GA!S
Member
Member

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 16:56

Er is werkelijk maar 1 nadeel aan een modern LPG systeem met onderbouwtank: je staat elke 350 KM aan de pomp. Heb nu in 5 jaar zo'n 400.000 KM op LPG gereden met achtereenvolgens een 155 2.0 16v (Squadra chip), een 156 1.6 16v, een 156 2.0 16v (Squadra kuur) en een 156 SW 1.8 16v. Alleen de eerste G2 installatie in mijn 155 heeft een kapotte brandstofpomp gehad, de rest geen enkel probleem met LPG.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 03, 2006 19:11

Dit vind ik nu een mooi topic, nu we er serieus over gaan praten kan het niet anders zijn dat de LPG voorstanders de overhand hebben.
Zonder te willen stoken (dubbel zinnig in deze), ik heb dus vooral zeer goede ervaringen met LPG en als ik over een tijdtje weer veel ga rijden is er geen twijfel mogelijk: LPG! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 21:47

Weer een stukje bull.
Benzines zijn er in alle kwaliteit soorten. In bepaalde landen wordt er praktisch rattenpis verkocht om op te rijden. De benzine auto die je koopt is ontwikkeld om ook daar op te rijden.
Nou, bull lijkt me wat overdreven. Benzine is er in vele kwaliteitssoorten, da's waar, maar een motor wordt dan ook ontworpen om met de slechtste kwaliteit BENZINE om te kunnen gaan. En nog altijd nit ontwikkeld voor gas.
Dan mbt de minder koelende werking. De auto's die je rijdt worden ook verkocht in landen waar de gemiddelde dag temp op 45 graden ligt. Dat is 25 graden boven de gemiddelde zomer dag temp in nederland. Daar zou je dus ook allerlei kop problemen moeten krijgen.
Het verschil in verbrandingstemperatuur is echt wel meer dan 25 graden. En ook daarvoor worden auto's ontwikkeld. Wist je dat VW bijvoorbeeld vermogens meet bij 40 graden omgevingstemperatuur? Ik bedoel maar!
Dan moet je eens goed kijken naar de race vrienden hier. Deze jongens knopen ook vanalles op een wagen en halen daarmee betere prestaties dan het "zogenaamde optimale fabrieks blokje".
Ik zeg ook niet dat een fabrieksmotor perfect is, het is een compromis voor alle mogelijke omstandigheden zoals je zelf al aangeeft. En dat je voor de racerij andere eisen stelt die meer vermogen toelaten is logisch. Een serieblok wordt verondersteld 200.000 km mee te gaan, en ik ken geen racer die daar om maalt. Driveability bij lage toeren is ook zoiets. En de racer die zijn auto's op emissies test om binnen de Euro-norm te blijven moet nog geboren worden...
En dan is er nog het verhaal "marge". Elke WTB ontwerper neemt altijd een zeer ruime marge voor zijn ontwerp. De max 7000 toeren zijn in werkelijkheid 8500 of zelfs meer. Mocht LPG een zwaardere belasting op een blok zijn dan hebben we het over een marginale extra belasting.
Uiteraard is er marge. Maar wie zegt er dat LPG een extra belasting is? Alleen thermisch, en dat scheelt echt wel een beetje veel. Sommige motoren kunnen er goed tegen, andere niet.
De LPG ervaring is natuurlijk zo goed als de kwaliteit van de inbouw. En daar is vaak veel mis mee.
En daar zit het hem ook vaak in natuurlijk. En dan is er nog de factor onderhoud. Ik neem aan dat ook een LPG-installatie onderhoud behoeft, maar zou zo 1 2 3 niet weten wat precies. En dat zal voor veel mensen gelden, dus zelfs als de inbouw an sich OK is heb je geen garanties.

Daarbuiten zijn er zeker voordelen aan LPG, maar om die uit te buiten moet een motor eigenlijk van begin af aan op LPG aangepast worden. Ik denk dan ook dat een Volvo Bi-Fuel en consorten dan ook een stuk beter voorbereid aan hun gas-missie beginnen dan veel after-market auto's.

En Ravado: als verbruik (lees: running costs) ondergeschikt zou zijn, dan was er NIEMAND die LPG in liet bouwen, zelfs niet voor niks. Auto's gaan er niet beter, prettiger of harder van rijden (let wel: ik zeg dus niet dat ze er per definitie SLECHTER van gaan rijden!). Hoogstens kan een commerciële LPG-installatie de prestaties van dezelfde motor op benzine EVENAREN. Uiteraard is er wel een high-performance gas-installatie te fabrieken die beter presteert dan de benzinemotor zelf, maar dat zou niemand kopen. Het enige doorslaggevende voordeel dat LPG biedt is simpelweg dat je goedkoper rijdt dan op benzine (in de USA al eens iemand op gas zien rijden...?). Alle andere argumenten zijn feitelijk gerommel in de marge.

Leuk topic dit, trouwens! In tegenstelling tot wat velen denken, ben ik helemaal niet zo'n gas-hater :wink: Alleen is het altijd leuk om dingen gechargeerd te brengen. Zo krijg je interessante discussies, zoals deze. :thumbs:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 03, 2006 22:18

LPG is om op te rijden!

