Knopjes

Kleppendekselpakking vervangen 75ts

wo jun 07, 2006 17:12

Hallo,

Ik kwam zonet thuis van het werk, en ik rook een sterke olielucht rond de auto toen ik uitstapte. Motorkap open, en ja hoor.... een hele rotzooi daar :(
Het kwam ergens van de voorkant vandaan, dus ik dat gebied even wat schoongemaakt en de motor laten lopen om te kijken waar het nou vandaan kwam. Bleek dat die halve maanvormige pakking achter de nokkenasversteller zo lek als een gieter is; het stroomt er zo heel "mooi" in een straaltje naar beneden.

Afbeelding

Nu heb ik het geluk dat ik hier al een kleppendekselpakking heb liggen en ik wou er nu gelijk aan beginnen, maar ik wou van tevoren even weten of ik niet ergens verrassingen ga tegenkomen met het vervangen? De verdeler en nokkenasversteller kunnen blijven zitten?

Andretti Molletti

RE: Kleppendekselpakking vervangen 75ts

wo jun 07, 2006 18:07

:?
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo jun 07, 2006 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Knopjes

wo jun 07, 2006 18:35

Uhm, volgens mij moet die nokkenasversteller wel los :? Daar lekt hij olie langs en dat is een compleet maanvormige keerring, die heb ik niet bij de pakkingset gekregen (wel 2 halve maanvormige keerringen) wat ik eigenlijk wel raar vind :roll: Het fraaiste van alles is nog wel dat die inbusboutjes van de versteller zo vast zitten, dat ik ze dol heb gedraaid dus dat wordt WD40 knoeien en met de griptang spelen. Maar zo kan ik het klusje vanavond niet meer af krijgen, omdat ik die keerring van de versteller niet heb en daar lekte hij juist langs.... iemand nog tips?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 07, 2006 23:01

je lekkage komt vaan je nokkensverstelle en niet van de pakking.... zonde van de nieuwe pakking en je tijd.... alleen de nokeknasversteller opnieuw in de pakking (of vloeibare..)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Knopjes

wo jun 07, 2006 23:05

Ok, klusje geklaard met bergen vloeibare pakking :lol: maar hopen dat het houdt, tot nu toe lekvrij.

Wat ik zei over die nokkenasversteller was niet helemaal waar: De versteller zit vastgedraaid in een flens die op dat plaatje zit wat je op de foto in m'n eerste post ziet. Om de flens zit een keerring die dus tussen de kleppendeksel en de cilinderkop vast zit, en (als het goed is) voorkomt dat er olie langs de versteller naar buiten lekt. Die keerring zal dus wel niet bij een kleppendekselpakkingset horen, maar eerder bij de nokkenasversteller (wat een lange woorden allemaal) zelf.

Dus Dre, je had in principe gelijk dat de nokkenasversteller niet los moet als je de kleppendekselpakking vervangt. Alleen was bij mij dus het probleem die keerring van de nokkenasversteller, waardoor hij wel los moest ;) Maarja, het probleem is opgelost dus hoe dan ook, bedankt voor je advies :)

Knopjes

Re: RE: Kleppendekselpakking vervangen 75ts

wo jun 07, 2006 23:09

je lekkage komt vaan je nokkensverstelle en niet van de pakking.... zonde van de nieuwe pakking en je tijd.... alleen de nokeknasversteller opnieuw in de pakking (of vloeibare..)
Ja, achteraf gezien idd zonde :roll: maar nu weet ik wel dat m'n nokkenas er nog aardig acceptabel uit ziet voor zijn kilometerstand (+/- 216.000), dat de distributieketting nog netjes op spanning is en de klepspeling ook ok is ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Kleppendekselpakking vervangen 75ts

wo jun 07, 2006 23:24

Ja, achteraf gezien idd zonde :roll: maar nu weet ik wel dat m'n nokkenas er nog aardig acceptabel uit ziet voor zijn kilometerstand (+/- 216.000), dat de distributieketting nog netjes op spanning is en de klepspeling ook ok is ;)
:lol: toch wat geleerd voor die paar tientjes :lol:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr nov 24, 2006 17:00

Ik heb dus hetzelfde probleem. Hij zweet een beetje via de nokkenasversteller. Maar moet ik nou de pakkingvervangen en juist de keerring? 'K hebt het nog niet helemaal begrepen!! :oops:
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 24, 2006 21:10

Haal de versteller maar los en zie dan waar je moet zijn. Volgens mij hoeft de pakking niet los. Maar zeker weten doe ik dat niet. Dat de versteller en die ring beugel eraf moeten is natuurlijk wel zeker, dus begin daar maar mee en dan gaat er vast vanzelf een lichtje branden. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za nov 25, 2006 10:29

Dat is meestal de beste oplossing. gewoon rustig naar gaan kijken en losschroeven. Eerst het blok helemaal reinigen en dan het een en ander loshalen. Zal vandaag wat fotokes maken.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”