Crippa

Olie 156 1.6 16V

do jul 06, 2006 21:20

Ik moet een beetje olie bijvullen, maar heb geen boekje om erin te kijken welke olie erin moet. Ik heb van horen zeggen dat het 10W40 olie moet zijn. Is dit ook zo ?? En kun je deze olie gewoon bij het tankstation kopen of moet je perse naar een dealer toe ??

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Olie 156 1.6 16V

do jul 06, 2006 22:04

Ik moet een beetje olie bijvullen, maar heb geen boekje om erin te kijken welke olie erin moet. Ik heb van horen zeggen dat het 10W40 olie moet zijn. Is dit ook zo ?? En kun je deze olie gewoon bij het tankstation kopen of moet je perse naar een dealer toe ??
Geen van beiden, bij de automaterialenhandel (Brezan bv.)... weet je zeker dat er 10W40 inmoet ? Ik zou eerder aan 5W30 denken... :roll:

Andretti Molletti

RE: Olie 156 1.6 16V

do jul 06, 2006 23:47

10W40 staat me bij...

let op dat de viscositiet van de olio bij motoren met hydraulische klepstoters van wezenlijk belang is!!!!

alles onder de 10W is te dun voor deze motor!!!

SilverShadow
Member
Member
Contacteer: Website

do jul 06, 2006 23:54

Standaard 10W40 halfsynthetisch, bij sportief rijgedrag 10W60 volsynthetisch.
Indien je auto olie gebruikt is 10W60 zeker een goede keuze, is namelijk wat dikker.

Quote van een AR156C 1.8 rijder:
Ik heb een 1.8 uit 1999 met 160dkm die geen olie verbruikt, heb altijd 10W40 gehad. Ik rijd heel veel korte stukjes en heb een zware voet.

Nog een Quote van het AR156C:
Die 10W60 is dus een lapmiddel tegen de (te) grote toleranties en is, zoals Alfa zelf de dealers ook adviseert, alleen nodig bij een hoger olieverbruik (of bij te duidelijk tikken van de klepstoters).
Dat het in raceauto's ook wordt gebruikt is vanwege de extra hoge belasting, maar vooral omdat het blok veel heter wordt en een raceblok zal dan ook zeker geen nauwe toleranties hebben, want dan kan de passing door de hoge temperatuur zo krap worden dat er geen plaats meer is voor olie en de metalen delen elkaar gaan raken.

Quote:
In een Auto & Techniek van een aantal jaren geleden stond een olietest. De (algemene) uitkomst was dat minerale olie goed smeert, maar de goede eigenschappen worden snel minder door slijtage en menging met water en benzine. Geadviseerde levensduur: 5000 km.

Halfsythetisch bevat meer additieven die vuil binden en beter in bestand zijn tegen binding met water/benzine. Geadviseerde levensduur: 15000km

Volsythetische olie is sterk oplossend/bindend en houdt de motor dus schoon, of maakt deze schoon als de motor al kilometers gemaakt heeft met andere olie. Dan kan dit een hoger verbruik tot gevolg hebben en/of lekkages. Dat oplossen is in principe goed want het oliefilter zal deze gebonden deeltjes vast houden als ze te groot zijn geworden, maar voordat deze deeltjes in het filter komen moeten ze het blok door, waar ze mogelijk (even) bv. de krukas kunnen verstoppen met alle gevolgen van dien.
De olie bestaat uit ketens die zich niet zo gemakkelijk laten ´breken´ door belasting of binding met benzine. Geadviseerde levensduur: sterk afhankelijk van omstandigheden maar algemeen tussen 20000 en 40000 km.
Un giorno senza un sorriso è un giorno non vissuto.
Mijn Site
'82 Alfa Romeo Alfetta 2.0
'84 Alfa Romeo Alfasud TI 1.5
'04 Alfa Romeo 156 2.0TS 16V

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jul 07, 2006 10:17

In mijn 156 (1.6 van '98) is door de dealer al meerdere malen 5w30 vol-syntheet van Shell gebruikt. Motor loopt als een zonnetje, verbruikt nauwelijks olie en is vrij van vreemde mechanische geluiden.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

*****5Sterren*(6)

Re: RE: Olie 156 1.6 16V

vr jul 07, 2006 12:08

Indien je auto olie gebruikt is 10W60 zeker een goede keuze, is namelijk wat dikker.

Ik heb een 1.8 uit 1999 met 160dkm die geen olie verbruikt, heb altijd 10W40 gehad. Ik rijd heel veel korte stukjes en heb een zware voet.

Die 10W60 is dus een lapmiddel tegen de (te) grote toleranties en is, zoals Alfa zelf de dealers ook adviseert, alleen nodig bij een hoger olieverbruik (of bij te duidelijk tikken van de klepstoters).
Dat het in raceauto's ook wordt gebruikt is vanwege de extra hoge belasting, maar vooral omdat het blok veel heter wordt en een raceblok zal dan ook zeker geen nauwe toleranties hebben, want dan kan de passing door de hoge temperatuur zo krap worden dat er geen plaats meer is voor olie en de metalen delen elkaar gaan raken.

Quote:
In een Auto & Techniek van een aantal jaren geleden stond een olietest. De (algemene) uitkomst was dat minerale olie goed smeert, maar de goede eigenschappen worden snel minder door slijtage en menging met water en benzine. Geadviseerde levensduur: 5000 km.

