan bent.

In sommige landen krijg je bijvoorbeeld bij ongelukken in de sneeuw automatisch de schuld in je schoenen geschoven als je niet op winterbanden rijdt, dus als je op wintersport gaat moet je sowieso aan het winterrubber.

Als je niet wilt investeren in meer dan 1 set banden moet je voor gewone banden kiezen, die presteren namelijk bij de gemiddelde Nederlandse weersomstandigheden beter dan winterbanden, en slijten bovendien veel minder hard.
Wat ook belangrijk is, en hier nog niet opgemerkt, is dat je banden van de juiste soort, maat, en kwaliteit monteert.

Groeten, Frans.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 12, 2006 01:14

Waar en wanneer rijdt je vrouw?

Ik woon nog geen 10 km van m'n werk en de route is ook niet druk (verzameling landweggetjes). Op die anderhalve dag per jaar dat het glad is rij ik wel wat langzamer.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo nov 12, 2006 07:13

Trouwens niks mis met Toyo hoor. Ik rij al weetniethoelang met Proxes T1-s banden. :driving: Zullen best betere banden zijn maar prijs kwaliteit verhouding ligt erg goed, mij bevallen ze prima. Er is nu de T1-r en die is iets ronder dus stuurt iets beter en maakt minder lawaai...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 12, 2006 09:27

Waar en wanneer rijdt je vrouw?

Ik woon nog geen 10 km van m'n werk en de route is ook niet druk (verzameling landweggetjes). Op die anderhalve dag per jaar dat het glad is rij ik wel wat langzamer.
idem
156

ciclista
Guru
Guru

zo nov 12, 2006 12:17

Trouwens niks mis met Toyo hoor. Ik rij al weetniethoelang met Proxes T1-s banden.
Dat is HET goede antwoord Ronald!
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Terug naar “Algemene Technische vragen”