Op het risico af dat het een te persoonlijke discussie wordt wil ik toch reageren.
Wat je zegt klopt niet.
Klinkt heel zelfverzekerd.
Als je de theoretische achtergrond wilt kom je maar een keer langs. Ik heb in mijn vierde jaar aan de TUE werktuigbouw, richting motorentechnologie, een keer een aardige scriptie geschreven waarin het opwarmproces (in relatie tot de emmissies) behandeld werd.
Voor nu lijkt het me voldoende dat BMW de electronische waterpomp van een nieuwe 3 liter tijdens het opwarmproces niet eens laat lopen in het begin. Oh, en zelfs Porsche gebruikt geen natte bussen meer, ondanks bepaalde voordelen in de racerij.
En verder een hint: vergelijk niet het opwarmen van metaal met water, vergelijk het opwarmen van stromend water met vast aluminium. En bedenk dat de directe omgeving van de verbrandingskamer hierbij het belangrijkst is en niet (de massa van) het hele blok.
Hogere temperatuur in de verbrandingskamer -> hogere uitlaatgas temperatuur -> kat en lambda sonde sneller op temperatuur -> minder uitsttoot.
Tja, dat is voor beide blokken gelijk aan te passen.
Het opwarmen van een motor is afhankelijk van hoeveel vloeistof, olie, lucht er langsstroom, wat voor soort thermosstaat gebruik je??? Dus je kunt niet zomaar gemakkelijk roepen dat een motorblok met geboorde cilinderbussens sneller opwarm dan een met losse cilinderbussen
Het is net zo gemakkelijk om te roepen dat het niet zo is. Maar je hebt gelijk dat er meer factoren een rol spelen, veel meer zelfs. Maar qua ontwerp ben je gebonden aan een aantal gemaakte keuzes die niet zomaar te veranderen zijn. En natte bussen of niet is daar een van. En, als gezegd, kan dat een van de redenen geweest zijn om de doorontwikkeling te stoppen, zoals ook Porsche dat gedaan heeft oa om die reden. Waarschijnlijk belangrijker is het kostenaspect, zoals ook al opgemerkt.
Ten tweede: Om door de emissies te komen, moet er een bepaald traject afgelegd worden. Over dat traject mag er een maximale waarde worden uitgestoten. Dat is niet tijdsafhankelijk. Als je in het begin iets meer uitstoot, dan moet je dat later inhalen
Ik ben bang dat je op dit punt echt moet bijlezen. Tot een aantal jaren geleden was dat inderdaad mogelijk, maar inmiddels is er na, ik meen, 30 seconden ook al een verplicht emissiemeetpunt. En die is niet meer in te halen door later relatief minder uit te stoten.
Snap je nu ook waarom de katalysatoren bij moderne motoren zo dicht bij het spruitstuk zitten.
Oh, en alleen in die eerste halve minuut kan je ook spelen met je mengsel en ontsteking om de katalysatoren extra snel op te warmen. Na die tijd is de speelruimte beperkt door de emissieeisen.
Wat ik er nu allemaal mee wil zeggen is, dat die Nords niet meer gebouwd worden omdat ze slecht zijn voor het milieu, er zijn zoveel dingen om er aan te veranderen, die hadden ze, als ze daar het geld voor hadden, ook wel op aan kunnen passen
Inderdaad hadden ze dan nog een aantal jaren kunnen rekken, zoals ze ook met de V6 gedaan hebben uiteindelijk. Maar je hoeft geen techneut te zijn om te horen en te voelen hoeveel extra moeite het ze gekost heeft om dat te halen binnen de constructiebeperkingen van het ontwerp: vergelijk een V6 12v of eerste serie 24v een met een 166 24v en vergelijk voor de aardigheid eens met een modere BMW. En dan heb ik het over het verbruik nog niet eens gehad, want al die maatregelen zorgen dan wel voor acceptabele emissieeisen, maar wel ten koste van het verbruik, maar dat is een ander punt.
Niet bedoeld als spierballenrollen, maar een "Wat je zegt klopt niet." roept nou eenmaal reactie op.
Mario