Beste mensen,
Mijn alfa is 156, 1.8, uit 1998. Met LPG G3.
Ik heb weer een probleem.
Probleem 1.
Sinds paar weken geleden, af en toe dan, (en nu helemaal) wil mijn 156 niet aanslaan.
Ene keer gebeurde het vorige week, dan starte die na paar minuten, geprobeerd te hebben.
Gisteren middag gebeurde het weer en na 45 minuten proberen, relais checken..... lukte het wel.
Vanochetend wil die het niet meer.
Volgende cheks uitgevoerd:
Relais onder de motor kap gecheckt en die lijken goed te werken.
Benzine tank is vol (er is dus voldoende brandstof).
- lambda sonde is ongeveer 30.000 km geleden vervangen.
Nog te doen.
- Kijken of er spanning komt op de draaden vlak voor de benzine pomp, indien niet, pomp direct aansluiten op de acu en kijken of die draait. (mag dit wel en wat voor resultaat hoor ik te krijgen als pomp in orde is? Waar moet ik opletten?)
Vraag voor probleem 1:
Is er nog iest dat ik moet checken?
Ik zag iets over BDB-sensor (of zo iets). Heeft een 156 1.8 deze sensor en wat is het? Waar te vinden.
Verder zag iets over gas-druk-sensoor of regelaar. Heeft een 156 1.8 deze sensor en wat is het? Waar te vinden.
Kortom, waar aan kan het nog liggen behalve benzine pomp en dat te checken?
Probleem 2.
Het is mij ook opgevallen laatste tijd, dat soms bij koude motor, stationer, --- Ik geef gas (ietsje harder), motor begint te stotteren. Het lijkt als of ie verzuipt en als je gas niet los laat dan valt ie uit. Als ik gas heeeeeeel rustig geef en heel ruistig toeren opbouw, dan blijft motor normaal draaien.
Zodra die op GAS overschakelt dan werkt alles weer normaal. Als ik dan weer handmatig naar benzine schakel lijkt alles weer normaal, oftewel het is niet zo extreem als in het begin.
Vraag probleem 2:
Waaraan kan dit liggen?
Kan dit gerelateerd zikjn aan probleem 1?
Alvast bedankt.