LPG verbruikt meer
LPG is schoner.
(LPG is meer vermogen uit te halen)
LPG is betrouwbaar
LPG heeft geen vapor lock
LPG is goedkoop
LPG is niet meer slijtage
LPG is minder olieverbuik
LPG is schonere olie....
LPG is niet per definitie een hetere cilinderkop.....

Afbeelding
Ik ben het voor een groot deel hier mee eens, alleen het vermogen deel niet. De 146 1.6 boxer van mijn vrouw rijd feller op benzine dan op LPG.
Wat ik een beetje vervelend vind aan deze auto is dat de gastank (40 l) in de kofferruimte zit. Dit kost veel ruimte en is gevaarlijk.
Ik ken iemand die de gastank bij een ongeluk in zijn nek heeft gehad.

M00rtje

za jun 03, 2006 22:33

LPG is om op te rijden!

LPG verbruikt meer
LPG is schoner.
LPG is betrouwbaar
LPG is goedkoop
LPG is schonere olie....

Afbeelding
Ik ben het voor een groot deel hier mee eens, alleen het vermogen deel niet. De 146 1.6 boxer van mijn vrouw rijd feller op benzine dan op LPG.
Wat ik een beetje vervelend vind aan deze auto is dat de gastank (40 l) in de kofferruimte zit. Dit kost veel ruimte en is gevaarlijk.

:shock: woow... Kon diegene dat nog navertellen? :shock:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 03, 2006 22:35

LPG is om op te rijden!

LPG verbruikt meer
LPG is schoner.
LPG is betrouwbaar
LPG is goedkoop
LPG is schonere olie....

Afbeelding

:shock: woow... Kon diegene dat nog navertellen? :shock:
Ja, maar er is blijvend hersenletsel. Heel sneu verhaal!

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 03, 2006 22:39

hey

Met mijn 145 ts rijdt ik ook op lpg

geen enkel probleem rijdt net zo fel als op benz.
gastank achterin is een klein nadeel, maar de ruimte ben ik bijna nooit nodig.
daar heb ik weer een afneembare trekhaak voor :biggrin:

inderdaad vaker naar de pomp maar daar is de prijs ook naar :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

za jun 03, 2006 22:42

Lpi wordt vloeibaar ingespoten en verdampt pas in de motor (evt net voor de klep)..
Daardoor kan er net zoveel luchtmassa mee als bij een benzinemotor.. alleen.......
LPG vloeibaar verdampt..daarbij ontrekt het warmte.. en er kan dus MEER mengsel de motor in...
Lpi kan dus indien goed afgesteld uit dezelfde motor MEER vermogen halen dan Benzina!!

Omdat LPG trager verbrand, zal er eerder uitlaatklepschade ontstaan.. je moet dus eigenlijk de ontstekingscurve aanpassen zodat de uitlaatkleppen koeler blijven..
niemand doet dat zover ik weet.. zeker met MM systemen is dat ondoendelijk.. (opnieuw programmeren is niet echt een optie)
Alfa motoren kunnen dankzij hun natriumgevuldekleppen en losse klepzetels (inserts) beter tegen LPG dan gemiddeld)

My 5 cents ;)

Emilio
Guru
Guru

zo jun 04, 2006 00:22

Da's interessant overigs.
Megasquirt kan je met meerdere mappen laten werken.
Er zijn al een aantal squirters die een seperate lpi en een seperate benzine map hebben.
Dan kan je daar perfect het verschil in ontstekingstijdsstip kwijt en toch vanuit 1 ECU rijden.

Maar goed, dit is buiten het topic.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 04, 2006 00:38

Goh leuk, ik kijk een keer níet binnen pakweg 24u op t forum en er is een complete gaswar aan de gang! :wink:
Wat de technische kant van lpg vs naft betreft; da's voor mij een beetje oud Kantonees allemaal ,ik heb enkel mn (negatieve) ervaringen met gas.(ook non Alfa overigens).
Waarom een brandstof kiezen waar de motor in principe niet voor is ontwikkeld , een hoop plek kwijt als je een beetje tank van formaat wilt en extra gewicht achterin..
Maar goed ik zag dat M00rtje na aanschaf van de 166 g3 al wat vragen had, ben benieuwd... :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 04, 2006 01:06

ik heb een V8 met 160 LPG onderbouw.... je hoort mij niet klagen over ruimtegebrek, inbouwcapaciteit of wat voor ander ondergeschikt belang dan ook... :wink:

en of die V8 nou 1:4 op LPG of 1:5,5 op benzine rijdt...... dan maar de 1:4 op lpg. Ik tank bijna 3 liter LPG voor 1 liter benzine......

wat betreft die gastank achterin een dat ongeluk.... Daarvoor!! wordt er bij de apk extra goed gekeken naar de stalen banden die er omheen liggen! Bij onderbouw heb je trouwens het probleem sowieso niet.

