yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

ma jun 05, 2006 20:05

Ook weer zoiets.. een direct ingespoten dieselmotor met turbo... vergelijk dat eens met een direct ingespoten benzine motor met turbo ;)

en de VW polo 1400 GTI met compressor en turbo.. zet die eens naast een TDI ;)

LPG is nou eenmaal een mooie brandstof, en de techneuten doen maar één ding met die brandstof:

De economen bevredigen.. er is geen reden om op LPG te rijden behalve economische redenen.
huh? Heeft de Polo GTi nu ook het TSI-blok? Wat is dat voor waanzin, de GTi is net geïntroduceerd met de aloude 1.8 5-kleps turbo met 150 pk, of loop ik alweer achter...?

On topic: precies, de enige reden voor LPG is je persoonlijke economie. En daar is niks mis mee...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 05, 2006 20:49

Hebben we het hier over meningen en ervaringen, of over technische feiten?

Als we het over feiten zouden hebben komen we er wel uit, dat is het mooie van techniek ;)
:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Rav: JIJ hebt het niet op diesel, Wat het is: is tegengesteld aan jouw mening....
Door het huidige elektronica gefreubel in sommige auto's fikken ze idd wel eens af - niet omdat het toevallig die ene brandstof gebruikt!
Wat men tegenwoordig uit een dieselblok perst is werkelijk fenomenaal: viel er nog maar zoveel uit Benzine of LPG te halen.

Beetje techniek lover heeft daar respect voor

:?
inderdaad maar dan ook niet roepen dat een auto op LPG uitfikt! :wink:

enne zullen we eens een 1.8 benzine met turbo (+/- 200 pk) tegen een 1.8 diesel met turbo (+/- 125 pk) laten rijden.... die diesels zijn alleen maar snel door de turbo verder niet....

:twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

ma jun 05, 2006 21:58

I rest my case, hier komen we toch niet uit. Ik vind gas ktu qua betrouwbaarheid, jullie hebben een afkeer van diesel, komt niet goed.... :cry: :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 00:40

enne zullen we eens een 1.8 benzine met turbo (+/- 200 pk) tegen een 1.8 diesel met turbo (+/- 125 pk) laten rijden.... die diesels zijn alleen maar snel door de turbo verder niet....
:twisted:
Ok - mank vergelijk (zullen we met beide auto's ook gaan kilometervreten?)
dan ga ik ook iets manks doen: jij in jouw 6 pitter tegen mij in een 535d (ja ook 3 liter) rij ik rondjes om je heen terwijl jij ook nog 3 x meer moet tanken....al dan LPG of benzine....Tschuss Ravi ! .....niet eerlijk: haal je gewoon een andere 3 liter en verlies je het nog!

Of jij in je V8 bus tegen mijn oude stinktrailertrekker - bye bye....en als ik pissed wordt gooi ik er slaolie in :lol:

Iets anders: Koolzaadvelden Biodiesel? goed initiatief!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 06, 2006 08:15

haal je neus uit de slalolie TOM!! zo weet ik nog wel wat verschilletjes! die V8 van mij rijdt moeiteloos 1 miljoen km's (en ja ik heb er al 5 gezien die het deden!) op lpg en dat gaat die ster van jou nooit redden! al helemaal niet op LPG :blue_lol:

en bla bla bla bla blah blah blah bla..........

oh ja.... wat kostte die ster en die Bayerse van je nieuw?????????? oh daar koop ik wel 2 nieuwe V8-en voor dat is dan 2 miljoen km's.... :blue_lol:

:twisted: :twisted: :twisted:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Emilio
Guru
Guru

di jun 06, 2006 09:11

Heren, het gaat hier over lpg en niet over amerikaanse ellende vs. duitse ellende.

De opmerkingen van dre over vervroegde ontsteking en dat soort zaken moet we verder over gaan, en niet over die diesel ellende e.d.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 10:03

Oke, LPG heeft een octaangehalte van 112 en bij sommige motoren met een lange historie kun je zien dat compressie en ontstekingsvervroegingscurve andere waarden hebben aangenomen. Zeer veilig zou zijn om de oude vervroegingscurve te gebruiken.....spijt me Emilio maar in het geval van Amerikaanse
ellende kan je dus veilig een small block op LPG kunnen laten lopen met 60s spec compressie en vervroeging etc.
Je hoeft alleen maar na te gaan of Alfa vroeger hogere compressie en andere vervroegingscurve hebben gebruikt en deze kun je als veilige basis
overnemen voor gebruik op LPG bij carburateurs maar wil je wellicht meer halen uit je Croma en moet door een handige hobbby-er wel iets te solderen dat
bij rijden op LPG de vervroegingscurve aanpast.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 10:53

spijt me Emilio maar in het geval van Amerikaanse
ellende kan je dus veilig een small block op LPG kunnen laten lopen met 60s spec compressie en vervroeging etc..
Leg mij dan eens uit waarom dit in de regel niet echt gedaan wordt - ken Koprevisieboeren die de V8 kopjes op LPG toch echt na verloop van tijd moeten reviseren - (en nee natuurlijk halen die de miljoen niet :wink: Been there done that.....long time ago... :twisted: )
Heb zelf eens met een Bonneville echt de koppakking eruitgeblazen - met een goede en goed afgestelde LPG installatie. Dacht toen ook dat de marges uit veel cylinderinhoud en weinig pk's - verhoudingsgewijs - een garantie waren voor onbezorgd plezier...In ieder geval wel bij de Volvo's.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 06, 2006 12:42

