MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

105 serie TS ombouw- start perikelen

zo aug 06, 2006 00:11

Nadat de inbouw van het 75TS blok met injectie systeem met wat hobbels overwonnen is was vandaag de dag dat het apparaat gestart werd. Echter het TS motortje wil niet aanslaan :( :( :( .

Na installatie eerst de oliedruk getest door de motor te starten zonder bougies, dit verliep prima. Echter het viel mij al wel op dat er géén vonk was bij de bougies die op het kleppendeksel lagen, dus géén ontsteking!!! Verder werd geconstateerd dat de brandstof pomp niet geactiveerd werd.

Na wat gerommeld links en rechts met diverse relais en massa verbindingen en ruggespraak met Dré, de contacten van de relais voor de brandstof pomp door verbonden. Nu bleek de pomp wel te functioneren nadat men het contact aanzet. Echter dit zou oorspronkelijk via de motronic moeten lopen. Conclusie is wel dat de pomp en de bedrading van de pomp werkt.

Echter vooralsnog géén ontsteking dus het motortje loopt nog niet. :evil: :evil:
Vraag is nu wat te doen, dus advies en tips mbt stappenplan het blok aan de praat te krijgen is van harte welkom.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: 105 serie TS ombouw- start perikelen

ma aug 07, 2006 09:46

Hi Arthur, misschien toch iets mis in de motronic? Als de pomp niet geactiveerd word krijg je ook geen vonk lijkt me. Ik heb verder echt geen verstand van injectiesystemen maar het lijkt me dat je eerst je pomp juist aangestuurd moet krijgen.

Doe wat de meeste computerjongens doen, probeer een andere........... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 07, 2006 11:18

Ciao Dirk,

Bedankt voor je reply, vwb de mogelijkheid van een defecte computer heb ik van onze 75TS de computer gedemonteerd en deze in de Nuova aangesloten, echter géén verandering qua problematiek. Heb alleen niet de moeite genomen de Nuova computer te testen in de 75 omdat deze onder het dasbaord zit weggewerkt. Misschien had ik dit toch nog even moeten testen om 100% zeker te zijn van het functioneren. :oops:

De brandstofpomp aansturing volgt via de MMS (Motor Management Systeem) nadat de BDP sensor geconstateerd heeft dat de krukas draait. Echter omdat er géén ontsteking is vermoed ik dat de MMS de vrijgave van het signaal om de brandstof pomp aan te sturen blokkeert.
Vooralsnog denk ik dat ik het moet zoeken in het niet werken van de ontsteking. Na het lezen en bestuderen van de artikelen van Dré over de TS/ Motronic 4.1 in Klaverblaadje 101 & 102, heb ik de volgende vraag.

De massa van de beide bobines hoe is dit geregeld?

Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
166 TS "Pekel racer"

wilco
Member
Member

ma aug 07, 2006 12:10

weet je zeker dat je motronic wel spanning krijgt ?
Zowel pomp als ontsteking krijgen daar de sturing van en beide werken niet op de normale manier ?

zou dan toch ff de voedings en massa lijnen naar de motronic testen en kijken of alles wel aankomt bij de motronic.
164 3.0 24V 1997

bralfa
Guru
Guru

Re: RE: 105 serie TS ombouw- start perikelen

ma aug 07, 2006 14:01

weet je zeker dat je motronic wel spanning krijgt ?
Zowel pomp als ontsteking krijgen daar de sturing van en beide werken niet op de normale manier ?

zou dan toch ff de voedings en massa lijnen naar de motronic testen en kijken of alles wel aankomt bij de motronic.
Pcies... ff hoofdrelais checken
Shut up and ride!

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 07, 2006 23:03

Vervolg ‘trouble shooting’ niet startende TS.

In vervolg op het advies van Wilco en Bralfa de spanning naar de relais gecontroleerd.
Volgende waargenomen/ gemeten:

Relais 1 = Brandstofpomp
contact aan > 12V spanning op contact 30

Relais 2 = Motronic relais met diode
contact uit > 12V spanning op contact 30
contact aan > 12V spanning op contact 30 & 86

Relais 3 = nokkenas verstelmechanisme
contact aan > 12V spanning op contact 30, 85 & 86

Relais 4 = hoofdrelais/ Aux Motronic
contact uit > 12V spanning op contact 30
contact aan > 12V spanning op contact 30, 86 87/87

Het lijkt er dus op dat de Motronic wel spanning krijgt, zowel als het contact uit is als aan.
Verder gemeten dat bij contact aan op beide bobines 12V spanning staat.

Tevens nog de BDP sensor uitgewisseld met onze 75TS en dit bracht ook géén verandering in de situatie.
Dus wie weet waar het probleem gezocht moet worden :?: :?: :?: , alle input is van harte welkom.
Saluti,
Arthur
GT 1300 Junior '67
166 TS "Pekel racer"

bralfa
Guru
Guru

di aug 08, 2006 08:26

Heeft je motorblok wel een massa? Heb je ook spanning op je computer?

