Omdat ik een aspirant racer ben, en nu een auto heb gekocht waar wat aan gedaan moet worden, zit ik met het volgende. Aangezien sommige zaken toch moeten worden aangepakt vroeg ik me af wat de basiseisen zijn voor veiligheid hiervoor. Als ik namelijk aan de kabelboom ga vrotten, waarom dan niet gelijk een noodstroomschakelaar ertussen bouwen? Etc.
Ik heb op de KNAF site al flink zitten lezen, maar daarvan gaat mijn hoofd redelijk tollen en zie ik alleen maar bergen €€€ en een lege portemonnee.
Dus daarom deze vraag hoe een ZAC-SI compliant auto te bouwen op een pragmatische manier.
Als uitgangspunt hebben we een APK waardige auto, dus geen grote roestschades en een algemene deugdelijke staat.
Nu weet ik uit mijn hoofd een paar veiligheidseisen, helpen jullie mee met correcties en aanvullingen?
1. Rolkooi FIA keur, FIA compliant bevestigd op voldoende grote platen (Als iemand een 75 kooi over heeft, bel ff

2. Sleepogen voor en achter (stevig, duidelijk gemarkeerd)
3. Brandstofsysteem is standaard ok, of moeten er nog leidingen omgelegd indien niet door passagiersruimte? Hoe zit het met eisen aan de naftbak, is indien geplaatst binnen de voor- en achteras, buiten de passagierruimte, een standaardtank ok?
4. Remleidingen, is de standaard routering van de leidingen ok?
5. Electra FIA? hoofdstroomschakelaar, moet deze zowel buiten als binnen zitten? Is het ok als deze alle stroom van de auto haalt (dwz onderbreking bij de accu)? De accu laten we lekker op zijn plek.
6. Brandblusser, is deze verplicht, wat voor type? Zijn er verder nog eisen mbt brandpreventie in gebruikte materialen in het interieur?
7. Stoel (FIA keur), bevestiging op 3mm dikke stalen montageplaat, is dit dan ok?
8. Gordels, hoeveel punts? FIA keur verplicht neem ik aan?
9. Raamnet, armvangband, brandveilige padding op rolkooi, moet dit?
En nog de persoonlijke uitrusting:
10. Overall, helm en overige kleding. Wat is wijsheid hier?
Als algemene vraag, hoe moeilijk doet men over verlopen FIA homologaties voor stoelen, kleding, helm, etc?
Jullie hulp en tips hierbij stelt deze leek bijzonder op prijs!
Groeten, Pieter