patje1100
Guru
Guru

RE: Spook aan boord van de 33SW (raar geluidje)

vr feb 18, 2005 23:07

huh? Trek je bougiekabel er dan om ste beurt vanaf. Dan weet je dat.

Als je ontdekt hebt welke dienst weigert ga je eerst kijken of je bougie vonkt ( bougie eruit halen, terugstoppen in dat doppie en de electrode op een massapunt houden en dan weer starten)

Als hij wel goed vonkt komt er dus geen benzine en dan kun je eens aan je injektor beginnen.

Is dat ( ook in Groningen) niet logischer . :D :wink:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 18, 2005 23:34

Heb je de oliepeilstok al `bekeken `op de aanwezigheid van water? Een aansteker onder de peilstokhouden. Als het knettert dan zit er water in het carter. Het is niet helemaal 100 % betrouwbaar, maar het is een indicatie. Het kan ook condens zijn door veel korte stukjes. Of kijken naar olie in het koelvloeistofreservoir.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

za feb 19, 2005 00:10

Nee, olie aan peilstok is "schoon" en er zijn geen oliesporen in het reservoir te zien.

Bij lostrekken bougiekabel kan je optater krijgen, begreep ik van @@ (omdat alles met dit weer vochtig is?).

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Spook aan boord van de 33SW (raar geluidje)

za feb 19, 2005 08:49

Nee, olie aan peilstok is "schoon" en er zijn geen oliesporen in het reservoir te zien.

Bij lostrekken bougiekabel kan je optater krijgen, begreep ik van @@ (omdat alles met dit weer vochtig is?).
Ja, want we hadden geen los bougietje bij de hand en hij liep gewoon netjes. Zo te zien valt alles nog wel een beetje mee. Tis iig geen lekke kop, zoals je die meestal aantreft met lekkere "borrels"?!?!?!, olie in je koelsysteem, sludge afzetting in de carterventialatie ed. Bovendien liep ie weer heel netjes( Keurig op vier cil) nadat de koelvloeistof weer op peil was.

Bewust nog geen bougietje getrokken dus, omdat ie zo mooi regelmatig liep.(en die krengen er zo lastig inzitten en ik weiger om er weer GL in te draaien :biggrin: )
Ik vraag me dan af wat ik er dan aan kan zien, want de verbrandingsbeelden zijn dan nagenoeg hetzelfde, voor zover je daarbij bij een Gl van kunt spreken natuurlijk. :lol:

Advies van de dokter: Koud koelvloeistof op peil controleren. (Zaak is nu nl goed ontlucht) en na verloop van een aantal ritten weer eens kijken hoe het peil in koude toestand is.

Ik heb nl begrepen dat Dink niet "dagelijks"naar zn "niveau's" kijkt om het maar ff netjes te zeggen. :biggrin:

Die toerental variatie waar je over sprank Dink kan trouwens ook wel voortkomen doordat je temperatuursensoren af en toe lucht stonden te meten ipv koelvloeistof. :shock:

Ja en dat vacuumzoemertje is de oorzaak van dat geklep..... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

patje1100
Guru
Guru

zo feb 20, 2005 10:33

Nou, gelukkig maar. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten he ? :wink:

Dinky Boy
Miniaturista

zo feb 20, 2005 11:54

Even een update...

Gisteravond bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, dat is vanaf hier ongeveer 60 km rijden. Koelvloeistof in expansietankje stond op normaal niveau. Na de koude start begon het toerental weer te schommelen tussen 1100 en 1800 rpm. Geen noemenswaardig slechter lopen van het blok, ook geen overdreven grote pluim uit de Auspfuff gezien.
Rit naar Duitsland, 140 km/h constant, verliep zonder bijzonderheden. Bij de start voor terugreis (in 4 uur toch redelijk afgekoeld, lijkt mij) geen schommelingen in rpm meer.

Vanochtend vloeistofniveau weer bekeken... :schrik: exp-tankje vrijwel leeg....
Bijgevuld en motor gestart. Slaat zonder problemen aan, maar wel weer die rpm-schommelingen.

En toch wel continu een redelijke pluim...:

Afbeelding

Die is de meeste tijd wit/grijs met elke paar seconden een helderwitte wolk er tussendoor...

Al rondneuzend onder de kap viel me op dat er wat damp van ergens onder de verdelerkap omhoog kringelde. En vervolgens ontdekte ik dat er in het interieur ook wat damp midden uit het dashboard (achter de 'console') kwam... Herinner je je de beslagen ramen van vrijdagavond nog, Arjen?

Het blijft dus een gepuzzel wat er nou echt aan de hand is... :blue_confused: :-k

Misschien verliest-ie ergens bij de slangen van de kachelradiateur toch wat water, straks maar weer eens kijken (als het ophoudt met sneeuwen - helaas nat).

Het oeoeoeoe is wel verklaard:

Afbeelding

Daar zit de boosdoener, recht voor de kop van de bobine, onder de bocht van de slang naar het vrijwel lege expansietankje.

Iets dichterbij nog:

Afbeelding

Nog meer inzoemen :biggrin:

Afbeelding

Je ziet die diagonale stang lopen van schutbord naar chassisbalk, daar komen die slangetjes tegenaan, en die geven zo de triling door aan de hele auto. Daarom was het zo moeilijk te lokaliseren :)

En even er uit gehaald:

Afbeelding

Als ik het dunne slangetje loshaal is het geluid weg en hoor je het ding sissen. Hij zuigt zo hard dat je er misschien een glazen knikker aan zou kunnen 'ophangen'. Is zoveel onderdruk normaal? Of is vacuum in dit geval echt vacuum?

