Mobster

Opsporen lek inlaat

do aug 24, 2006 16:26

Ik hoor een piepend geluid tijdens optrekken met de delta. Het manifesteert zich tussen 0 en 0,3 bar turbodruk, bij meer druk is het weg.
Het lijkt het best op een kindje die een ballon aflaat, je kent het wel.

De turbodruk lijkt iig niet gedaald en prestaties blijven ook ok.
Ik vermoed dus ergens een klein scheurtje in een slang aan de drukzijde, maar iig niet te vinden met het blote oog, maar missh is het nog iets anders?

Iemand een idee hoe ik dat kan opsporen?
Ik dacht aan geregelde druk te steken op het inlaatspruitstuk en bijstellen tot de boel gaat piepen.
Goed idee?

Bedankt.

Andretti Molletti

Re: Opsporen lek inlaat

do aug 24, 2006 17:02

Iemand een idee hoe ik dat kan opsporen?
Ik dacht aan geregelde druk te steken op het inlaatspruitstuk en bijstellen tot de boel gaat piepen.
Goed idee?

Bedankt.
Kan niet omdat je altijd een inlaatklep hebt openstaan ;)

Als je stationair drait en onder de kap kijkt en luisterd terwijl je flink een paar keer gas geeft dan heb je kans dat er voldoende druk komt dat de slangen bol gaan staan en hij gaat kreunen....

Anders je heks even op de bezemsteel ernaast laten vliegen... uiteraard als ze uit het gips is ;)

Speeder

RE: Opsporen lek inlaat

do aug 24, 2006 17:03

Geregelde druk kan natuurlijk altijd. Ik zou niet veel verder gaan dan de druk die je turbo levert, want meer druk dan dat komt er natuurlijk toch niet op te staan. Wat je ook nog kan doen is de plekken waar je denkt dat hij lekt even insprayen met een plantenspuit met zeepsop. Als ie daar lekt ontstaan er vanzelf belletjes :wink:
Laatst gewijzigd door Speeder op do aug 24, 2006 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

Re: RE: Opsporen lek inlaat

do aug 24, 2006 17:04

Geregelde druk kan natuurlijk altijd. Ik zou niet veel verder gaan dan de druk die je turbo levert, want meer druk dan dat komt er natuurlijk toch niet op te staan. Wat je ook nog kan doen is de plekken waar je denkt dat hij lekt even insprayen met een plantenspuit met zeepsop. Als ie daar lekt ontstaan er vanzelf belletjes :wink:
en hoe ga je die bellen zien tijdens het rijden ;)

probleem is dat je bijna geen druk kan opbouwen stilstaand en onbelast...

Speeder

do aug 24, 2006 17:05

en hoe ga je die bellen zien tijdens het rijden ;)

probleem is dat je bijna geen druk kan opbouwen stilstaand en onbelast...
Hmmz, inderdaad. Jammer dat die klep open blijft staan ja, daardoor gaat de methode van geregelde druk niet door...
Kan je de buizen tot het inlaatspruitstuk zo trouwens ook niet testen dan?

Andretti Molletti

RE: Opsporen lek inlaat

do aug 24, 2006 17:11

bij je turbo een slang loshalen en afstoppen met iets kan, maar bij je inlaat wordt lastig.. als je het af kan doppen kun je het testen met druk, maar ik zou eerst mijn eerder genoemde antwoordt eens proberen...

Mobster

do aug 24, 2006 22:40

... maar ik zou eerst mijn eerder genoemde antwoordt eens proberen...
Bedankt Dré, dat gaan we proberen, maar ik moet idd nog even wachten tot ze uit het gips is en haar vliegangst terug overwonnen heeft :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”