Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

wo mei 24, 2006 17:34

Volgens een technisch bulletin van Alfa mogen de klepstelplaatjes van de nord motoren niet in de v6 motoren gebruikt worden omdat de hardheid lager is, andersom mag wel. Maar nu heb ik van 22 V6 koppen de klepstelplaatjes verzameld en nu blijkt dat de helft toch de nord plaatjes zijn. Blijkbaar namen ze het bij de dealers/ garages niet zo serieus of waren ze er onbekend mee.

Wat zijn jullie ervaringen met gebruik van nord plaatjes in de v-zessen? Is de hardheid inderdaad kritisch, verloopt de klepspeling, of gaat het in de praktijk wel goed?

Groeten,
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

wo mei 24, 2006 20:00

heb je nu ook 22 sets nokkenassen in de aanbieding?
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

wo mei 24, 2006 22:19

Mijn ervaring is dat de klepspeling nagenoeg niet verloopt en de verschillende hardheid heb ik nog nooit van gehoord, de AR dealer waar ik wel eens plaatjes van gebruikte had alleen onderscheid in TS en Nord/V6 vulplaatjes.
Ik zie ook geen wezenlijk verschil in constructie van de V6 inlaat klepbekers en vulplaatjes en die van een 4 cilinder Nord.
Persoonlijk zou ik ze gewoon gebruiken, dat doe ik trouwens ook.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

wo mei 24, 2006 23:23

Ik zie ook geen wezenlijk verschil in constructie van de V6 inlaat klepbekers en vulplaatjes en die van een 4 cilinder Nord.
Persoonlijk zou ik ze gewoon gebruiken, dat doe ik trouwens ook.
Bedankt voor je reactie Theo. Verschil in klepbekers heb ik niet vergeleken maar afgezien van een flink massaverschil zou het niet moeten uitmaken. Heeft de zescilinder soms steilere nokken dan de Nord motoren. Qwa maatvoering is er geen verschil tussen de Nord plaatjesen en die van de de zescilinders. Enig verschil is dat de klepstelplaatjes van de V6 een inkeping rondom hebben om aan te geven dat dit de hardere plaatjes zijn. Ik denk dat ik ze net als jij ook gewoon door elkaar gebruiken en wat vaker de klepspeling ga meten.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

wo mei 24, 2006 23:26

heb je nu ook 22 sets nokkenassen in de aanbieding?
Uhm niet in de aanbieding, wel op de plank liggen, 11 sets minus 3 lopende motoren :roll: :wink:
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

kroehlur

RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

do mei 25, 2006 10:21

Ik ben geen metallurg(?) maar ik heb sterk het vermoeden dat, om een klepstelplaat platter te slaan, je veel grotere krachten moet gebruiken dan wat een nok op een nokkenas, die sterker nog niet gelijk alle kracht inzet, kan opbrengen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

do mei 25, 2006 12:36

Ik ben geen metallurg(?) maar ik heb sterk het vermoeden dat, om een klepstelplaat platter te slaan, je veel grotere krachten moet gebruiken dan wat een nok op een nokkenas, die sterker nog niet gelijk alle kracht inzet, kan opbrengen.
Klopt helemaal. Maakt echt niet uit. Is de passing van de plaatjes op het einde van de klepsteel wel gelijk??
Normaliter kan de klepbeker namelijk ronddraaien doordat de nok niet precies over het midden van de beker loopt. De Beker draait dan over de bovenzijde van het klepstelplaatje. Of dit nu zoveel extra slijtage teweeg zou brengen dat het klepstelplaatje daardoor dunner wordt lijkt me kompleet uitgesloten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Gebruik klepstelplaatjes Nord in V6

do mei 25, 2006 12:50

Ik heb nooit geweten dat daar verschil in zit! :shock: Wel eens gezien dat er bij sommige inderdaad een randje in zit maar dacht echt dat ze het zelfde waren. Ik gebruik ze al jaren door elkaar en heb nooit last gehad dus ik zou het niet te "nauw" nemen.. 8)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”