wilco
Member
Member

Re: RE: 105 serie TS ombouw- start perikelen

wo aug 09, 2006 12:22

Vervolg...
Vanavond de massa gecontroleerd van de stekker van de MM. Op pin 5 en 16 geeft de multi meter aan dat er verbinding is. Mag ik dan concluderen dat de stekker en MM massa maakt?

Verder spanning gemeten over pin nr. 20 & pin nr. 31, bij contact af géén spanning.
Bij contact aan geeft alleen pin 31 de accu spanning weer.

Uit het elec schema (klaverblaadje 101) blz.46) blijkt dat pin nr. 20 in verbinding staatmet relais nr. 1 = brandstof pomp relais.
Naar mijn weten is correct dat er géén stroom op staat omdat de pomp niet draait bij contact aan. De pomp krijgt pas stroom nadat de MM geconstateerd heeft dat de krukas draait, en geeft dan pas stroom vrij om de pomp te activeren.

Echter waar zit nu dan toch het probleem :evil: :evil: :evil: ??????
voor de motronic 1.7 heb ik wel schema's maar weet niet welke in die van jou zit.
Van de motronic 1.7 weet ik wel dat er op 1 altijd spanning staat (geloof pin 26 uit mn hoofd)
164 3.0 24V 1997

wilco
Member
Member

RE: 105 serie TS ombouw- start perikelen

wo aug 09, 2006 12:31

lees dit anders ook even en sluit het zo aan.
is altijd handig om diagnose te hebben en dan weet je in iedergeval of de motronic in "leven" is
http://www.squadra-tuning.com/het-knipp ... ysteem.htm

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je diagnose kan stellen aan het Motronic injectiesysteem met behulp van een knippercode.
Wanneer om wat voor reden dan ook een component van het injectiesysteem slecht of niet werkt dan kan de injectiecomputer dit detecteren. Tenminste als de elektronica van de inspuitcomputer het kan meten. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Stel de motortemperatuurzender heeft een los contact. Tijdens het rijden loopt de temperatuur netjes op en blijft vervolgens constant. Maar door een los contact in de zender of de stekkerverbinding valt het signaal soms even weg. De computer kan dit zien omdat het de spanning door de zender meet. Bij een onderbreking in het signaal zal ie geen spanning meer kunnen meten en ziet dit als fout.

Maar stel nu dat de brandstofpomp onvoldoende druk levert. Het injectiesysteem stuurt uitsluitend het relais aan die de brandstofdruk inschakelt. Wat de pompdruk is weet de injectiecomputer dus niet en wordt ook niet gemeten. De injectiecomputer kan dit dus niet weergeven als fout. Maar door die te lage brandstofdruk zal de lambdasonde een te arm mengsel meten. Dit kan de injectiecomputer wel meten en zal dus een fout "Lambdasonde" gaan geven. Let dus op dat een fout niet perse het component hoeft aan te geven wat defect is. Denk daarom altijd een stap verder na welk component er nog meer mee te maken heeft.

Dit artikel is ook alleen maar van toepassing op systemen die een knippercode kunnen genereren. In dit geval gaat het om de systemen Motronic 4.1, 1.7 en 3.1. Kijk in de lijst om te zien op welke auto's dit systeem zit gemonteerd. De knippercode kan via een stekker of direct op de computerstekker worden opgeroepen. Hoe dit in z'n werk gaat wordt straks uitgelegd.

Hierboven zijn twee type diagnose stekkers te zien. De linker is bedoeld voor de special Alfa Romeo Tester welke iedere officiële dealer in z'n bezit heeft. Met behulp van dit apparaat kunnen de fouten uitgelezen en gereset worden en kunnen diverse parameters uitgelezen worden zoals inspuittijd, motortemperatuur enz. De rechter stekker is de stekker waar de knippercode mee opgeroepen kan worden. Deze stekker bevindt zich meestal dicht in de buurt van de injectiecomputer. Door twee pinnetjes met elkaar door te verbinden wordt de foutcode opgeroepen en kan via een lampje op de andere twee pinnetjes zichtbaar worden gemaakt. Klinkt simpel en dat is het ook.

Deze procedure geldt uitsluitend voor Motronic 4.1 systemen.

De stekker bezit zoals gezegd vier aansluitingen:

1) Zwart = massa
2) Lichtblauw/geel = pin voor de ECU om foutcode op te vragen
3) Blauw/rood = knippercode signaal
4) Roze = geschakelde plus

Hoe wordt nu de foutcode opgevraagd ?

Door als eerste het contact aan te zetten. Vervolgens de lichtblauw/gele draad door te verbinden met de zwarte draad. Op dat moment wordt de code opgeroepen en komt er op de blauw/rode draad een massa gestuurde puls. Wanneer men tussen de blauw/rode en de roze draad een 1.2w lampje of relais met 1k weerstand schakelt zal deze de knippercode zichtbaar maken. Het foutcode lampje begint eerst 2.5 sec te branden om aan te geven dat de foutcode wordt opgeroepen.

