Andretti Molletti

Re: RE: EOBD Lampje dashboard

di mei 02, 2006 21:39

Het lampje in 156 1.8 met G3 brandt continu. Al een paar keer uitgezet maar komt telkens terug. Soms gaat ie weer even uit maar komt na verloop van tijd weer gewoon terug. Oorzaak is onbekend maar het geeft geen verschil in rijgedrag. Verbruik 1:10, veel?

Dus wie weet het antwoord en gaat door voor de wasmachine?
mijn band is lek, ik heb hem al een paar keer opgeblazen... wie weet waar het lek zit??

Dat komt zo ongeveer op hetzelfde neer... :?

Laat het MM uitlezen en een diagnose stellen, is goedkoper dan een wasmasjien ;)

Oja, JW: bouwjaar van het lampje????? ;)

Ter verduidelijking: in 2002 werd het verplicht om EOBD in (benzine)auto's te hebben... veel auto's hadden een "bijna"EOBD-systeem voor die tijd, dus verwarring alom. Een auto van 2001 waarbij het diagnoselampje knippert kan een heel andere storing hebben dan een 2002 auto met een knipperend lampje..
Uniformiteit is er iig vanaf 2002, daarvoor is het geen EOBD, maar merkafhankelijk.

JWDORTLAND
Junior Member
Junior Member

RE: EOBD Lampje dashboard

di mei 02, 2006 22:22

Dre, je begrijpt me best dank voor de uitleg onze auto`s zijn hun tijd ver vooruit, een 166 heeft 4 zekeringkasten pfff die hoef je niet op te pompen hoor
AR Giulia 2.2 240PK 2017 Blue Monte Carlo Bruin leer interieur
AR 75 2.0 TS 1990 155pk Squadra
Fiat Abarth 1.4 2011 175Pk
AR GT 1.3 Junior 1974 75 pk

Andretti Molletti

di mei 02, 2006 22:38

Ik begrijp jou wel, maar ben bang dat het voor de leken toch erg verwarrend is ;)

GTV78
Newbie
Newbie

do mei 04, 2006 17:04

@ Andretti
Ik begrijp de reactie, echter om in je vergelijking te blijven: ik zou al blij zijn als ik wist dat ie lek was!

Bouwjaar (1e toelating) 13-08-2001.

Heb de MM al 2 keer laten uitlezen maar beide keer geen diagnose kunnen stellen. Algemene misfire storing (weet niet meer welke code) en me laten vertellen dat het waarschijnlijk te maken had met het omschakelen van benzine naar gas.

Maar hoe kan zo'n lampie weer vanzelf uitgaan en waarom gaat het dan weer even goed en vervolgfens weer fout? Kan het met de bougies/ kabels te maken kunnen hebben? Weet nl niet wanneer die voor het laatst vervangen zijn.

Andretti Molletti

do mei 04, 2006 18:25

@ Andretti
Heb de MM al 2 keer laten uitlezen maar beide keer geen diagnose kunnen stellen. Algemene misfire storing (weet niet meer welke code) en me laten vertellen dat het waarschijnlijk te maken had met het omschakelen van benzine naar gas.

Maar hoe kan zo'n lampie weer vanzelf uitgaan en waarom gaat het dan weer even goed en vervolgfens weer fout? Kan het met de bougies/ kabels te maken kunnen hebben? Weet nl niet wanneer die voor het laatst vervangen zijn.
Dat zou idd heel goed kunnen.. even loopt de motor onregelmatig en dus kan die storing "misfire"komen.
Als die misfire te vaak komt (is een regel voor ) dan gaat het lampje branden... is de storing gedurende een bepaalde tijd weggebleven dan gaat het lampje weer uit....

dat is het EOBD protocol ..

je kan eens zoeken op EOBDII (2) en dan op misfire...

P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected

Andretti Molletti

do mei 04, 2006 18:27

Verbrandingsstoringen van het type A

Verbrandingsstoringen van het type A leiden tot schade aan de katalysator door oververhitting.

Wanneer er gedurende 200 krukasomwentelingen meer dan 8 – 35 % (afhankelijk van het motortype) misefire is, is dat schadelijk voor de katalysator.
Men spreekt over een storing van het type A.
Wanneer er een verbrandingsstoring van het type A wordt ontdekt, dan begint de MIL te knipperen.

Verbrandinsstoringen van het type B

Verbrandingsstoringen van het type B leiden tot een uitlaatgasemissie de boven de EOBD drempel waarde uitkomt.

Wanneer er gedurende 1000 krukasomwentelingen meer dan 5 % misefire is, spreekt men over een storing van het type B.
Dit type storing kan leiden tot een verhoogde uitlaatgasemissie.
De MIL licht pas op wanneer een verbrandingsstoring van het type B tijdens de tweede rit weer optreedt.

Treden er onder dezelfde omstandigheden gedurende drie achtereenvolgende ritten geen storingen meer op, dan gaat de MIL weer uit.

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_17/ ... _17%2F8%2F

GTV78
Newbie
Newbie

vr mei 05, 2006 15:36

Zal het toch nog maar een keer laten uitlezen en de exacte code opvragen en dan maar de oorzaak zoeken. Neem toch geen genoegen met de verklaring dat het vaak voorkomt bij gas. Wel leuk om eens de achtergrond te leren en te begrijpen!

JWDORTLAND
Junior Member
Junior Member

wo aug 23, 2006 20:04

Heeft deze 156 1.8 olieverbruik?
AR Giulia 2.2 240PK 2017 Blue Monte Carlo Bruin leer interieur
AR 75 2.0 TS 1990 155pk Squadra
Fiat Abarth 1.4 2011 175Pk
AR GT 1.3 Junior 1974 75 pk

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo aug 23, 2006 23:08

Even twee vragen uit nieuwsgierigheid,
Je hebt dit zeker aan den lijve ondervonden met jouw 147?
En als dat lampje knippert hoor je een verschil in lopen van de motor? (gaat ie dan op 3 cil. lopen ofzo?)
Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 23, 2006 23:14

Ik begrijp jou wel, maar ben bang dat het voor de leken toch erg verwarrend is ;)
hele topic is verwarrend, maar wel razen interresant weer :lol:

Andretti Molletti

wo aug 23, 2006 23:55

Dank je Bert.

Is de vraag van Richard aan mij gericht??

Ik heb geen problemen met mijn motor van mijn 147... de rest daar en tegen ... ;)

Ik ken de storing vanuit mijn functie als technisch docent en gebruikte deze tijdens cursussen.
Belangrijk om te weten is dat je NIET kan doorrijden met een knipperende EOBD lamp.

Olieverbruik zou voor misfires kunnen zorgen en zo een mogelijke oorzaak kunnen zijn.. vandaar dat Alfa zweert bij Twin Sparks.. moeten er 2 bougies vet slaan, en dat gebeurt niet zo snel... zelfs met dat olieverbruik van Alfa niet :mrgreen:

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

do aug 24, 2006 10:15

Hoi Andretti,
Vraag was idd. aan jou, ik was gewoon even nieuwsgierig of je dat ook hoort in het lopen van de motor. (ik zag trouwens later dat het al een oudere posting was).
JIj hebt geen problemen met je 147 maar anderen wel? Is het op motorisch en electronisch gebied een probleemauto?
Mijn vrouw heeft een (lease) 147 1.6 120pk. uit 2004, ik ben dus benieuwd wat ons eventueel te wachten staat :lol: :lol:
Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”