AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Bevroren ramen ontdooien met warm water.

vr feb 25, 2005 10:13

eeeuhhhm een keertje op school gehad tijdens natuur en scheikunde hoe het precies zit moet je niet aan mij vragen maar je kan het heel makkelijk zelf uitproberen thuis pak 2 bakjes 1tje vul je met koud water en de andere met heet water(kokend) en zet ze tegelijk in de vriezer en kijk maar na 1uurtje welke het sterkste is afgekoeld of bevroren is

mvg jan
Heeft dus wellicht te maken met de delta T :wink:

jantje toot

RE: Bevroren ramen ontdooien met warm water.

vr feb 25, 2005 10:19

maar om ff jou vraag te beantwoorden ik denk dat het wel mogelijk is om met heet/koend water een raam te laten springen als het maar hard genoeg vriest of het echt kan weet ik niet maar toch met bevroren water kan het wel als je maar hard genoeg gooit :shock: :jumping:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 10:20

Door 't plotselinge temperatuursverschil zou je ruit wel eens "krak" kunnen doen heb ik me altijd laten vertellen....
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 10:21

Door 't plotselinge temperatuursverschil zou je ruit wel eens "krak" kunnen doen heb ik me altijd laten vertellen....
Das de hamvraag :!: :!: :wink:

jantje toot

vr feb 25, 2005 10:24

ik denk dat het idd krak zegt of het zo is...... uitproberen bij je overbuurman met zijn mazda die doet dat toch al met warm water :jumping: :thumbs:

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 25, 2005 10:25

Het eerder bevriezen van warm water gaat tegen eenieders intuitie in. Maar het verschijnsel is al lang bekend, Descartes en nog veel eerder Aristoteles (300 v.C.) hebben het beschreven. In 1969 kwam het opnieuw in de belangstelling door een Tanzaniaanse middelbare scholier, Mpemba, die ijs aan het maken was van hete melk en suiker. In zijn haast liet Mpemba niet eerst de melk afkoelen, maar plaatste die direct in de vriezer en ontdekte dat zo de melk veel sneller bevroor tot ijs. Sindsdien staat dit effect bekend als het Mpamba-effect. Dit effect kan niet via een mechanisme verklaard worden, meerdere zaken spelen een rol: verdamping, hoeveelheid opgeloste gassen, interne stromingen in het water en superkoeling. Vooral de superkoeling is belangrijk. Het betekent dat water niet bij 0 graden bevriest, maar bij lagere temperaturen. Om water te laten bevriezen, moeten er kristallen groeien. Die kristallen moeten ergens een oorzaak om te ontstaan vinden. Dat is vaak op kleine stofdeeltjes of minigasdeeltjes. Als deze er niet zijn (of onvoldoende) koelt het water in vloeibare vorm af tot temperaturen onder nul voordat het bevriest. Warm water bevat minder opgeloste gassen dan koud water en zal daarom minder makkelijk bevriezen. Dit lijkt in tegenspraak met het Mpemba-effect. Echter, het 'koude' water vormt tijdens het bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit laagje werkt als een isolator, die verder afkoelen van het water sterk vertraagt. Het 'warme' water doet dit niet en blijft vloeibaar bij een temperaturen onder nul! Hierdoor koelt het veel sneller af, tot dat ook dit water bevriest. Dan is echter het water veel kouder (makkelijk enkele graden onder nul) en bevriest het geheel 'spontaan' zonder dat er nog veel warmte afgevoerd hoeft te worden. Dus door het optreden van de superkoeling bij warm water wordt het isolerende laagje ijs niet gevormd en bevriest het water sneller.

Ennuh gooi nooit warm water op je voorruit. Door de plotselinge temperatuurswissel kan er makkelijk een scheur in komen!

jantje toot

vr feb 25, 2005 10:30

:shock: zo dat is nog eens een heel verhaal :shock:
maar toch bedankt nu weten we teminste hoe het zit.
en houd de overbuurman de ruit heel :jumping:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 10:32

Het .....................sneller.
Ennuh gooi nooit warm water op je voorruit. Door de plotselinge temperatuurswissel kan er makkelijk een scheur in komen!
Interessant verhaal :-k
Wellicht voert een natuurkundige uiteenzetting van de materie hieromtrent verder dan we willen en is mijn natuurkunde kennis niet toereikend om een sluitend en bevredigend antwoord te vinden :?
Toch zie ik de buurman dit elke keer doen als het heeft gevroren :!:
En die heeft echt geen abbo op de glazenboer nog een eigen bedrijf hierin 8)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 10:43

't is vooral gevaarlijk wanneer er reeds een scheurtje in zit.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 10:47

't is vooral gevaarlijk wanneer er reeds een scheurtje in zit.
Precies ook mijn gedachte :wink:

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 25, 2005 12:09

nog nooit van een krabbertje gehoord?
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Jorix

vr feb 25, 2005 12:59

Iemand ervaring met HotShot? http://www.hotshot.nl/

Lijkt me wel wat eerlijk gezegd.. ;)

AlfaGatto

vr feb 25, 2005 16:08

ik wel eens iemand zijn achterruit met water uit de waterkoker (slik) ontdooien, helaas heb ik de ruit niet zien springen maar dat gaat geheid gebeuren !

wat is er mis met krabben inderdaad dan maar 10 minuten eerder opstaan

gtv 105.21
Full Member
Full Member

vr feb 25, 2005 17:30

.

nou ik ontdooi al 10 jaar met lau water nooit geen centje pijn doe alleen de voorruit, bij kommend voordeel de ruit is warm en vriest aan de binnen kant niet meteen op.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 25, 2005 17:57

.

nou ik ontdooi al 10 jaar met lau water nooit geen centje pijn doe alleen de voorruit, bij kommend voordeel de ruit is warm en vriest aan de binnen kant niet meteen op.

:twisted:
Aha kijk s aan, nog iemand die met een bakje water naar de auto toe rent om de boel te ontdooien :D
Met ervaring ook nog :wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”