Het probleem was dat er een paar grote rotsen op de weg naar de Gotthardpas én tunnel waren terechtgekomen, dus beide waren onbereikbaar. En om via lokale sluipwegen te kunnen omrijden, had je een nummerplaat van uit de buurt nodig, alle "vreemdelingen" moesten een grote omweg maken (eigenlijk ongelooflijk dat een van de officiele alternatieve routes, die via de San Bernardino, bestaat uit een 2-vaksbaan (eentje in elke richting) met een steile pas met wel 20 haarspeldbochten, waarover ook alle vrachtverkeer moest = chaos gegarandeerd, al die dertigtonners aan kruipsnelheid naar boven, en files tot waar het oog reikte).
Gisterenmiddag hebben ze dan op spectaculaire wijze de overige 5500m³ rotsen opgeblazen die te los hingen om nog veilig te zijn, momenteel wordt het puin geruimd dus als alles goed gaat (afhankelijk van de gaten in de weg) zou de Gotthard begin juli weer bereikbaar moeten zijn.
Quote GVA: Circa 5.500 kubieke meter rotsgesteente aan de Gotthardsnelweg in Zwitserland is vrijdag opgeblazen. De explosie met 1,5 ton springstof werd bij goed weer zoals voorzien om 11 uur uitgevoerd en was door een enorme stofwolk voor de talrijke kijklustigen zichtbaar.
Volgens de eerste schattingen van deskundigen verliep alles volgens plan. De snelweg werd gesloten nadat op 31 mei een vallende rotsblok een Duits echtpaar in een personenwagen had gedood. Daarna donderde nog een rotsblok naar beneden waardoor de autoriteiten beslisten tot het opblazen van ander gevaarlijk gesteente.
De druk bereden Noord-Zuid-verbinding zal eind juni weer voor het verkeer geopend zijn.

166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13