Halfsythetisch bevat meer additieven die vuil binden en beter in bestand zijn tegen binding met water/benzine. Geadviseerde levensduur: 15000km

Volsythetische olie is sterk oplossend/bindend en houdt de motor dus schoon, of maakt deze schoon als de motor al kilometers gemaakt heeft met andere olie. Dan kan dit een hoger verbruik tot gevolg hebben en/of lekkages. Dat oplossen is in principe goed want het oliefilter zal deze gebonden deeltjes vast houden als ze te groot zijn geworden, maar voordat deze deeltjes in het filter komen moeten ze het blok door, waar ze mogelijk (even) bv. de krukas kunnen verstoppen met alle gevolgen van dien.
De olie bestaat uit ketens die zich niet zo gemakkelijk laten ´breken´ door belasting of binding met benzine. Geadviseerde levensduur: sterk afhankelijk van omstandigheden maar algemeen tussen 20000 en 40000 km.
Mooi verhaal.
Ik vind het verversen van motorolie en filter vaak overbodig en zonde van het geld.
Maar na 40.000Km heb ik er maar eens een verse lading ingelaten. +Filter.
Gebruik was 1/2 L per 10.000 ongeveer. Lijkt me in orde.
156 2.0TS.

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 16, 2006 22:38

Quote:

Mooi verhaal.
Ik vind het verversen van motorolie en filter vaak overbodig en zonde van het geld.
Maar na 40.000Km heb ik er maar eens een verse lading ingelaten. +Filter.
Gebruik was 1/2 L per 10.000 ongeveer. Lijkt me in orde.
156 2.0TS.
Ja dat moet een ieder zelf maar weten e.e.a. is ook sterk afhankelijk van het auto gebruik (korte ritten/ stadswerk enz.) doch ik houd mij liever toch wel aan vastgestelde termijnen.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

panzerfrans

zo jul 16, 2006 23:29

Ook moet je er rekening mee houden dat alle minerale olie, zodra deze met lucht in aanraking komt, verouderd.
Daarom moet je deze olie eigenlijk elk half jaar verversen, ook als je bijna geen Km's gemaakt hebt.

Andretti Molletti

zo jul 16, 2006 23:51

Wat een geweldig zinvolle antwoorden zeg...

:? :? :?

*****5Sterren*(6)

ma jul 17, 2006 12:54

Tja, wat er in moet hebben we nou wel gelezen...
Wat er in kan of juist niet is nog leuker misschien. Niet of erg laat verversen kan dus ook. Zijn hele verhalen over geschreven.
En mensen die olie bij Aldi, Hema of Lidl kopen zijn volgens mij ook goed bezig. Zolang de juiste karateristiek aanwezig is lijkt me.

panzerfrans

ma jul 17, 2006 14:51

Tja, wat er in moet hebben we nou wel gelezen...
Wat er in kan of juist niet is nog leuker misschien. Niet of erg laat verversen kan dus ook. Zijn hele verhalen over geschreven.
En mensen die olie bij Aldi, Hema of Lidl kopen zijn volgens mij ook goed bezig. Zolang de juiste karateristiek aanwezig is lijkt me.
De op verpakkingen van olie vermelde specificaties en keurmerken zeggen enkel iets over het minimale waar het product aan voldoet.
Dat wil dus niet zeggen dat de ene 15W40 API SJ/CF ACEA-A3/B3 VW 501.01 VW 505.00 olie kwalitatief gelijk is aan de andere,
terwijl de ene olie krap aan een vermelde specificaties voldoet kan een andere deze zelfde vermelde specificaties bijvoorbeeld ver overtreffen.
Het zou mij trouwens ook niet verbazen als er hier en daar olie verkocht word die helemaal niet aan de op de verpakking vermelde specificaties voldoet.

Als een autofabrikant een bepaald type motorolie voorschrijft gaat deze er bovendien vanuit dat het betreffende voertuig binnen een bepaalde regio, en op een bepaalde manier, gebruikt word.
Zodra de auto dus in een andere regio (met andere buitentemperaturen) en/of op een niet 'normale' manier (sportief/voornamelijk erg korte ritten/voornamelijk erg lange ritten/etc.) gebruikt word kan het best zijn dat de door de fabrikant voorgeschreven olie eigenlijk niet meer voldoet.

Een auto voorzien van simpele motor techniek, en bereden door iemand van gezapige aard, behoeft geen top kwaliteit motorolie.
Zodra echter het specifiek vermogen stijgt, de toegepaste motor techniek het label 'high-tech' verdiend, er misschien zelfs gevaarlijke zaken zoals turbo's onder de kap zitten, en er iemand met een zware voet achter het stuur plaatsneemt, word het een heel ander verhaal.
Waar het op neerkomt is dat je in technisch geavanceerde motoren eigenlijk geen olie van lage kwaliteit moet gebruiken, en dat je wanneer je deze geavanceerde techniek flink belast zelfs voor olie van hoge kwaliteit zult moeten kiezen.
In een moderne Alfa zou ik, als je een zware voet hebt en/of een relatief kleine motor in een relatief zware auto, een volsynthetische 10W60 (of zelfs 5W60 als de motor dat toestaat) gebruiken, heb ikzelf in ieder geval goede ervaringen mee opgedaan (geen kleine motor, wel een zware voet :wink: ).

Terug naar “Algemene Technische vragen”