alexander.

de meter van een 33????

vr sep 29, 2006 02:02

Dag,

Ik heb weer eens wat vraagjes.....

Vraag 1

Hoe warm moet een 1.7 16v zijn op de thempmeter, die van mij komt niet echt veder dan nog geen 80C lijkt mij echt te koud??
Dus mijn termostaat zal wel gaar zijn niet? zo ja moelijk te vervangen?

Vraag 2
Is er iets te doen tegen het dansen van de bezinemeter?

Mag ik jullie alvast weer bedanken

Alexander

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: de meter van een 33????

vr sep 29, 2006 09:25

vraag 1, is dit rijdend? Dat is de temp mooi, is dit in de file dan is het wat laag

(kijk ook eens of de meter mooi oploopt tot net iets voorbij de 80, dan weer iets zakt tot onder de 80 om daarna tot 80 te klimmen, als dat wel zo is dan werkt je thermostaat in ieder geval wel goed!)

vraag 2, ja hoor, maar dat is errug duur en niet standaard te koop, of altijd met een volle tank rijden is natuurlijk ook een optie...... even serieus, probeer er maar mee te leven!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

alexander.

Re: RE: de meter van een 33????

vr sep 29, 2006 10:56

vraag 1, is dit rijdend? Dat is de temp mooi, is dit in de file dan is het wat laag

(kijk ook eens of de meter mooi oploopt tot net iets voorbij de 80, dan weer iets zakt tot onder de 80 om daarna tot 80 te klimmen, als dat wel zo is dan werkt je thermostaat in ieder geval wel goed!)

Maar het duur vet lang voor dat ik in de buurt van die 80C kom meer dan 10 km was ik vergeten om er bij te zeggen, 940 volvo is het echt nog geen 1 km voor dat het water warm is. Dacht zelf aan een openstaande termostaat? maar ik alfa verder niet zo goed nog.

vraag 2, ja hoor, maar dat is errug duur en niet standaard te koop, of altijd met een volle tank rijden is natuurlijk ook een optie...... even serieus, probeer er maar mee te leven!
ik kan er wel mee leven maar dacht dat er gewoon iets tussen te zetten wat wist ik niet dus niet te doen oke!

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

vr sep 29, 2006 17:18

Is inderdaad elktronisch wel iets tussen te frommelen

heb ik zo geen schema van
maar moet zelf iets verzinnen
voorlopig even geen tijd :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

wilco
Member
Member

vr sep 29, 2006 17:58

condensator over zetten mischien ? die houdt je spanning ff vast dus zal de meter niet plotseling maar langzaam zakken.. die zal het in iedergeval behoorlijk dempen
164 3.0 24V 1997

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

vr sep 29, 2006 23:16

elkootje kun je altijd even proberen

doet zowieso wel iets
plus en min in de gaten houden
begin bv met 100 uF niet voldoende 470 enz

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

alexander.

za sep 30, 2006 02:12

Maar het duur vet lang voor dat ik in de buurt van die 80C kom meer dan 10 km was ik vergeten om er bij te zeggen, 940 volvo is het echt nog geen 1 km voor dat het water warm is. Dacht zelf aan een openstaande termostaat? maar ik ken alfa verder niet zo goed nog.

Ik heb nu eens goed op gelet bij een constante snelhied blijft de meter niet veder dan 70C is dit normaal??

Sandertje P4

za sep 30, 2006 19:48

ik heb een 1.7 16v uit '92 met airco...

mijn meter komt niet verder dan 60 graden :? en dan slaat de aanjager aan...
gemiddeld staat hij op 50.... wel erg raar :roll:

maar ik heb net nieuwe distriebutie-riemen/ spanrollen besteld,dan doe ik direct de waterpomp en de thermostaat dr bij.
ff nieuw koelvloeistof dr op,kijken wat ie dan doet...