Dat je spanning hebt op de 30 van het relais van je brandstofpomp ( en de andere relais) is goed. Dit is het geschakelde contact. Als het relais bekrachtigd wordt dan geeft deze spanning op achterliggend component.
Shut up and ride!

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di aug 08, 2006 08:48

[quote="bralfa"]Heeft je motorblok wel een massa? Heb je ook spanning op je computer?

@ De originele massa kabel van de 75TS is gebruikt en aangesloten op het blok en op het originele aansluitpunt op de carrosserie van de Nuova .

[quote="bralfa"] Heb je ook spanning op je computer?
@@ Dat is een goede vraag, echter hoe kan ik dit controleren??
Is dit te controleren dmv spanning meten op pin 20 & 31 van de stekker naar de MM??
Arthur
GT 1300 Junior '67
166 TS "Pekel racer"

bralfa
Guru
Guru

di aug 08, 2006 09:45

@ De originele massa kabel van de 75TS is gebruikt en aangesloten op het blok en op het originele aansluitpunt op de carrosserie van de Nuova .
Massa kabel tussen inlaatspruitstuk en kop ook aanwezig???
Heb je ook spanning op je computer?
Is dit te controleren dmv spanning meten op pin 20 & 31 van de stekker naar de MM??
Die pin nummers heb ik hier niet zo liggen :lol: Maar je zult iig in de stekker moeten meten ja. Controleer gelijk ff de massa van het MM...
Shut up and ride!

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di aug 08, 2006 10:03

[quote="bralfa"][Massa kabel tussen inlaatspruitstuk en kop ook aanwezig???
@ beide massa kabels zijn aanwezig en zitten goed vast.

[quote="bralfa"] Controleer gelijk ff de massa van het MM...
@@ Dat is goede vraag :wink: , zal hier eens extra aandacht aan besteden. De MM heb ik op het schubord onder het dashboard gemonteerd, maar weet niet zeker of ik daarbij wel een goede massa verbinding heb. :idea:
Arthur
GT 1300 Junior '67
166 TS "Pekel racer"

bralfa
Guru
Guru

di aug 08, 2006 10:34

ruitstuk en kop ook aanwezig???
@ beide massa kabels zijn aanwezig en zitten goed vast.
Massa krijgt het MM niet via de behuizing maar via de kabelboom! Dus ook ff op een pin meten
Shut up and ride!

wilco
Member
Member

di aug 08, 2006 18:12

Heb je ook spanning op je computer?
wat je volgens mij ook kan doen, is het volgende:

spanning meten tussen de behuizing van de motronic en de normale massa (sigaretten aansteker, deurslot ofzo)
Moet ongeveer 0 V zijn. De motronic behuizing ligt namelijk zover ik weet ook aan de massa door de kabelboom.

als je geen meter hebt, kan je het ook met een licht lampje doet door die er tussen te zetten. gaat zie gloeien/branden, dan heb je een massaprobleem op de motronic.

Punten voor de voeding op de motronic weet ik zo niet.. wel type motronic wordt daar gebruikt ?
164 3.0 24V 1997

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di aug 08, 2006 23:31

Vervolg...
Vanavond de massa gecontroleerd van de stekker van de MM. Op pin 5 en 16 geeft de multi meter aan dat er verbinding is. Mag ik dan concluderen dat de stekker en MM massa maakt?

Verder spanning gemeten over pin nr. 20 & pin nr. 31, bij contact af géén spanning.
Bij contact aan geeft alleen pin 31 de accu spanning weer.

Uit het elec schema (klaverblaadje 101) blz.46) blijkt dat pin nr. 20 in verbinding staatmet relais nr. 1 = brandstof pomp relais.
Naar mijn weten is correct dat er géén stroom op staat omdat de pomp niet draait bij contact aan. De pomp krijgt pas stroom nadat de MM geconstateerd heeft dat de krukas draait, en geeft dan pas stroom vrij om de pomp te activeren.

Echter waar zit nu dan toch het probleem :evil: :evil: :evil: ??????
Arthur
GT 1300 Junior '67
166 TS "Pekel racer"

bralfa
Guru
Guru

di aug 08, 2006 23:41

Misschien een hele overbodige vraag.... Stel m toch maar ff... Heb je de juiste relais op de juiste plaatsen zitten??? Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de pin bezetting van alle 4 de relais gelijk is. Er kan er gewoon eentje tussen zitten met een verbreek in plaats van een maak contact....
Shut up and ride!

Andretti Molletti

di aug 08, 2006 23:42

hij vonkt niet én spuit niet in?

dan zit je toch aan je BDP sensor te denken!!! Meet de wisselspanning tijdens het starten eens: > 0,5-1 Volt

Terug naar “Algemene Technische vragen”