Deze procedure geldt uitsluitend voor Motronic 3.1 en 1.7 systemen.

Bij dit systeem is het een beetje simpeler hoewel de aansluiting wat moeilijker te maken is. Het lastigste is een verbinding te maken met pin 8 van de injectiecomputer. Deze draad sluit men aan op een 1.2 watt lampje of een LED met een 1k weerstand en de andere kant van het lampje aan de +12 volt. Door nu het contact aan te zetten en het gaspedaal 5 maal binnen 5 seconde helemaal in te trappen, kan men eenvoudig de foutcode oproepen. Men bedient dan als het ware de volgas schakelaar. Voor de injectiecomputer is dit een signaal om de knippercode via pin 8 bekend te maken. Het foutcode lampje begint eerst 2.5 sec. te branden om aan te geven dat de foutcode wordt opgeroepen. Daarna volgt de foutcode.

De foutcode bestaat uit 4 cijfers. Men telt achtereenvolgens het aantal knipperingen en combineert deze tot een volledige code. Wanneer er meerdere foutcodes inzitten wordt dit duidelijk gemaakt door het feit dat het knippercode lampje tussen de foutcodes door ook weer 2.5 sec. blijft branden om aan te geven dat de volgende code wordt opgeroepen. maximaal kunnen 5 foutcodes aangegeven worden.

Motronic 4.1 Foutcodes.

4-4-4-4: Geen fout.
1-2-1-1: Accuspanning.
1-2-1-2: Massasluiting van stationairschakelaar.
1-2-1-3: Massasluiting van vollastschakelaar.
1-2-1-4: Koelvloeistoftemperatuursensor.
1-2-2-1: Luchtquantummeter.
1-2-2-2: Stationairregelaar spoel voor opening.
1-2-2-3: Lambdasensor, regeling.
1-2-2-4: Lambdasensor, storing aan sensor.
1-2-2-5: Luchttemperatuursensor.
1-2-4-3: Eindtrap brandstofpomprelais.
1-2-4-4: Eindtrap benzinedamp afsluitklep.
1-2-5-1: Regeleenheid.

Je ziet dat het Motronic ML4.1 systeem minder "slim" is dan het Motronic M1.7 systeem. Deze kan veel meer fouten herkennen.
Motronic 1.7 Foutcodes.

4-4-4-4: Geen fout.
1-2-1-1: Accuspanning
1-2-1-4: Koelvloeistoftemperatuursensor
1-2-1-6: Gasklepsensor
1-2-2-1: Luchtquantummeter
1-2-2-2: Stationairregelaar spoel voor opening
1-2-2-3: Lambdasensor, regeling
1-2-2-4: Lambdasensor, storing aan sensor
1-2-2-5: Luchttemperatuursensor
1-2-2-6: Vermogenseindstrappen
1-2-3-1: Eindtrap injectoren 1 en 2.
1-2-3-2: Eindtrap injectoren 3 en 4.
1-2-3-3: Stationairregelaar, spoel voor sluiting
1-2-3-5: Aansluiting airconditioning.
1-2-3-6: Eindtrap bediening aircocompressor
1-2-4-3: Eindtrap relais brandstofpomp
1-2-4-4: Eindtrap benzinedamp afsluitklep
1-2-4-5: Eindtrap relais nokkenasversteller
1-2-5-1: Regeleenheid.
1-2-5-2: Snelheidssensor.
1-2-5-4: Fout in gasklephoek.
2-1-1-3: Waarschijnlijkheidsstoring in zelfaanpassing
****: Toerental/BDP sensor.

****: de toerental/BDP sensor kan het systeem niet aangeven als zijnde een fout. Maar men kan dit wel herkennen door naar het foutcode lampje te kijken en de motor te starten. Wanneer de sensor stuk is zal de motor niet aanslaan. Als tijdens het starten het foutcodelampje niet uitgaat (ook niet heel kort) dan is de toerental/BDP sensor defect. Als het lampje tijdens het starten wel uitgaat dan is de sensor in orde en zit het probleem elders.

