Hessel
Full Member
Full Member

33 loopt als een krant!: DE REDEN

di aug 08, 2006 16:31

Hallo,

mijn 33 1.3s loopt echt zooo slecht. op maar 2 of 3 potjes, veel valse lucht in het filterhuis, en vette knallen in de uitlaat. De laatste tijd liep hij af en toe op 3 ciliinders, dus heb ik nieuwe bougies, kabels en ontstekingmodule erop gezet. Verdelerkap/ rotor enzo zag er nog goed uit!. Misschien de bobine? Iemand nog suggesties, want ik heb geen zin om weer nieuwe spullen te scoren als dat het probleem niet verhelpt (nieuwe ontstekingsmodule=5 tientjes!!)

thanks!!!

Hessel
Laatst gewijzigd door Hessel op vr aug 11, 2006 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees-Cees

RE: 33 loopt als een krant!

di aug 08, 2006 16:39

zitten je riemen (die voor de distributie) er nog wel op.

Hessel
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 17:16

hmmmm......in mei zijn er nieuwe distributieriemen opgekomen, en sindsdien is het bergafwaards gegaan. Dat kan toch nooit, dattie eerst een beetje slecht loopt en na een tijdje ermee kapt? Ik dacht dat als je distributieriemen eraf liggen dat dan je hele motor in de soep draaide, scheve kleppen enzo... :?

Rees-Cees

Re: RE: 33 loopt als een krant!

di aug 08, 2006 17:28

hmmmm......in mei zijn er nieuwe distributieriemen opgekomen, en sindsdien is het bergafwaards gegaan. Dat kan toch nooit, dattie eerst een beetje slecht loopt en na een tijdje ermee kapt? Ik dacht dat als je distributieriemen eraf liggen dat dan je hele motor in de soep draaide, scheve kleppen enzo... :?
een boxermotor blijft heel lang lopen, zelfs met een riem er af of een gebroken zuiger/klep.

MarcoSprint
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 17:29

Heb je bij het wisselen van je kabels opgelet dat je de juiste kabel weer op de juiste bougie heb gedaan?
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Hessel
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 17:41

@Marco : ja die kabeltjes kloppen. Ik heb ze er niet random erop geplugd ofzo .

@Racecase: Maarruh dat zou niet zo fraai zijn als dat het geval is. Ga ik in ieder geval de monteur schoppen die die klus heeft gedaan. Kan ik er makkelijk achter komen, dat dát de oorzaak zou zijn, of moet ik dan het blok openschroeven....
Laatst gewijzigd door Hessel op di aug 08, 2006 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 08, 2006 17:52

@Racecase: Maarruh dat zou niet zo fraai zijn als dat het geval is. Ga ik in ieder geval de monteur schoppen die die klus heeft gedaan.
ik zou hem niet schoppen, maar de motor latenreviceren op hun kosten 8)

Rees-Cees

di aug 08, 2006 17:54

@Racecase: Maarruh dat zou niet zo fraai zijn als dat het geval is. Ga ik in ieder geval de monteur schoppen die die klus heeft gedaan.
ga nou maar eerst eens kijken wat er aan de hand is, lijkt me het slimste (straks heb je zelf iets verkeerd gedaan en dan mag je je zelf slaan of de monteur laten slaan 8) ).

Hessel
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 17:57

dat doettie maar als het gips eraf is :wink:

nee, maar lijkt me ook duidelijk dat zij ervoor gaan opdraaien dan.....maar eerst maar 'ns die hypothese vaststellen inderdaad. Cees heeft gelijk. Straks blijkt het weer iets heel kleins te zijn, en dan sta je weer mooi voor paal.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 08, 2006 18:41

Niet random, maar misschien met het bekende 1-3-4-2 in het achterhoofd. Je zou niet de eerste zijn: boxer is 1-3-2-4
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Hessel
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 20:13

de bougiekabels zitten erop zoals beschreven in de vraagbaak; 1- 3- 2- 4
Net ook de bobine contactpunten schoongemaakt; but that's a negative also, soldier.....

Ik kan er niet bij dat er een distributieriem af zou liggen. Ik hoor verder helemaal geen knikkerbak in het vooronder.

lekke kop? koelvloeistof niveau/kleur is normaal, tevens de olie

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 08, 2006 21:38

De aansluiting van nummer één wijst richting accu (niet richting eerste cylinder), daar bestaat ook nogal eens verwarring over.
Theorie van Rees is wel worst Cees scenario, maar zeker niet ondenkbaar. Integendeel, er is hier een geval bekend die 100 km gereden heeft op 1 cylinderbank. Hoeft maar 1 tik uit te delen en je hoort geen knikkerbak meer hoor :wink:
Haal even de rubbertjes weg, langs waar je de merktekens van de stokjes controleert, dan zie je de riemen draaien (als 't goed is) Kunnen we dat hopelijk al uitsluiten.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Hessel
Full Member
Full Member

di aug 08, 2006 21:55

Ik weet dat er bij de verdelerkap onder dat stukje plastic een kleine kerfje zit wat op de positie de 1e cylinder moet duiden. Deze wijst ook naar de accu. Dus ik ben eigenlijk 100% zeker dat de kabels goed zitten. Ik heb al met een Alfa-guru uit het dorp waar ik vandaan kom (Tzummarum) gesproken en ik zou er morgen ff met hem naar kijken. Hopelijk is 't idd. geen distributieriem, maar het is nog niet uitgesloten. We zullen zien.

Ieder bedankt voor de reacties!

Hessel
Full Member
Full Member

RE: 33 loopt als een krant! : DE REDEN

do aug 10, 2006 20:14

Ciao Alfisti!

die waggie reed dus voor geen meter, en had al enkele doemscenario's in mijn hoofd. Echter, de locale Alfa-guru had m eens ff bekeken, en de Webertjes waren gewoon ten eerste helemaal goor; hij kreeg de sproeiers enzo er pas af na een nachtje weken, en op 1 cylinder werkte de carb een beetje aan/uit. Ook was een pakking wat lek, dus heel veel valse lucht. Morgen issie weer klaar!!

groeten!

Gerrets
Guru
Guru

do aug 10, 2006 21:33

Nou klasse!! valt het allemaal toch weer mee!!

geniet er weer van!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Algemene Technische vragen”