Canguro
Member
Member

wo okt 04, 2006 00:23

bedrijfs temperatuur van alfa 33 is toch zon 80a85 in file 90 . (als ie nooit boven de 50a60 komt dan kun je proberen de thermostaat in soda te laten koken of een nieuwe monteren)
het hoeft trouwens niet eens de thermostaat te zijn. mijn alfa temperaturrrr (op zn pietpaulusma) kwam nooit boven de 70 ook niet met splinternieuwe thermostaat.
na het vervangen van olie en schoonmaken van de koppen (roet uit verbrandingskamers etc) gaf de meter ineens 80 tot 85 graden aan. geen idee of dit hiermee te maken heeft gehad maar ik denk t wel.

groeten

Speeder

wo okt 04, 2006 09:51

Maar het duur vet lang voor dat ik in de buurt van die 80C kom meer dan 10 km was ik vergeten om er bij te zeggen, 940 volvo is het echt nog geen 1 km voor dat het water warm is. Dacht zelf aan een openstaande termostaat? maar ik ken alfa verder niet zo goed nog.

Ik heb nu eens goed op gelet bij een constante snelhied blijft de meter niet veder dan 70C is dit normaal??
Het is normaal dat het soms 10km kan duren voordat je temperatuur in de buurt van de 80C komt. Bij constante snelheid is een temperatuur van 70 graden best acceptabel. Ik zou er voorlopig niets aan doen. Als de thermostaat open zou blijven staan zou hij geen 80 graden bereiken hoor ;)

Speeder

wo okt 04, 2006 09:54

ik heb een 1.7 16v uit '92 met airco...

mijn meter komt niet verder dan 60 graden :? en dan slaat de aanjager aan...
gemiddeld staat hij op 50.... wel erg raar :roll:

maar ik heb net nieuwe distriebutie-riemen/ spanrollen besteld,dan doe ik direct de waterpomp en de thermostaat dr bij.
ff nieuw koelvloeistof dr op,kijken wat ie dan doet...
IK heb hetzelfde gehad, en bij mij was de temperatuursensor kapot. De aanjager slaat namelijk pas aan bij ~90 graden (tenzij je thermocontact kapot is). Wat ik even zou proberen is met een simpel temperatuurmetertje de temperatuur in het koelvloeistofreservoir meten. Dan zie je snel genoeg of jouw meter daar erg veel van afwijkt. Wanneer dat zo is zou ik beginnen met het vervangen van de temperatuursensor, dit is namelijk vaak de boosdoener..

Sandertje P4

wo okt 04, 2006 22:40

oke,en die sensor zit op het blok he?
aan de rechterkant,de bijrijders kant toch?
kun je die ook doormeten.... in ohm's ofzo?

gr

Speeder

wo okt 04, 2006 22:46

gr
Doormeten zou misschien kunnen, maar ik kon zelf geen data vinden over de desbetreffende sensor. Nieuw kost hij 9 euro, dus draai hem er nou meer nieuw in en kijk of het helpt. Daar kan je je zeker geen bult aan vallen ;)

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=15624

funkyflex

do okt 05, 2006 21:21

gr
Doormeten zou misschien kunnen, maar ik kon zelf geen data vinden over de desbetreffende sensor. Nieuw kost hij 9 euro, dus draai hem er nou meer nieuw in en kijk of het helpt. Daar kan je je zeker geen bult aan vallen ;)

9 euro???
waar dan?

ik was aan het informeren bij tuynder en s van lingen daar kosten het respectievelijk 26 en 43 euri

of we hebben weer de verkeerde sensor voor ons hahahaha

Speeder

do okt 05, 2006 23:14

gr

9 euro???
waar dan?

ik was aan het informeren bij tuynder en s van lingen daar kosten het respectievelijk 26 en 43 euri

of we hebben weer de verkeerde sensor voor ons hahahaha
Jij hebt inderdaad weer de verkeerde sensor in je hoofd. Het gaat hier om de sensor die de meter aanstuurd (eenpolig sensortje). Jij hebt het over de tweepolige sensor die waardan doorgeeft aan het motormanagement systeem...;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”