vr okt 13, 2006 23:30
Behalve Don Pedro zijn er nog wel een paar Sei liefhebbers die hun auto voor dagelijks gebruik inzetten. Zelf gebruik ik mijn Sei van april tot oktober (gaat volgende week in de stalling) als dagelijks vervoer, ook voor lange ritten naar het buitenland.
Gebruik in de winter is wat kritischer, zeker met mijn eerste Sei (carb's) heb ik wel wat problemen gehad bij koud en vochtig weer. Mijn huidige Sei (tweede serie met injectie) staat in de winter binnen, daar blijft ie ook veel mooier bij.
Benzineverbruik moet veel beter kunnen dan 1 op 4, hoewel ik geen ervaring heb met de automaat. Met de tweede serie Sei heb ik op de snelweg wel 1 op 12 tot 1 op 13 gehaald, maar ook met de eerste serie Sei heb ik nooit zo ongunstig gereden. Zelfs bij stadsverkeer met veel stoppen en optrekken was 1 op 7 wel haalbaar. Het blijft natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Persoonlijk vind ik de Sei geen auto die nadrukkelijk uitnodigt tot "gummen". Het kan wel en het is af en toe ook leuk, maar als dat echt je rijstijl is, ligt een ander type alfa meer voor de hand.
Soms lijkt het wel of je binnen de Alfaclub pas serieus meetelt met een Giulia, maar een Sei is veel aparter en rijdt voortreffelijk. Ik vind het leuk om te zien dat de Sei in Alfa kringen steeds meer wordt gewaardeerd, net als trouwens andere Alfa's uit hetzelfde tijdperk zoals de Giulietta. Het lijkt er ook op dat er steeds meer van komen in Nederland. Volgend jaar een keer een Alfa Sei rit?
Groet,
Harrie
Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166