Weer een stukje bull.
Benzines zijn er in alle kwaliteit soorten. In bepaalde landen wordt er praktisch rattenpis verkocht om op te rijden. De benzine auto die je koopt is ontwikkeld om ook daar op te rijden.
Nou, bull lijkt me wat overdreven. Benzine is er in vele kwaliteitssoorten, da's waar, maar een motor wordt dan ook ontworpen om met de slechtste kwaliteit BENZINE om te kunnen gaan. En nog altijd nit ontwikkeld voor gas.
Dan mbt de minder koelende werking. De auto's die je rijdt worden ook verkocht in landen waar de gemiddelde dag temp op 45 graden ligt. Dat is 25 graden boven de gemiddelde zomer dag temp in nederland. Daar zou je dus ook allerlei kop problemen moeten krijgen.
Het verschil in verbrandingstemperatuur is echt wel meer dan 25 graden. En ook daarvoor worden auto's ontwikkeld. Wist je dat VW bijvoorbeeld vermogens meet bij 40 graden omgevingstemperatuur? Ik bedoel maar!
Dan moet je eens goed kijken naar de race vrienden hier. Deze jongens knopen ook vanalles op een wagen en halen daarmee betere prestaties dan het "zogenaamde optimale fabrieks blokje".
Ik zeg ook niet dat een fabrieksmotor perfect is, het is een compromis voor alle mogelijke omstandigheden zoals je zelf al aangeeft. En dat je voor de racerij andere eisen stelt die meer vermogen toelaten is logisch. Een serieblok wordt verondersteld 200.000 km mee te gaan, en ik ken geen racer die daar om maalt. Driveability bij lage toeren is ook zoiets. En de racer die zijn auto's op emissies test om binnen de Euro-norm te blijven moet nog geboren worden...
En dan is er nog het verhaal "marge". Elke WTB ontwerper neemt altijd een zeer ruime marge voor zijn ontwerp. De max 7000 toeren zijn in werkelijkheid 8500 of zelfs meer. Mocht LPG een zwaardere belasting op een blok zijn dan hebben we het over een marginale extra belasting.
Uiteraard is er marge. Maar wie zegt er dat LPG een extra belasting is? Alleen thermisch, en dat scheelt echt wel een beetje veel. Sommige motoren kunnen er goed tegen, andere niet.
De LPG ervaring is natuurlijk zo goed als de kwaliteit van de inbouw. En daar is vaak veel mis mee.
En daar zit het hem ook vaak in natuurlijk. En dan is er nog de factor onderhoud. Ik neem aan dat ook een LPG-installatie onderhoud behoeft, maar zou zo 1 2 3 niet weten wat precies. En dat zal voor veel mensen gelden, dus zelfs als de inbouw an sich OK is heb je geen garanties.
Daarbuiten zijn er zeker voordelen aan LPG, maar om die uit te buiten moet een motor eigenlijk van begin af aan op LPG aangepast worden. Ik denk dan ook dat een Volvo Bi-Fuel en consorten dan ook een stuk beter voorbereid aan hun gas-missie beginnen dan veel after-market auto's.
En Ravado: als verbruik (lees: running costs) ondergeschikt zou zijn, dan was er NIEMAND die LPG in liet bouwen, zelfs niet voor niks. Auto's gaan er niet beter, prettiger of harder van rijden (let wel: ik zeg dus niet dat ze er per definitie SLECHTER van gaan rijden!). Hoogstens kan een commerciële LPG-installatie de prestaties van dezelfde motor op benzine EVENAREN. Uiteraard is er wel een high-performance gas-installatie te fabrieken die beter presteert dan de benzinemotor zelf, maar dat zou niemand kopen. Het enige doorslaggevende voordeel dat LPG biedt is simpelweg dat je goedkoper rijdt dan op benzine (in de USA al eens iemand op gas zien rijden...?). Alle andere argumenten zijn feitelijk gerommel in de marge.
Leuk topic dit, trouwens! In tegenstelling tot wat velen denken, ben ik helemaal niet zo'n gas-hater

Alleen is het altijd leuk om dingen gechargeerd te brengen. Zo krijg je interessante discussies, zoals deze.