Volkomen eens met je.
Het feit dat je minder benzine per Km verstookt wil nog niet zeggen dat deze dan ook optimaal verbrand, en niet optimaal verbranden resulteert in vervuiling van de motor.
Als je dan, conform het 'nieuwe rijden', ook nog eens never ever een stuk autobahn afbrand blijft die vervuiling vervolgens fijn zitten waar ie zit,
er hoopt zich enkel steeds meer vuil op, tot het punt bereikt is waarop het goed functioneren van de motor in het geding komt.
Het continue rijden met erg lage toerentallen, en dan heb ik het niet over '80 in zen vijf' maar over '40~50 in zen vijf', is bovendien erg slecht voor de mechanica.
Als je teveel koppel verlangt bij te lage toerentallen resulteert dat in kantelende zuigers en overbelaste lageringen, en dat je oliedruk op dat moment waarschijnlijk ook verre van optimaal is maakt het er allemaal echt niet beter op.
Een normale benzine motor heeft zijn rendements gebied niet voor niets ergens tussen de 3000 en de 4500 toeren liggen.
Je kunt rustig 80 rijden in vijf, als je maar terugschakelt voor je gaat accelereren, en er voor zorgt dat je niet in vijf rijd in situaties waar je wel eens plotseling zou moeten accelereren.
Je moet een motor gebruiken op de wijze die zijn ontwerpers voorzien hebben, en dat komt niet overeen met de wijze die een stelletje a-technische ambtenaren momenteel voor wenselijk houd.
En wat ik bedoel met 'vermogen vragen aan de motor' is uiteraard 'koppel'.
Overigens bestaat 'Het Nieuwe Rijden' niet alleen uit lage toerentallen. Een beetje anticiperen levert ook nog een puik setje remblokken op.
