@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter

zo okt 08, 2006 11:59

Het is trouwens echt een misverstand dat je met erg grote schijven en klauwen meer kunt vertragen. Als je een auto hebt die bij hard afremmen onder alle omstandigheden tot de blokkeergrens beremd kan worden is de HECHTING tussen band en wegdek bepalend voor de maximaal haalbare vertraging. :wink:
Een zwaarder remsysteem heeft wel meer capaciteit. het is dus in staat om ook langdurig en lang achtereen te worden gebruikt, in tegenstelling tot standaard remmen, die vaak sneller last krijgen van oververhitting/ fading.
Helemaal mee eens.
Ik heb wel eens gelezen dat het bij drrog wegdek niet uitmaakt of je al je wielen blokkeerd of op de ABS zit. De remweg is even lang.
Alleen kun je de banden weggooien en heb je geen uitwijk mogelijkheid meer.
Een blokkeerend wiel vertraagd beduidend minder dan een wiel wat nog rolt. Als je bv met een nieuwste generatie ABS
( Laat max ca 20 % slip toe) voluit remt sta je binnen een behoorlijk kortere afstand stil, dan dat als je wiel volledig blokkeert.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: van 100 km per uur naar 0 = 26,8 meter

zo okt 08, 2006 12:28

Niet teveel die remmen testen heren! Krijg je op den duur zo'n trillend stuur van (bij het remmen) :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 08, 2006 12:46

Niet teveel die remmen testen heren! Krijg je op den duur zo'n trillend stuur van (bij het remmen) :lol:
Ik doe dat altijd met de auto's van anderen.. :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

HenkGTV624V

zo okt 08, 2006 12:56

Hoi Roy,

Je bent van harte welkommet camara en al, maar dan wil ik ook minstens op Hart van Nederland en liever nog op Top Gear.
Maar eerst nog even serieus checken of ik niet ergens de mist in ga ( figuurlijk ).
Ik wil nl. niiet uitgelachen worden, want daar zijn jullie al druk genoeg mee bezig.

Henk :lol: :lol: :lol:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 08, 2006 13:05

Hoi Roy,

Je bent van harte welkommet camara en al, maar dan wil ik ook minstens op Hart van Nederland en liever nog op Top Gear.
Maar eerst nog even serieus checken of ik niet ergens de mist in ga ( figuurlijk ).
Ik wil nl. niiet uitgelachen worden, want daar zijn jullie al druk genoeg mee bezig.

Henk :lol: :lol: :lol:
Nee hoor ik lach niet (en jou zeker niet uit), ik ben meer van meten is weten! Alles goed vastleggen.
En gewoon plezier maken met de Alfa's.
Je durft in ieder geval je kop uit te steken.
Hoogstwaarschijnlijk zit je ernaast, maar: so what :?:
Leren we allebij waar het misging.

Je kunt in ieder geval je tellerafwijking berekenen.
Afbeelding
Klik hier
Je kunt dit bestandje opslaan op je PDA of Pocket PC en met een vriend(in) een paar metingen doen.
Hectometerpaaltjes tellen en met een stopwatch de tijd opnemen.
Gele vakjes invullen en groenevakjes zijn de uitkomsten.
Het wachtwoord is gtv en ingevoerd op te voorkomen dat je de formules wegklikt.
Ben benieuwd.

HenkGTV624V

zo okt 08, 2006 13:35

Wat ingewikkeld. Ik pak het gewoon professioneel aan. Een stuk touw dus. Weet ik meteen waar ik aan toe ben.
Evengoed bedankt voor je moeite, en als het touw niet bevredigend lijkt ga ik met je grafiek of zo aan de slag.
En lol hebben we zeker.
Henk

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 08, 2006 13:45

Wat ingewikkeld. Ik pak het gewoon professioneel aan. Een stuk touw dus. Weet ik meteen waar ik aan toe ben.
Evengoed bedankt voor je moeite, en als het touw niet bevredigend lijkt ga ik met je grafiek of zo aan de slag.
En lol hebben we zeker.
Henk
Henk,
Dit is bedoeld om te controleren of de snelheid op je kilometerteller wel de werkelijke snelheid aangeeft. Niet om je remweg te meten!
Als je met iemand op de snelweg rijdt met een constante snelheid van 130 km/uur op je teller en je kunt dit een kilometer of zo vasthouden.
Dan kun je met een stopwatch de tijd opnemen die je erover doet.
Je begint met 130 km/uur bij een hectometerpaal (nr 0). Je drukt de stopwatch in en dan houd je de snelheid exact op 130 km/uur.
Degene met de stopwatch gaat dan hectometerpaaltjes tellen. Na minimaal 10 paaltjes druk hij precies bij het hectometerspaaltje weer op de stopwatch. De tijd vul je in het programma in.
Dan weet je de exacte snelheid en de afwijking. Zo kun je ook meten hoe hard je op de teller moet rijden om exact 100 km/uur te rijden.

Ik heb ook gelezen dat een TomTom ook de snelheid nauwkeurig vaststelt. Zo'n meting kun je ook gebruiken om je teller te ijken. Laat het maar weten.

HenkGTV624V

zo okt 08, 2006 14:14

Hoi Roy,

Min zoon krijgt zeer binnenkort een Alfa 159 met Tom Tom. Gaan we meteen meten.Er was ook nog iemand die last had van trillingen in het stuur bij hard
remmen. Had ik ook. Geen kromme remschijven zoals de AR dealer me zei, maar gewoon een kiezel die klem was komen te zitten in de ventilatieruimte
van de schijf. Ook een mogelijkheid dus.

Ik hou je op de hoogte, want ik merk dat het jou ook interesseert.

Henk

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 08, 2006 20:34

Remweg bij 60& 80 mph 1 ft = 0.30 m

gegevens Road & Track

2000GTV aug 1972
60mph 150ft.
80mph 287ft.

Alfa Romeo Sprint Veloce (Alfetta GTV) dec 1977

60mph 136ft.
80mph 238ft.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 08, 2006 20:44

En lol hebben we zeker.
Henk
Henk,
Dit is bedoeld om te controleren of de snelheid op je kilometerteller wel de werkelijke snelheid aangeeft. Niet om je remweg te meten!
Als je met iemand op de snelweg rijdt met een constante snelheid van 130 km/uur op je teller en je kunt dit een kilometer of zo vasthouden.
Dan kun je met een stopwatch de tijd opnemen die je erover doet.
Je begint met 130 km/uur bij een hectometerpaal (nr 0). Je drukt de stopwatch in en dan houd je de snelheid exact op 130 km/uur.
Degene met de stopwatch gaat dan hectometerpaaltjes tellen. Na minimaal 10 paaltjes druk hij precies bij het hectometerspaaltje weer op de stopwatch. De tijd vul je in het programma in.
Dan weet je de exacte snelheid en de afwijking. Zo kun je ook meten hoe hard je op de teller moet rijden om exact 100 km/uur te rijden.

Ik heb ook gelezen dat een TomTom ook de snelheid nauwkeurig vaststelt. Zo'n meting kun je ook gebruiken om je teller te ijken. Laat het maar weten.
Tijd in het programma invullen??? :shock: Gewoon ff rekenen. 130 km/ uur = 36.11111111m/s (Km's/h delen door 3.6)
en 1 Kilometer is 1000 meter.
Dus: 1000 meter delen door het aantal seconden en je hebt de WERKELIJKE snelheid in m/s. Dit antwoord vermenigvuldigen met 3.6 en klaar. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”