De haakse doorgang is vrij, dwz als ik in dat smalle pijpje blaas, komt de luchtstroom er aan de zijkant uit. De rechte doorgang is potdicht. Is dat normaal?

patje1100
Guru
Guru

zo feb 20, 2005 12:51

hmmm, zullen bij samen en bloc"koelvloeistof gaan inkopen Dink ?. :cry:

Dat is idd niet goed zoveel koelvloeistof verlies.

Als je geen bougie wilt trekken zul je je koelststeem moeten laten afpersen.

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 20, 2005 12:57

Ik wil je niet bang maken maar als je zoveel koelvloeistof moet bijvullen en ik die witte rook zie vrees ik toch voor je koppakking.
Compressie meten en je weet t.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 20, 2005 13:51

Hoe is het olieverbruik van de 33? Als ik de foto zo zie dan lijkt het er op dat er een blauwe waas in de rook te zien. Maar het kan een vertekening in de foto zijn natuurlijk. En beslagen ruiten ( had je dat al eerder verteld? ) is een symptoom van een lekke kachelradiateur, of slangen. Stinkt het niet zoet in de auto als de kachel aanstaat?
Mocht het de radiateur zijn, ik heb er nog een nieuwe liggen eventueel.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 20, 2005 23:35

Hmmmmm dus toch lek helaas..Mogelijk toch ook een lekke kop als ie zo blijft dampen.....

Zal ff op het werk kijken, daar ligt vlgs mij nog zo'n pomp om het koelsysteem af te persen......

@Kas: Het vreemde is juist dat je totaal geen koelvloeistof ruikt, noch in het interieur noch in de motorruimte.....terwijl je een klein druppletje meteen al ruikt bij een warme motor.

@Dink:

Als ie zoveel vloeistof nabij de kachel verliest dan hadden we vorige keer wel lieslaarzen aan mogen trekken. Kortom hij moet dan inwendig 10 x natter zijn dan met je lekke hoofdkopp.cilinder, :shock: :shock:

@GTV Boy: Ik vrees dat je aan de compressie niet veel zult merken want hij loopt keurig op 4 cilinders.. En ook al zou het verschil pakweg 10-15% per cilinder zijn, zegt me dat nog niet zoveel bij een blok met 185 DKM.

Wat te doen:

Nog maar even afpersen dus en een kijken waar de zooi blijft. Bij een warme motor is de druk op het koelsysteem nl al na ca 5 min weg, en dat is gewoon veel te snel. De overdrukdop was ook niet jofel maar het leek er niet op alsof hij via de overdrulslang vloeistof had afgeblazen) dus die zullen wel ook nog even controleren met het testpompje...
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Remco S
Guru
Guru

ma feb 21, 2005 19:36

Als je het koelsysteem onderdruk heb gehad, en de druk is eraf, probeer dan eens de auto te starten. Als de motor op 4 cilinders aanslaat kun je er van uitgaan dat de auto geen lekke koppakking heeft, want anders had die de weggeperste koelvloeistof door de lekke pakking een cilinder ingeperst.

- Je kan deze test natuurlijk ook uitvoeren nadat je zeker weet dat er geen lucht meer in het koelsysteem zit

Kijk dan ook gelijk of dat het water niet in de olie terrecht is gekomen.

Als dat het geval is dan moet je een uitwendige lekkage hebben, en je hebt een hele grote kans dat dat de kachelradiator is. Volgens mij lekken die een beetje naar binnen van de auto (wat je niet snel merkt) en ook een deel via het parafan weg (dus dat komt dan bij de wielen eruit)

Heb jij aan de voorzijde van je inlaatspruitstuk (schuinboven de dynamo) een vacuumslang met een stelschroef zitten?
Als dit het geval is, dan heb je de kans dat het rubber ringetje dat voor de afdichting tussen stel schroef en het inlaatspruitstuk zorgt poreus is.

Succes!!

Dinky Boy
Miniaturista

ma feb 21, 2005 23:16

In de auto geen bijzondere luchtjes, maar volgens de vrienden bij wie ik zaterdagavond weg reed, stonk-ie behoorlijk.

Wat is er met dat al dan niet poreuze ringetje?

Ik zal de olie morgen (auto staat niet bij huis) nogmaals controleren, zien of er verandering is opgetreden.

En dan ook maar eens bougietjes kijken.

patje1100
Guru
Guru

di feb 22, 2005 18:56

Nou Dink, het is vandaag inmiddels morgen geworden :o

Weet je al wat ? Als je een lek hebt tussen je koelvloeistof kanaal en je verbrandingsruimte zul je geen "pindakaas"in je olie vinden.

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 22, 2005 20:37

Nee, dat wordt 'm niet, door de weeks, heb iedere avond wat en ga niet in het donker staan klooien.

Dinky Boy
Miniaturista

do feb 24, 2005 22:59

Even weer een kleine update:

Zojuist kwam @rjen langs met pompje en heeft hij het koelsysteem afgeperst. Er is wel verlies, in ongeveer 10 minuten van 1 naar 0,95 bar.

Zaterdag maar even met de kaarsjes aan de gang, bij daglicht en naar het zich laat aanzien gelukkig droog weer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”