Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 13:25

Wat ik me kan herinneren kan 2 tanden gewoon niet. Het zal er mee te maken hebben hoe hoog de auto standaard staat, maar de voorste draagarm loshalen en hem dan 2 tanden verdraaid weer terug zetten kan niet. Of de tandjes bij een Giulietta zouden anders moeten zijn dan bij een 75.
2 tandjes kon mi ook niet bij een 90 v6...Maatje had vroegah eentje die we 2 tanden lieten zakken ,maar vervolgens kon de krik er niet meer onderuit; stond ie bijna met zn buik op de grond...
Bij de giulietta waar ik aan bezig ben heb ik idd 2 tandjes gedaan (staat nog op de brug en heb er nog niet mee gereden ,maar 1 leek zo weinig...)
Dacht dat ik mn markeerstreepje een tandje verkeerd had staan... Ga zo de andere kan doen kijken of ie er daar ook 2 moet om even hoog te komen....Keep u informed, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 16:05

Wat ik me kan herinneren kan 2 tanden gewoon niet. Het zal er mee te maken hebben hoe hoog de auto standaard staat, maar de voorste draagarm loshalen en hem dan 2 tanden verdraaid weer terug zetten kan niet. Of de tandjes bij een Giulietta zouden anders moeten zijn dan bij een 75.
2 tandjes kon mi ook niet bij een 90 v6...Maatje had vroegah eentje die we 2 tanden lieten zakken ,maar vervolgens kon de krik er niet meer onderuit; stond ie bijna met zn buik op de grond...
Bij de giulietta waar ik aan bezig ben heb ik idd 2 tandjes gedaan (staat nog op de brug en heb er nog niet mee gereden ,maar 1 leek zo weinig...)
Dacht dat ik mn markeerstreepje een tandje verkeerd had staan... Ga zo de andere kan doen kijken of ie er daar ook 2 moet om even hoog te komen....Keep u informed, grtz, fRank
Yep ook aan de rechterkant 2 tandjes....
Alles zit zowat terug op zn plek dus ik ga m straks ff op zn pootjes zetten ,zal wel ff een plaatje maken.
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 17:35

Ff update; Het kán wel maar zal niet rijdbaar zijn, ze gaat mooi een tandje terug omhoog...
Afbeelding
Afbeelding
Note: Er zit ff een houten blok onder de achterbrug :mrgreen: vanwege geen verlagingsveren op voorraad.., ook zit de stabi vóór er nog niet aan vast.
Maar idd 2 tandjes is teveel...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 18:00

knap,maar net dat ietsje teveel :D

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8936
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 21:01

fRank, meet voor de gein je bodemspeling eens!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 21:02

Het staat niet eens mooi meer, ik vind vaak dat ff lager nog mooier staat maar dit is een beetje buiten proporties :lol:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: hoeveel verlagen 75

ma jul 10, 2006 22:32

Even heel sinpel:
voor één tandje is +/- 5,5, cm hoger of lager.
twee tandjes is dus =/- 11cm! Dat is dus hoe dan ook teveel van het goede.

Voor die paar mensen die één tandje toch te weinig of te veel vinden: haal de torsie eruit en verdraai 180 gradenin het chasis. probeer de arm nu op dezlfde positie te zetten als bij één tandje verdraaiing => lukt niet => of iets verder (=1,5 tand dus) of iets minder ver (+0,5 tand dus) =>
verlaging wordt dus ongeveer 8,2 cm of 2,8cm.

Dit is een heel simele methode. als je een beetje begrijpt hoe het werkt en kan rekenen, kun je tot op 1,5mm nauwkeurig iedere hoogte instellen die jij wilt. (één tandje verdraaiïng van de torsie in zowel chasis, als draagarm in dezelfde richting levert een verhoging/verlaging van 1,5mm op) Je zou dus zelfs de wagen horizontaal kunnen zetten op basis van enkel chauffeur in de auto................maar nu draaf ik door. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: hoeveel verlagen 75

di jul 11, 2006 16:06

fRank, meet voor de gein je bodemspeling eens!
Vrije ruimte onder de langsdrager (uitlaat zit er niet onder dus kan ik niet meten..) minder dan 6 cm..... :shock:
Da's te weinig...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: hoeveel verlagen 75

wo jul 12, 2006 22:02

Voor de liefhebbers ehb ik nog wat gemeten bij mijn verlaagde Trans-axle's.

Alfetta (zeker weten precies één tandje verlaagd):
o.k. langsdrager voor: 11,5 cm.
o.k. uitlaat voor/ carterbeschermer: 9 cm.
o.k. middendemper: 10 cm
Kriksteun voor: +/- 16,2 cm
Kriksteun achter: +/- 18,2 cm

Alfa 75 V6 (af nieuw verlaagd voor, maar hoeveel?):
o.k. langsdrager voor: 11,5 cm
o.k. uitlaat voor: 9,5 cm
o.k. middendemper: 9,5 cm
kriksteun voor: 17,2 cm
kriksteun achter: 19,8 cm

Zie daar het verschil tussen een 4 cilinder trans-axle met strak afgehangen uitlaat (ingekorte bochten voor/ ingekorte voorste steun) en een transaxle met 6 cilinder aandrijflijn zonder verdere aanpassingen: Hoewel de bodem van de Alfetta duidelijk lager is (zie kriksteunen), licht de uitlaat vrijwel gelijk met die van de 75. Met beide auto's is nog goed te rijden, maar voor mij wel het maximum wat verlagen betreft.
Met de Afetta kom je heel soms, bij extreem slecht wegdek met de linkerkant van het carterbeschermer, t.p.v. de uitlaat op de grond.
Bij drempels gaat heel soms de middendemper over de grond, maar bij de 75 meer dan bij de Alfetta.

Doe je voordeel met deze wetenschap. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: hoeveel verlagen 75

ma jan 22, 2007 11:29

ik heb een nieuw stuk voorpijp,als jullie de uitlaat inkorten over hoeveel cm spreken jullie dan?
ikzelf had gedacht in totoaal met slijpsnede bij 1 cm. voldoende of meer?
heb je nog genoeg speling om de eerste pot te bevestigen dan?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8245
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: hoeveel verlagen 75

ma jan 22, 2007 12:01

1 tandje is ca. 4,5 cm :!: (bij mijn 75 was dat 4,3cm)

En geen ruim 5 cm!!

1 tandje moet geen probleem zijn, enigste wat parten kan spelen is de middendemper.
Maar die kan ertussen uit, eaa ook nog afhankelijk van welk type 75!
Een TS met middendemper kan wel nog heb ik me laten vertellen.

MOET LUKKEN :!:



zie ook :arrow:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... &start=180

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: hoeveel verlagen 75

ma jan 22, 2007 12:07

je begrijpt me verkeerd denk,de verlaging is er al,maar nu wil ik de eerste uitlaat wat inkorten(het stuk dat tegen de spruitstukken komt,bocht die zo dikwijls plat is)
mss had ik er beter een nieuw topic van gemaakt?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8245
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: hoeveel verlagen 75

ma jan 22, 2007 12:13

:oops: :oops:

Ik zie het nu pas, was een oude discussie.

Inkorten voorpijp heb ik geen ervaring mee.
Wel kan ik je vertellen dat met 1 tandje verlaging dit niet noodzakelijk is.
Hier bij mijn in de buurt liggen veel (echt) vervelende drempels, echter de voorpijp raak ik nooit!

Wel de middendemper maar die is nu niet meer 8)


Heb je er zo veel problemen mee dan?

Terug naar “Algemene Technische vragen”