Belangrijke opmerking: ik besef mij ten zeerste dat dit onderwerp niet eenvoudig is en het heel veel vragen kan oproepen. Zeker wanneer men niet goed thuis is in de techniek en de elektronica. Daarom zal snel de behoefte ontstaan vragen te stellen betreffende dit onderwerp. Helaas zal ik deze vragen niet gaan beantwoorden. Simpelweg omdat mij de tijd daartoe ontbreekt.
Ik hoop dat u als lezer hiervoor begrip kan opbrengen. Wanneer er echter sprake is van een hele moeilijke kwestie ben ik uiteraard bereid me te denken. Verwacht geen antwoord op korte termijn.
164 3.0 24V 1997

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo aug 09, 2006 14:17

Afbeelding

Makkelijker kunnen we het niet maken...... Sorry! :wink: :wink: :wink: :mrgreen:
Dirk - Giulia2000TS

kroehlur

wo aug 09, 2006 14:57

Afbeelding

Makkelijker kunnen we het niet maken...... Sorry! :wink: :wink: :wink: :mrgreen:
[-(

Afbeelding

:wink:

Andretti Molletti

wo aug 09, 2006 21:46

+12 Volt permanent: op pen 18
+12V via hoofdrelais op pen 35

Min op pen5, 11 en 16.

Controle van de juiste voedingspanning is een eitje: trek de stekker van de motortemperatuursensor af en meet t.o.v. massa op een van de twee pennentjes 5 Volt!! Dan heeft de computer de juiste voeding en kun je dat uitsluiten.
Op pen 23 en 25 vd computer staat de wisselspanning van de BDP sensor (weerstand vd sensor ongeveer 500Ohm) spanning met stationair-motor is zelfs 4 Volt ~

In het schema zie ik twee hoofdrelais:
1) die de spanning op de bobines zet
2) eentje die spanning op poot 35 en het benzinepomprelais zet

Dit laatste relais is vermoedelijk de oorzaak bij jou.
Controle is de 5 Volt meten zoals besproken.

anders: pen 35 van 12 Volt voorzien!

Belangrijke opmerking: ik besef mij ten zeerste dat dit onderwerp niet eenvoudig is en het heel veel vragen kan oproepen. Zeker wanneer men niet goed thuis is in de techniek en de elektronica. Daarom zal snel de behoefte ontstaan vragen te stellen betreffende dit onderwerp. Stel ze gerust op dit forum!! Ik hoop dat u als lezer hiervoor begrip kan opbrengen. Ook wanneer er echter sprake is van een hele moeilijke kwestie (lekker subjectief ;) ben ik uiteraard bereid mee te denken. Verwacht geen antwoord tijdens mijn vakantie.
:lol:

Andretti Molletti

wo aug 09, 2006 21:47

Afbeelding

Oja: dank voor wederom een zinnige bijdrage Dirkie !! :wink:

:jumping:

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 09, 2006 23:51

Vervolg en update.

Na wat verdere bestudering en wat uitsluitingen zoals Dré al aangaf, was ik tot de conclusie gekomen dat van relais no 2, (met diode) beide contacten nr.87 géén spanning hebben bij contact aan. Omdat ik afgelopen zaterdag diverse relais had uitgewisseld zonder enige verandering in de situatie, twijfelde ik of relais no. 2, die met diode wel had gecontroleerd.
Daar er op de oprit nog een 75TS staat heb ik dus dit relais even geprobeerd in de 75 en, volledig tegen mijn gewoonte in, gehoopt had dat deze niet wilde starten. En zowaar de betrouwbare 75TS weigerde te starten. Met een glimlach stapte ik uit en binnen no time zat het relais op z'n nieuwe plek. Sleuteltje omdraaien en ................... hij loopt :D :D :D .
Al met al is het probleem het relais geweest, maar de zoektocht naar het probleem heeft mij gedwongen om wat verder het systeem te doorgronden. Al met al een leerzame actie geweest, en heeft mij interesse gewekt om wat verdere kennis op te doen in de materie van storingzoeken in elec.systemen.

Na het starten nog wat uitlaatgassen lekkage moeten verhelpen op enkele verbindings punten van het uitlaat systeem. Verder de Motronic weer achter het dashboard gemonteerd, en morgen maar eens de weg op. De originele achteras (1300) zit er nog onder dus het zal even opletten worden.
Volgende project is de Berlina 2000 ophalen en slopen zodat de sper as een nieuwe bestemming krijgt.

Aan een ieder die zijn input heeft gegeven aan dit onderwerp 'mille grazie' .
Misschien is dit onderwerp, storingen in besturings systemen Motronic etc, wel interessant om een Tecnische meeting voor te organiseren.Gezien de vele TS rijders binnen het forum en de club krijgt men er vroeg of laat toch eens mee te maken.

Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 09, 2006 23:56

Aanvulling,

[quote="Andretti Molletti
In het schema zie ik twee hoofdrelais:
1) die de spanning op de bobines zet
2) eentje die spanning op poot 35 en het benzinepomprelais zet

Dit laatste relais is vermoedelijk de oorzaak bij jou. [/i] :lol:[/quote]

Dré klopt helemaal jouw verhaal :wink: , contact nr,87 van relais nr. 2 schakled poot nr. 35.
Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Andretti Molletti

do aug 10, 2006 11:23

Afbeelding

kost je een cappucino, als bijna buren ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”