vr nov 10, 2006 10:27
Als ik je een tip mag geven, teken dan eens een cilinderwand, zuiger, drijfstang en krukas en teken daar eens de krachten in als pijltjes. Het lijkt een beetje op natuurkundeles, maar kan wel verhelderend werken.
Als je kijkt naar alleen lange / korte slag, dan zou een lange slag motor met dezelfde kracht die de zuiger op de drijfstang ( en dus krukas) uitoefent een groter koppel teweeg brengen. Is af te lijden uit M = F x d (M=koppel/moment, F= kracht, d=afstand F tot draaipunt).
Zo is ook af te lijden dat een korte slag motor, hogere toerentallen makkleijker aankan, immers de af te leggen weg is kleiner, dus de zuigersnelheid is lager.
Het vergelijk tussen een 12V en 24V V6 geeft meer aan hoe de vulgraad de prestaties beinvloed. 24V meer klepoppervlak, dus meer mengsel toevoer mogelijk, dus een hoger vermogen en koppel.
Echter al bovenstaande zaken hangen ook weer samen met kleppendiagrammen, ontsteking etc.
Wat betreft de zuigerdruk op de wand, als je een tekening maakt zul je het makkelijk zien. Als er bovenop de zuiger een kracht wordt uitgeoefend, dan zal deze op de drijfstang worden overgebracht. Aangezien deze schuin staat, zal er een verticale en horizontale krachtcomponent ontstaan. Hierdoor heeft de zuiger een kantelneiging en dus drukt deze tegen de zuigerwand aan. Hoe sterker de verbranding des te hoger de kracht op de zuiger en des te groter de kracht op de cilinderwand. Het zuigeroppervlak (grootte) bepaald dan weer de belasting op de cilinderwand en de evidente slijtage.
Ik hoop dat dit een beetje helderheid en duidelijkheid geeft?
Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator
http://www.soglia-it.nl