De fabriek is uitgegaan van toenmalige verkrijgbare benzine en emissie-eisen. Het ideale ontstekingstijdstip hangt af van verkrijgbare benzine en conditie van de motor. Bij small block zie je door de jaren heen verschillende statische voorontstekingen, andere vervroegingscurven en afwijkende voorontsteking bij hogere toerentallen. Ik heb het alleen over afstellen ideale ontstekingstijdstip en mocht in het verleden Alfa
meer compressie en ander vervroeging zijn gebruikt, is het een leidraad en beter dan zelf gaan klooien en vogelen met het ontstekingsstijdstip. Wat te denken van het rijden naar boven, met weinig rijwind of een zeer hoge buitentemperatuur? Hoe kan je de motor zodanig afstellen zonder deze te testen onder koude/warme/vochtige omstandigheden? Aangezien je op LPG rijdt, rij je waarschijnlijk 40.000 km pj.
Ik vind het sowiezo vreemd om een motor op LPG te gaan tunen voor die paar luttele pk’s maar in theorie zou het moeten kunnen en je weet dat je meer riscio neemt. Zoals altijd wanneer je denkt het beter te weten dan de fabriek....OK, het wordt snel prutswerk door wat te gaan draaien aan de verdeler etc.

Dat de koppakking doorblaast dankzij rijden op LPG. Goed mogelijk net als vele andere mogelijke oorzaken..

*****5Sterren*(6)

di jun 06, 2006 12:55

Ook weer zoiets.. een direct ingespoten dieselmotor met turbo... vergelijk dat eens met een direct ingespoten benzine motor met turbo ;)

huh? Heeft de Polo GTi nu ook het TSI-blok? Wat is dat voor waanzin, de GTi is net geïntroduceerd met de aloude 1.8 5-kleps turbo met 150 pk, of loop ik alweer achter...?

On topic: precies, de enige reden voor LPG is je persoonlijke economie. En daar is niks mis mee...
Bedoel je de 1.8T 5 Cylinder met 20V (kleppen) soms? Die heeft 150PK.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di jun 06, 2006 18:09

Nee: Die nieuwe 1.4. Mooie techniek............... :oops: :oops:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 06, 2006 23:04

Off-topic dan:

De Polo GTi heeft het 1.8, 20-kleps blok dat ook in de Ibiza FR of hoe dat ding heten mag zit. Die zat ook in massa's Golf IV-derivaten.

De Golf GT (benzine) heeft het 1.4 TSI blok, met compressor en turbo, met 170 pk. Hulde! Inmiddels is dit blok in geknepen 140 pk vorm ook in de Touran te verkrijgen, en het zal zijn weg naar andere VW-groep-auto's echt wel vinden. Maar qua Polo denk ik dat ze daarmee wachten tot de volgende generatie.

Of heb ik wat gemist in VW-land?

Ezin Rossi
Full Member
Full Member

do jun 08, 2006 15:55

On-topic dan maar weer...

Waarom is het nog steeds zo dat er geen auto's gemaakt worden die alleen maar LPG als krachtbron hebben? Is er te weinig vertrouwen vanuit de auto-industrie, is dit historisch zo gegroeid?

In mijn ogen een van de redenen waarom niet half Nederland op LPG rijdt is dat je ruimte inlevert.

Een andere reden is natuurlijk de torenhoge MRB waarmee deze 'schone' brandstof alleen aantrekkelijk is bij veel km's.

Technische voor en tegens kan ik niet geven. Ik heb heerlijk gereden in de 'oude' Turbodiesel die in de 145 zat, en ik heb heerlijk gereden in diverse andere auto's (Alfa 33, maar ook andere merken) die op LPG liepen.

Ik ben vóór LPG (maar kan het slecht onderbouwen ;))

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 08, 2006 16:05

On-topic dan maar weer...

Waarom is het nog steeds zo dat er geen auto's gemaakt worden die alleen maar LPG als krachtbron hebben? Is er te weinig vertrouwen vanuit de auto-industrie, is dit historisch zo gegroeid?

In mijn ogen een van de redenen waarom niet half Nederland op LPG rijdt is dat je ruimte inlevert.

Een andere reden is natuurlijk de torenhoge MRB waarmee deze 'schone' brandstof alleen aantrekkelijk is bij veel km's.

Technische voor en tegens kan ik niet geven. Ik heb heerlijk gereden in de 'oude' Turbodiesel die in de 145 zat, en ik heb heerlijk gereden in diverse andere auto's (Alfa 33, maar ook andere merken) die op LPG liepen.

Ik ben vóór LPG (maar kan het slecht onderbouwen ;))
LPG-infrastructuur is in de meeste landen nogal beperkt, vandaar.

Ezin Rossi
Full Member
Full Member

do jun 08, 2006 16:08

:oops: Ja, dat is waar... Kom net terug uit Frankrijk en het is toch elke keer weer een openbaring om te zien hoe LPG mijlenver van de 'gewone' pomp staat...

Terug naar “Algemene Technische vragen”