ButchNL

Synchomesh probleem?

di mei 30, 2006 08:30

Goedemorgen :)

Ik heb mezelf vorige week een Alfa 33 gekocht uit 93 met nog geen 112.000 op de teller en net een frisse APK waar hij glansrijk doorheen kwam.
Nooit geen Alfa gehad en wist eigenlijk alleen dat je goed moest letten op roestvorming.. Deze Alfa heeft dus geen roest.. geen roest? Nou ja ok een klein puntje op de achterklep waar hij een tik heeft gehad een keer. Verder alles droog, deuren ok, motor ok, bekleding ok.. prima wagentje als je hem ziet.

Ik heb er natuurlijk een proefrit mee gemaakt, en wat opviel was dat hij moeilijk in zijn 2 ging, af en toe in zn 4.. "Maar dat kan mijn gewenning liggen" .
Aangezien ik in een rustig dorp reed hoefde ik weinig tot niet tot stilstand te komen, in zn 1 wegrijden was niet nodig.
Nou ja goed, koop gedaan, mee naar huis gereden, maar dat in zn 1 zetten bleek een beproeving, alsof hij er af en toe niet is, en dan steeds in zn 3 zetten.. weer terug naar 1.. 1..1... dan maar in zn 2 wegrijden.

Dit verziekt natuurlijk wel het fijne autorijden, want verder heb ik een hoop plezier met de auto.. wegligging is echt onwijs lekker, geluidje is mooi, en de looks he...

Maar wat kan dat nou zijn met zn 1? Af en toe van zn 2 naar 3 'schuurt' ie wat, van zn 4 naar 2 schuurt ie wat.. maar de 1 laat zich moeilijk zien.

1. Wat kan het zijn?
2. Reperatiekosten?
3 Beter andere bak er onder?

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: Synchomesh probleem?

di mei 30, 2006 17:01

Goede middag

Je zou even kunnen zoeken met de search hier is al redelijk veel overgeschreven er staan ook topics op van mensen die de synchromeshringen vervangen hebben.

Of anders leren schakelen :wink: Zie volgend topic:
Synchromesh probleem

Ik zou het niet laten repareren aangezien dat wel wat zal gaan kosten door het aantal uren. Je zou hetzelf kunnen doen, of anders er een betere bak onder laten schroeven.

Bij het niet goed kunnen schakelen naar 1 zou je er misschien goed aan doen om de verschillende rubbers aan de schakelstangen te vervangen. Denk dat er nu wat veel speling op staat. Vooral het rubbertje waarbij de beide schakelstangen aan elkaar bevestigd zijn. Dat rubber wil nog wel eens slecht zijn waardoor je veel meer speling van links en naar rechts hebt, waardoor het moeilijker kan zijn om de buitenste versnellingen in te schakelen.

En zorg ervoor dat er een goed borclipje op die plek ziet, het kan anders zijn dat je hem verliest en dat schakelt zo lastig. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 30, 2006 17:27

precies, eerst een pookrevisiesetje! :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di mei 30, 2006 17:32

en na het pookrevisiesetje synthetische versnellingsbakolie erin (helpt ook tot op bepaalde hoogte).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

ButchNL

wo mei 31, 2006 09:27

:idea:
Thanks .. briljant.. pookrevisie setje eerst proberen! Want er zit inderdaad nogal wat speling op.. de versnellingen zweven een beetje, tis echt maf. :shock:

Die rubbers zitten zeker ook aan de bak? Dus die zal er dan zoiezo af moeten.
Ja probleem is dat ik het wel MOET laten doen, ik heb zelf geen brug ofzo...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo mei 31, 2006 13:12

Ik denk dat wanneer je de motor met bak een beetje kantelt, dat je al wel genoeg ruimte hebt. Dan hoeft er niet veel werk in te zitten.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

ButchNL

wo mei 31, 2006 13:46

Thanks, ik zal het de monteur zeggen. 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”