Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

varierend rempedaal

wo sep 13, 2006 12:59

van mijn bertone (brievenbus 1969, staande pedalen) heeft het rempedaal in de vacantie de nare gewoonte ontwikkeld om de vrije slag te varieren.

Tijdens een afdaling op de col de turini zat ik ineens met mijn voet in het tapijt. Hij bleef goed remmen, maar een vrije slag van 10 cm is niet fijn.
Na de motor te hebben uitgezet en wat te hebben gepompt op het rempedaal, had ik in een keer een vrije slag van 0 cm (voelde wel fijn).

Het gekke is dat vervolgens de (nieuwe) roesch remblokken (op nieuwe schijven, en RVS remleidingen) iets bleven plakken de eerste 100 meter.

De volgende dag had ik in een keer weer een vrije slag van 2 a 3 cm, en dat bleef zo maar varieren. (wel constant gedurende een rit)

Is mijn HRC aan vervanging toe, of is er iets anders aan de hand?

(kan ik mooi op het pettacolo een nieuwe HRC kopen)
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: varierend rempedaal

do sep 14, 2006 08:48

van mijn bertone (brievenbus 1969, staande pedalen) heeft het rempedaal in de vacantie de nare gewoonte ontwikkeld om de vrije slag te varieren.

Tijdens een afdaling op de col de turini zat ik ineens met mijn voet in het tapijt. Hij bleef goed remmen, maar een vrije slag van 10 cm is niet fijn.
Na de motor te hebben uitgezet en wat te hebben gepompt op het rempedaal, had ik in een keer een vrije slag van 0 cm (voelde wel fijn).

Het gekke is dat vervolgens de (nieuwe) roesch remblokken (op nieuwe schijven, en RVS remleidingen) iets bleven plakken de eerste 100 meter.

De volgende dag had ik in een keer weer een vrije slag van 2 a 3 cm, en dat bleef zo maar varieren. (wel constant gedurende een rit)

Is mijn HRC aan vervanging toe, of is er iets anders aan de hand?

(kan ik mooi op het pettacolo een nieuwe HRC kopen)

Als ik het zo lees is er volgens mij niet veel aan de hand... De lange slag tijdens het afdalen is wellicht te wijten aan oude remvloeistof??

Als je met motor uit je rempedaal een aantal keer bedient komt je pedaal altijd hoger te zitten. Dat hierdoor je remmen even blijven "plakken" is ook niet echt vreemd. De vrije slag van 2-3 cm is goed.

Mijn eerste conclusie is... Remvloeistof vervangen.....

Suc6
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: varierend rempedaal

do sep 14, 2006 12:41

De oude remvloeistof lijkt me niet het probleem. Het probleem is namelijk pas ontstaan nadat ik de slangen heb vervangen, de remklauwen voor gereviseerd en nieuwe blokken en schijven heb gemonteerd.
Dit is een 2 maanden geleden.

Maar is het niet raar dat de vrije slag zoveel varieert? Hij blijft namelijk elke rit varieren, dus de ene dag een vrije slag van 2 a 3 cm, de volgende dag weer 6 cm, enz..
Als er eenmaal vloeistof in de HRC zit kan ie toch niet helemaal naar beneden zakken?

Nou ja misschien moet ik het toch even afwachten, en kijken wat de tips zijn.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: varierend rempedaal

do sep 14, 2006 12:55

Ik sluit me aan bij Bralfa. Is de remvloeistof ververst, toen de slangen vervangen zijn ? Eventueel remvloeistof gebruikt die je nog had staan, maar waar de dop ooit afgeweest is ?
de hydraulische eigenschappen van remvloeistof verslechteren naarmate het kookpunt bereikt wordt. Remvloeistof heeft de eigenschap water op te nemen, waardoor het kookpunt daalt ! Gezien col's en dat soort dingen, durf ik stellen dat je vrije slag telkens vergroot bij het oplopen van de temperatuur. Zeker omdat je er zo goed als doorheen trapte bij een afdaling...

Wat eventueel ook een variatie in je slag "kan" veroorzaken is het volgende euvel (waar ik al een tijdje mee rondrij). een kromme schijf of te veel speling op een lager (in mijn geval het eerste) waardoor één van de zuigers iets te ver wordt terug gedrukt. Dat resulteert in een iets langere slag als je de eerste keer terug remt. Meteen daarna remmen en het pedaal komt iets hoger. Maar in dit geval miniem, tov wat jij beschrijft. Je gaat dan zeker niet tot op de vloer, 't is alleen een beetje waarneembaar.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: varierend rempedaal

do sep 14, 2006 13:42

De oude remvloeistof lijkt me niet het probleem. Het probleem is namelijk pas ontstaan nadat ik de slangen heb vervangen, de remklauwen voor gereviseerd en nieuwe blokken en schijven heb gemonteerd.
Dit is een 2 maanden geleden.

Maar is het niet raar dat de vrije slag zoveel varieert? Hij blijft namelijk elke rit varieren, dus de ene dag een vrije slag van 2 a 3 cm, de volgende dag weer 6 cm, enz..
Als er eenmaal vloeistof in de HRC zit kan ie toch niet helemaal naar beneden zakken?

Nou ja misschien moet ik het toch even afwachten, en kijken wat de tips zijn.
LUCHT.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: varierend rempedaal

do sep 14, 2006 13:50

LUCHT.
Kan natuurlijk ook, ik ging er van uit dat ie na het vervangen van de slangetjes goed ontlucht is ?

