M00rtje

Temperatuur loopt nog steeds op, na vervangen waterpomp

di okt 17, 2006 21:57

Beste Alfisten,

ik heb gister mijn waterpomp vervangen omdat ik al tijden last heb van oplopende temperatuur tijdens filerijden of lang stilstaan.
De waterpomp-waaier (2.5 v6) was inderdaad gescheurd zoals het bekende euvel omschrijft.
Ook al is het zeker beter geworden, de temp loopt nog steeds langzaam op naar de 110 en hoger als de airco meedraaid en ik sta stil...
ik had dit even getest toen ik thuis op de parkeerplaats stond na een half uur filerijden...
zou het dan tóch aan de thermostaat liggen? Of moet ik eens wat perslucht door m'n radiateur blazen?

Ben erg benieuwd :cry:

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Temperatuur loopt nog steeds op, na vervangen waterpomp

wo okt 18, 2006 02:24

Is het mischien verstandig om je radiator eens goed door te spoelen. het kan natuurlijk zijn dat hij ergens verstopt zit en dan koelt hij minder.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

alfaromeo155

wo okt 18, 2006 13:44

zou in ieder gaval ook je thermostaat vervangen

Speeder

wo okt 18, 2006 14:29

Vanuit mijn gevoel zou ik eerder aan een slecht werkende thermostaat denken dan aan een verstopte radiateur. Thermostaten gaan nou eenmaal wel is vaker kapot. De kans dat je radiateur verstopt raakt is stukken kleiner, tenzij je er wel is van die stop-troep doorheen gegooid hebt om ergens een gaatje mee te dichten....

Wat ook wel geinig is om te doen is even de temperatuur in je koelvoeistof-reservoir meten mbv een thermometer (simpele probe ding op multimeter of whatever). Zo kan je valideren of de temperatuur die de meter aangeeft wel daadwerkelijk klopt. Het KAN je een hoop werk schelen ;)

M00rtje

wo okt 18, 2006 18:49

Bedankt voor de reacties mensen,

het grappige is dat ik vandaag als eerst maar eens ben overgegaan tot het
schoonblazen met perslucht, aan de buitenkant vanaf beide kanten.
En wat denken jullie...er kwam een heleboel stof uit!!

Ik kwam vanmiddag in een drukke avondspits terecht voor de Coentunnel vanwege
een ongeluk en heb de airco rustig aangehouden...ongelooflijk genoeg is m'n meter
NIET meer boven de 90 graden geweest....daarbij heb ik in totaal zo'n 3 kwartier
langzaam file gereden en stil gestaan! :D

Ik ben voor alsnog erg blij met deze ontwikkeling natuurlijk, maar zou 'm het liefst
eens testen bij 30 graden buitentemp...maarja das zo ver rijden :mrgreen:

Maurice

Speeder

wo okt 18, 2006 19:35

Nou, als dat alles was ;) Ben blij voor je dat ie weer naar behoren werkt...

Terug naar “Algemene Technische vragen”