Rens 1.7QV
Guru
Guru

gas 164 TS

do jan 06, 2005 12:33

Ik heb hier eerder een berichtje geplaats over de 164 TS van m'n ouders die slecht rijdt op gas. Toen werd er als advies gegeven dat de verdamper vervangen dient te worden.
Dit heb ik gedaan aan hij rijdt nu veeeeeeeeeeeeeeeeel beter. Alleen ik zit nog met 1 probleem en dat is dat de auto als die koud is nog steeds stilvalt.

Wanneer je dan overschakelt naar benzine kun je gewoon verder rijden. En als je dan weer terug gaat naar gas rijdt die ook weer. Het kan dan nog wel eens zijn dat die een keer uitvalt. Wanneer die op gas uitvalt dan blijft het groene lampje op het knopje branden.

Nu had ik even gebeld naar het bedrijf waar ik de verdamper van heb. Die gaven als advies om de spanning te meten die naar de spoeltjes gaat. Er zit er 1 op de tank en 2 op de verdamper. Maar als die stilvalt blijft er steeds op de spoeltjes een spanning van 12V staan. Dus ga ik er dan van uit dat die ook werken. Volgens het bedrijf gaan de spoeltjes die op deze verdamper zitten eigenlijk ook niet stuk. De stappenmotor heeft hij ook doorgemeten en deze zou z'n werk nog goed moeten doen. De uitlaatgasmeting bij de APK was goed. En de klep op de gastank slaat ook dicht als de motor afslaat. Als de motor stilvalt als die koud is dan hoor je achter bij de tank niet zo'n klonk. En dan zal die dus gewoon open zijn. Dus gas aanvoer...

Wie kan me helpen???????, want net was er een topic over het vervloeken van je Alfa. Zo ver ben ik nog niet maar die gasinstallatie komt me wel bijna m'n strot uit. ;)

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 12:07

niemand??? :( :cry:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 13:09

Problemen met koude loop hebben ook nog wel eens te maken met het bevriezen van de verdamper. Controleer voor de zekerheid of er geen lucht in het systeem zit en of de stationairloop niet te rijk is.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 14:02

Kun je die lucht eruit halen door gewoon de motor te laten lopen en de vuldop van je reservoir los te draaien en dan zo lang laten draaien totdat de fan aanslaat???

Als die stationair te rijk staat, dan zou je dat toch moeten zien tijdens de APK of niet. De co meting was zelfs uitstekend en verder was er met dioe meting niks aan te merken, want anders zal die dat wel genoteerd hebben.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: gas 164 TS

zo jan 30, 2005 16:59

Ter informatie als iemand het nog nodig mag hebben..

Het probleem is nu opgelost. Het ontluchten gaf geen echt merkbaar verschil. Alleen op de verdamper zijn 2 kanalen voor de koelvloeistof aansluiting. Deze twee had ik omgedraaid, dus de ingang voor het water zat op de uitgang en andersom :oops: .
Ik merkte het oa doordat de slang die aangesloten zat op "water out" eerder warm werd dan de slang die aangesloten zat op "water in".

Nu doet die het in ieder geval weer perfect :D

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 30, 2005 20:48

Da's dan mooi!

Niets fijner dan een TwinSpark op gas.

(zolang ik geen 90 V6 heb)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Crossroads164
Junior Member
Junior Member

Re: RE: gas 164 TS

wo feb 02, 2005 11:21

Da's dan mooi!

Niets fijner dan een TwinSpark op gas.
Helemaal mee eens :lol: :lol:
Alfa MiTo 1.4 t Distinctive 155 pk - SCARB nr.: 4393

Gereden:Spider '79, 159 SW 2.4 JTDm '08, 156 1.9 JTD (2x), 156 1.8 '98, 155 2.0 '94, 155 1.8 '92, 164 2.0 '92 (2x), 75 1.8 '90, Lybra 2.4 '03, Lybra 1.8 '03, Delta 1.8 '99

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do feb 17, 2005 21:30

Helaas doet die het nog niet helemaal goed, als die koud is wil je nog wel eens even uitvallen, als je dan overschakelt naar benzine en dan weer naar gas doet die het weer. Het lijkt erop dat die dus tegen de bevries grens zit. Als je de verwarming dan even uitzet dan kan die ook nog wel eens even stilvallen.

Dus wie zit er met de goude tip, want als die warmer is dan 40 graden dan gaat alles perfect, alleen daaronder wil die nog wel eens haperen. En verder is het zo'n fijne wagen om mee te rijden.......