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 08:37

remvloeistof is natuurlijk vervangen, gelijk met de rest van de spullen.

Het koken is dan ook uitgesloten. Ook omdat ik eerst nog een tijd heb stilgestaan (zeker 2 uur) en het pedaal meteen onderin zat.

Ik trap er ook niet doorheen, het pedaal is namelijk heel hard. Ik heb alleen een grote vrije slag.

Gisteravond nog getest, met de eerste keer trappen heb ik een redelijk grote slag, nog een keer trappen en het pedaal zit meteen een stuk hoger. (maar is in beide gevallen hard)
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 09:28

Ik vind het verdacht veel lijken op lucht. Het is me niet duidelijk of je aan de achterremmen ook iets hebt gedaan. Wat zou kunnen is lucht in het circuit van de achterremmen en/of de remkrachtbegrenzer achter niet helemaal lekker meer.
Je HRC kun je testen door met ingetrapt rempedaal de auto te starten. Zakt het pedal iets in, dan is deze goed.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 09:36

Ik heb het probleem dat de auto op zich goed remt (wel wat abrupt) en een behoorlijke vrije slag van enige centimeters.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 11:10

Ik heb het probleem dat de auto op zich goed remt (wel wat abrupt) en een behoorlijke vrije slag van enige centimeters.
Heb je "Stalen" remleidingen en Brembo klauwen?? Dan is dat normaal.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 12:43

Heb je "Stalen" remleidingen en Brembo klauwen?? Dan is dat normaal.
Hé die vrije slag is zo geworden nadat ik Goodridge remslangen heb gemonteerd, en de remklauwen gereviseerd. (met natuurlijk nieuwe olie) zou het dan daardoor komen? Waarom eigenlijk?

Mijn rempedaal zakt inderdaad iets weg wanneer ik de auto start, maar dat zegt volgens mij alleen iets over mijn bekrachtiger, en niet over mijn HRC.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 13:44

Als dei wijziging echt alleen maar komt nadat je stalen remslangen gemonteerd hebt, is het echt aan lucht in systeem te wijten. Heb je ook brembo's aan de voorzijde gemonteerd dat zit het rempedaal iets dieper, maar het wisselt niet qua stand.
En natuurlijk is het normaal dat met je rembekrachtiger erbij het pedaal dieper zit.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 14:49

Ik rij op dit moment zeer,zeer weinig tot niets maar ik heb hem gekocht en was, suprise suprise, een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd. Het zijn originele 2 pots klauwen, en niet 4 pots, met normale remleidingen dus dat kan niet een verandering van het rempedaal veroorzaken...de remmen komen wel goed los bij het lossen van het pedaal. Het is echt een vrije lange slag voordat je druk opbouwt en de boel gaat vertragen en je moet behoorlijk trappen. Ik dacht eerst aan speling tussen zuigerstang en zuigerholte maar lijkt normaal en ik kan vooralsnog geen lekkage ontdekken. Ik zit ook nog met een zeer flauw oplichtend remvloeistoflampje waardoor ik nog niet geheel gerust ben. Een specialist heeft onlangs even de remmen geprobeerd en vond het late oppakken redelijk normaal, even 1 minuut rond de kerk, maar ik wil eerst alles uitsluiten voordat ik de baan op ga. Iemand ideeen?

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 15:32

Hoi,

Sluit mij gedeeltelijk aan bij de collega's hierboven. Voorstel stappenplan:

-Kijk of er geen lekkage ergens in het systeem is (logisch).

-Nogmaals remmen ontluchten (zelf nadat ik nieuwe slangen onder de Super gezet had na een week of twee ook weer een beetje lucht in het systeem, na nogmaals ontluchten weg).

-Controleer de vacuümslang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger op scheuren (variërend vacuüm zorgt ook voor een verschil in pedaalhoogte) Bij twijfel vervangen.

-Controleer werking van rembooster. Grove controle: voet op rem houden en starten, zodra de motor aanslaat moet je het pedaal duidelijk een beetje voelen zakken.

-Controleer de busjes en stangetjes tussen het pedaal en de hoofdremcylinder (bij staande pedalen verschillende), controleer ook of het tolletje onderaan het pedaal (waar deze op zijn as zit, pas te zien na verwijdering van een afdekplaat in de voetruimte) geen speling heeft en vast zit.

- Indien dit nog geen oplossing is rol dan isolatieband (uitlaatisolatie uit de racerij, zondag beslist ergens te koop) rond de uitlaat ter hoogte van de hoofdremcylinder (die twee zitten daar ongezond dicht bij elkaar dus is sowieso geen luxe bij auto's met staande pedalen).

Succes!

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: varierend rempedaal

vr sep 15, 2006 15:36

Mijn rempedaal zakt inderdaad iets weg wanneer ik de auto start, maar dat zegt volgens mij alleen iets over mijn bekrachtiger, en niet over mijn HRC.
Sorry, vrijdagochtend. Zegt niks over HRC maar over bekrachtiger. Nou ja, weet je in ieder geval dat zie werkt.

Overigens schiet me nog te binnen, dat er een groter opppervlak aan remzuigers is. De slag die je pedaal maakt wordt dan ook groter aangezien de HRC dezelfde maat heeft.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”