@Yuri: ik bedoelde dat het niet uitmaakt of een LPG auto nou 1:6 of 1:5 rijdt.... dat verschil is klein kwa geld......
Verder kan een standaard installatie wel degelijk ervoor zorgen dat een auto beter of harder rijdt op LPG maar daarvoor moet je met de ontsteking aan de slag en dat laten de meesten niet doen! maar omdat de massa het niet doet wil dat nog niet zeggen dat het niet kan! :wink:

p.s. het feit dat ze in de USA iets NIET doen wil toch niet zeggen dat het gelijk niet goed is? of sterker dat wij het dan ook maar NIET moeten doen?? Zijn we zo ook niet meegesleept naar Afghanistan?????:wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 04, 2006 01:19

Benzine heeft ook een bepaalde karakteristiek.

Een lage compressie motor doet het goed op benzine met een laag octaangehalte. Vermenging en snelheid van de verbranding stemen overeen en in zo'n motor een hoog octaan racebrandstof gebruiken werkt niet en moet de ontstekingscurve worden aangepast.

Benzine is een verzamling van zeer veel koolwaterstofverbindingen en heeft een apart kooktraject. LPG heeft een hogere lucht-brandstofverhouding op massabasis.
LPG levert PER LITER minder verbrandingsenergie (lagere dichtheid), echter PER KILO meer energie. Dit is omdat, vergeleken bij benzine, de moleculen in LPG relatief meer waterstofatomen dan koolstofatomen bevatten. Er komt meer energie vrij bij het ontstaan van zuurstof-waterstof-verbindingen dan bij zuurstof-koolstof verbindingen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 04, 2006 12:12

ik heb een V8 met 160 LPG onderbouw.... je hoort mij niet klagen over ruimtegebrek, inbouwcapaciteit of wat voor ander ondergeschikt belang dan ook... :wink:

en of die V8 nou 1:4 op LPG of 1:5,5 op benzine rijdt...... dan maar de 1:4 op lpg. Ik tank bijna 3 liter LPG voor 1 liter benzine......

wat betreft die gastank achterin een dat ongeluk.... Daarvoor!! wordt er bij de apk extra goed gekeken naar de stalen banden die er omheen liggen! Bij onderbouw heb je trouwens het probleem sowieso niet.

@Yuri: ik bedoelde dat het niet uitmaakt of een LPG auto nou 1:6 of 1:5 rijdt.... dat verschil is klein kwa geld......
Verder kan een standaard installatie wel degelijk ervoor zorgen dat een auto beter of harder rijdt op LPG maar daarvoor moet je met de ontsteking aan de slag en dat laten de meesten niet doen! maar omdat de massa het niet doet wil dat nog niet zeggen dat het niet kan! :wink:

p.s. het feit dat ze in de USA iets NIET doen wil toch niet zeggen dat het gelijk niet goed is? of sterker dat wij het dan ook maar NIET moeten doen?? Zijn we zo ook niet meegesleept naar Afghanistan?????:wink:

OK, ik snap het... het verschil tussen 1 op 5 en 1 op 6 boeit inderdaad niet.

En met mijn USA-vergelijking bedoel ik dat er daar door de lage benzineprijs gewoon geen incentive is om op een alternatieve, goedkopere, achteraf ingebouwde brandstof te rijden. Niet dat de USA per definitie goed is (mijn god, ik ben daar geweest en durfde er NIET te ontbijten. Wat een vettige troep, en wat een suikerporties... :schrik: )

En zoals gezegd: ik weet ook wel dat je met LPG (LPI) meer vermogen kúnt halen, maar niemand doet het. Commercieel niet interessant. Want als je meer vermogen wilt, zijn erveel manieren om de auto op benzine op te voeren voor het geld van je LPG-installatie :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 04, 2006 12:52

voor de racerij is een lpg installatie niet duur.... je hoeft niet aan een rdw eisen te voldoen dus...
misschien dat uiteindelijk een race blok pur sang op lpg net zo duur is als op benzine of verwaarloosbaar duurder maar dat je err wel meer vermogen uithaalt??? Ik zou het wel eens grappig vinden om zoiets gerealiseerd te zien......
maar dat is voor mij helaas niet haalbaar... :sad:

en wat de USA betreft: daar heb je volkomen gelijk in!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 04, 2006 16:23

In theorie zou het moeten kunnen maar hoog octaangehalte benzine heeft twee voordelen boven autogas, als ik het gewicht van de installatie niet meereken,
dat is volgens mij dat 1kg autogas altijd iets meer lucht nodig heeft om volledig te verbranden met een trager vlamfront en dat de verbrandingstemperatuur van propaan/butaan en isobutaan een stuk hoger ligt in vergelijk met benzine zonder de verkoelende werking van verdampende benzine.
Ik heb weleens gelezen dat bij gewoon rijden op LPG over het algemeen de uitlaatklep al 50 graden warmer wordt, laat staan continu volbelast.

Het is wel interessant om het eens onder race-condities te testen met wellicht water inspuiting. Ravado???

Terug naar “Algemene Technische vragen”