Aan de onderkant van de verdamper zit een slang, die nog wat afregelt kwa hoeveelheid gas, die kan bv aangesloten zijn op het inlaatspruitstuk en zo nog wat regelt door het drukverschil. Bij ons zit er maar een kort slangetje op, die reageerd op de drukverschillen bij de verschillende snelheden, nou zit die aan de onderkant, mij lijkt dat die op veel verschillende manieren kan zitten. Maar het schijnt wel belangrijk te zijn. Zou het er iets mee te maken kunnen hebben.

Zou je bv de slang van de koelvloeistof ook eerder kunnen aftappen dus zo mogelijk en voor de verwarming??? Od loop je dan kans dat je verwarminge veel moeilijker warm wordt. Overigens werk de themosstaat nog wel.

Zou het kunnen zijn dat de verdamper door de rijwind nog net wat te veel wordt afgekoeld????

alle tips zijn welkom

Rens

PS echt zuinig rijdt die ook niet meer, ik weet dat die in de winter wat meer verbruikt dan in de zomer, maar het is zo'n 50 a 75 km op 1 tank van zo'n 68 vul liters.... De uitstoot tijdens de apk was uitstekend zij de apk-keurder.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bralfa
Guru
Guru

vr feb 18, 2005 11:43

Rens,

Controleer even of de koelwaterslang náár je verdamper afgetakt is van af je waterpomp en een aftakking is van de slang die naar je kachelradiator gaat.

De koelwaterslang vanaf je verdamper moet aangesloten zijn op de slang die van je kachelradiator naar je motor gaat.

Zo krijg je een parallel circuit kachelradiator / verdamper. Hierbij ben je niet afhankelijk van de stand van je kachelkraan.

Dit is eigenlijk de enige juiste manier om je verdamper gelijk met een koude motor voldoende te verwarmen...

Suc6
Shut up and ride!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr feb 18, 2005 22:18

Even voor de duidelijkheid:

De koelwaterslang van de verdamper bijwater out" staat hieraan aangesloten:
Afbeelding dus aan de waterpomp.

De koelwaterslang die in de buurt afgetakt is van de verwarming zit aan de "water in" van de verdamper.

Het enige wat ik heb kunnen verwisselen zijn de aansluitingen op de verdamper. Nu zitten ze volgens mij op de goede manier. Ik ga ervanuit dat de aftakking bij de verwarming wel goed is ingebouwd tijdens de gasinbouw. Bovendien toen we hem in het begin hadden deed die het nog goed.

Alleen de slangen hebben ook een keer andersom gezeten en was er eentje een beetje dichtgeknepen. Daarna heb ik dus de slangen opgewisseld en nu is er geen slang een beetje dichtgekepen, alleen wat het nu kan zijn, want dat heeft geen merkbare verschillen opgeleverd, af en toe valt die nog stil. :cry:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bralfa
Guru
Guru

za feb 19, 2005 17:10

Rens,

Als je beide slangen aan je verdamper hebt afgetakt van de slang van de waterpomp naar je kachelradiator. Heb je alleen flow als je kachel open staat. De flow is dan ook aan de lage kant. Dus bij koude kans op bevriezing van je verdamper. Maar als jij er van overtuigd bent dat de slangen goed zitten en je verdamper ook goed is dan weet ik het ook niet meer...
Shut up and ride!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za feb 19, 2005 19:17

Nou ik ben niet direct overtuigd dat het goed is, want anders zou het wel werken, lijkt me. Maar ik wilde even aangeven hoe ik de slangen had zitten, want ik kon dat niet precies goed uit je verhaal opmaken, hoe het zou moeten zitten

Er gaat dus 1 slang richting waterpomp van de verdamper en 1 slang is bij de kachel afgetapt en gaat naar de verdamper.

Zo moeten ze toch goed zitten of zie ik dat verkeerd??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bralfa
Guru
Guru

ma feb 21, 2005 09:35

Rens, lijkt er op dat het niet goed zit.

Zoals jij het verteld lijkt het er op dat de verdamper geplaatst is tussen de waterpomp en de slang die je kachelradiator in gaat.

De (in mijn ogen) juiste manier van aansluiten.. (stel je gaat uit van een inbouwsituatie)

Neem 2 T stukken. Plaats een T stuk in de slang van de waterpomp naar je kachelradiator.
Plaats het andere T stuk in de retourslang van af je kachelradiator richting je motorblok.

Sluit je koelwaterslangen van de verdamper aan op deze 2 T stukken. De water- in slang op het T stuk in de slang waterpomp - radiator en de water - out slang op het andere T stuk.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is...

Suc 6
Shut up and ride!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma feb 21, 2005 10:29

Ja het is duidelijk, ik zal van het weekend eens kijken hoe het precies aangesloten zit, maar zoals jij zei zit het geloof ik niet aangesloten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”