Raimon
Guru
Guru

RE: Dilemma

zo jul 02, 2006 20:29

Kijk aan, nog minder dus... Ik zou persoonlijk nog even pijn lijden en die beurt er tegen aangooien...

Dan instappen en gaan! :driving: (en vingers gekruisd houden [-o< )
156 SW 1.9 JTD

ex0dus
Member
Member

zo jul 02, 2006 20:38

Ik zei ook al, ik weet helemaal niks van de historie van de auto en/of wanneer ie voor het laatst een beurt heeft gehad... De APK is pas 1/2 maanden oud (maar dat wil dus niks zeggen, aangezien dat de remmen het niet deden), maar aan de andere kant, ik rijd er bijna niks mee (puur hobby en een beetje rondrijden voor de leukigheid), en als ik hem ooit verkoop dan verdien ik die beurt never niet meer terug. ;)

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo jul 02, 2006 23:02

joh, doe jij nou gewoon eerst zelf eens olie verversen, dat gaat je heus lukken, en stop er een beetje behoorlijke 20w50 olie in. Gewoon Valvoline van de Gamma. Das goede olie voor een scherpe prijs.
Ietsje dikker, zeker gunstig met dit warme weer, en hou vervolgens je olio eens in de gaten!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

harold
Full Member
Full Member

ma jul 03, 2006 00:16

ik vind zo'n 'investering' van 400 het niet waard....gewoon de olie verversen met een 15w40 of nog liever een 20w50, zel zeker ietst in olieverbruik schelen,moet je zien hoeveel km je kunt rijden en olie kunt bijvullen
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 03, 2006 00:18

Ik zou zeggen:
a) volg bert's advies => klepspeling controleren en door 'ons' laten beoordelen. :idea:
b) Berlinista's advies => olieverversen kan je toch zeker zelf wel. :?
c) Bougies had je al vernieuwd, dus blijft het luchtfilter over, wat betreft 'de beurt'. Die kan je zelf ook wel vervangen, toch? :wink:

d) Dat flushen zou ik niet doen, want duur en 10 tegen één, dat het olieverbruik via de klepgeleiders/seals is. :!: Dus dan heb je er niets aan.
Bovendien, als het toch maar een auto voor derbij/hobby is en je weinig km's maakt, waar praten we dan over? 5 liter olie per jaar? Is dat dan zo duur? :? :o

p.s. Ik weet niet uit welke buurt je komt, maar mocht je wat begeleiding nodig hebben bij het klepspeling meten, mag je gerust eens lang komen.

Succes iid geval en zeker niet weg doen die auto, de basis (koets) is goed! Da's het belangrijkste. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Raimon
Guru
Guru

ma jul 03, 2006 00:22

Trouwens, er wordt hier continu gesproken van 'investeren', maar afgezien van dat flushen hebben we het hier toch over regulier (oké: misschien enigszins achterstallig) onderhoud? En dat is toch gewoon 'part of the deal'? :?

Misschien volgen wat Rik zegt? Zelf nieuwe GOEDE olie er in mikken en de rest van het onderhoud wel LATEN doen?
156 SW 1.9 JTD

ex0dus
Member
Member

ma jul 03, 2006 08:04

Hmm dat zijn nou net de antwoorden die ik liever niet wil horen. ;)
Ik heb er inderdaad zelf andere bougies ingedraaid, de ouwe Golden Lodge die zagen er best wel versleten uit, die puntjes (tenminste in zoverre je dat puntjes kunt noemen van die dingen), waren half gesmolten... Veel onderhoud zal ie niet gehad hebben dan denk ik.
Misschien anders inderdaad alleen een grote beurt, en dat flushen laten zitten... Dat zou ik evt altijd nog kunnen doen... Maar het olieverbruik is volgens mij veel meer dan 1:1000. Het gekke is, is dat ik geen walmen achter uit de uitlaat zie komen, en andere mensen zien ook niks (mijn vriendin die er achter heeft gereden of iemand van de transaxle meeting die achter me reed).

Richard75
Guru
Guru

ma jul 03, 2006 09:24

en hij lekt geen olie? krukaskeerring bijv..

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 03, 2006 09:29

Een hoog olieverbruik is niet ongewoon voor een Alfa en het beste advies wat ik geven kan, is de komende 10.000 km regelmatig de olie te verversen van een respectabel merk en de motor rustig losrijden. Ik ben geen voorstander om alle residuen los te weken...daarnaast verlies je zeer waarschijnlijk ook olie
vanwege lekke klepseals en/of mogelijke lekkages. Klepspeling controleren is een zeer gemakkelijke klus.

ex0dus
Member
Member

ma jul 03, 2006 09:32

Ik heb geen olie op de grond gevonden, wel weet ik dat het blok hier en daar wel wat lekt ja, bijvoorbeeld bij dat ding wat de nokkenas regeld komt iets olie uit, niet veel, maar ja.

ex0dus
Member
Member

ma jul 03, 2006 11:55

Heb het maar afgebeld ( wel lullig, maar ik heb gezegt dat ik er even over denk, maar er was wel een afspraak gezet, heb gezegt dat ik op tijd zou bellen als ik het niet wilde doen), denk dat ik er nog even mee wacht, maar ik vervang wel de inlaatslang voor een nieuwe (zit scheur in en is afgetaped), en de rembekrachtiger slang. dan kijk ik het even aan, grote beurt kan ik altijd nog doen.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Dilemma

di jul 04, 2006 00:01

Hmm dat zijn nou net de antwoorden die ik liever niet wil horen. ;)
Hoe zo niet? Volgens mij stuk voor stuk eerlijke antwoorden waar je iets mee kunt. :o

Je laatste post vind ik een goede eerste stap: geen overhaaste beslissingen/ snel geld uitgeven.
Nog even over het olieverbruik/lekken: dat is in jouw geval dus echt verbruik! Neem maar van mij aan, dat als er geen plassen onder de auto liggen, de olie echt verstookt wordt door de motor. Komt bij Nordmotoren relatief vaak voor, zoals bert al aangaf. :wink:
Benader anders eens een medeforummer uit jouw buurt met verstand van zaken/ ervaring voor een kleine inspectie. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”