GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Alfa 155 V6 TI (DTM '94) loopt maar op 1 cilinder!

wo mei 10, 2006 22:11

Eerst maar eens zien dat ik die tank afgedicht krijg, daarna proberen we wel verder. :roll:
Tank krijg je bijna niet meer terug afgedicht en moet volledig dicht zijn om brandstof druk te krijgen.
Nieuwe brandstof kopen want de nitro vervliegt en kwaliteit wordt slechter.
Je moet de auto aan het startkoord kunnen optillen ZONDER afrollen. (ik moet de mijne zelfs met vloerplaat op de grond duwen anders kan ik hem niet starten.)
Stelschroef op de carb helemaal dicht draaien en daarna 5 halve open en daarna finetunen puur op gehoor en prestatie.
Dit is voor mijn HPI dus weet niet of het ook voor je Serpent zo is.
En even een brandstof filter aanschaffen of vervangen.

Maar ben bijna zeker dat het de afdichting is, kan je pompen?bovenop het tankje zo ja probeer dat eens te doen zolang hij draait, blijft ie draaien heb je dus zonder pompen geen druk en sluit of je tank niet af of je hebt geen druk op je slang vanaf je uitlaat.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa 155 V6 TI (DTM '94) loopt maar op 1 cilinder!

do mei 11, 2006 00:06

Ik heb de tank provisorisch dicht gekregen (gaat trouwens om de afsluiting van de dop, er is een scharniertje afgebroken :( ) maar merk geen verschil. Gloeiplug op de kop, Auto op de startkist duwen en lopen, direct binnen een seconde!, maar dan...............eerst goed oppakken, maar dan ineens nietmeer, een terugslag en dood. steeds weer, al dan niet met terugslag. Ik vraag mij af, waarom die die terugslag in de inlaat krijgt? dat kan ik juist niet verklaren, kan dat door een lage compressie of door te laag nitrogehalte?
Zo vreemd allemaal, lopen en oppakken als een raket, maar toch steeds doodvallen en dan direct weer probleemloos starten. :o
Als ik de gloeiplug aangesloten laat doet ie het iets beter, kan ik 'm iets langer aan de praat houden.

Ik denk, dat het 'projectje' maar weer eens in de ijskast gaat. want weet je het is eigenlijk niet mijn hobby -maar wel leuk voor zomaar- ik heb dat ding 10 jaar terug eens gewonnen met een prijsvraag. En om nu gelijk weer een nieuwe tank, nieuwe brandstof, nieuw luchtfilter, enz. te gaan kopen ben ik zo weer 100 euro verder en dan doet ie het misschien nog niet. :?
Ik wil er best geld aan uitgeven, maar dan wel met zeker resultaat, m.a.w. ik wil zeker weten wat er aan de hand is. De onderdelen vind ik relatief te duur om zo maar te kopen. Ik ben nu eenmaal een krent :oops: .

Toch bedankt voor het meedenken, ooit gaat ie het weer goed doen. Maar nu eerst weer eens aan die 1:1 Alfa's sleutelen. daar ben ik beter in thuis en da's maar goed ook => :( Alfetta met vierbak. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do mei 11, 2006 00:13

Mja, die werkbank is natuurlijk veeeel sneller te vullen met een Alfetta-bak 8)

Behalve vrek: lui mensch :!: :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 00:34

Nee, nee, alleen vrek, niet lui! [-X

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do mei 11, 2006 00:48

Nee, nee, alleen vrek, niet lui! [-X
Tja.... danmaar opzoek naar een gratis methode om oude nitro te verrijken :mrgreen:
Dat je niet lui bent wist ik eigenlijk al hoor :wink:

Ik hou het toch op de brandstof... Begrijp er geen snars van maar weet dat nitro "verarmt" met de tijd... Als er vermogen gevraagd wordt moet een motor wél iets te verbranden hebben. De nitro die je hebt was al onder specificatie, 8 jaar geleden, dusssss....

Maar goed, the fridge it is :mrgreen:
It's not easy, being green (kermit)

jdejager

do mei 11, 2006 20:34

Heb zelf brandstofvliegtuigen en daar moet je zorgen dat wanneer je uitlaatdruk gebruikt dat deze bovenin de tank wordt geblazen (boven de brandstof). Hiermee voorkom je luchtbellen in de brandstof waardoor je motor ook afslaat. Als ik jouw verhaal lees dan lijkt het of de motor net even loopt op de brandstof die je choked en vervolgens afslaat als deze op is. Als je motor terugslaat is het onstekingstijdstip niet goed. Dit tijdstip kun je met de keuze van je gloeiplug wel wat veranderen. Je hebt koude en warme pluggen. Per type motor heb je een verschillende plug nodig. Je zou eens op internet kunnen zoeken welk type plug je nodig hebt. Je brandstof wordt inderdaad ook minder na zoveel tijd. Een eigenschap van nitro is dat dit vocht aantrekt. Dit zal het lopen van de motor ook drastich veranderen. Ik zou het denk ik eerst eens met de plug proberen. Basisinstelling van de sproeiernaald ongeveer 2 a 2,5 slagen uitdraaien. Wanneer de plug goed is mag het toerental van de motor niet inzakken wanneer je de gloeispanning weghaalt.

Groetjes,

Johannes

Andretti Molletti

do mei 11, 2006 21:18

Als je te weinig nitro hebt heb je grote kans dat de voorontsteking (zelfontbranding) te vroeg is waardoor hij terugklapt door de inlaat..
en ja je moet je uitlaat wel op je tank aansluiten.. anders heb je vlgs mij zelfs een andere sproeiernaald nodig, maar iig een andere afstelling!!

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 11, 2006 22:00

En een Serpent van 10 jaar oud is nog lang niet afgeschreven hoor.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Andretti Molletti

do mei 11, 2006 22:07

Nee ik ken serpenten van in de 40 :lol:

:jumping:

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 11, 2006 22:22

Ik heb de tank provisorisch dicht gekregen (gaat trouwens om de afsluiting van de dop, er is een scharniertje afgebroken :( ) maar merk geen verschil. Gloeiplug op de kop, Auto op de startkist duwen en lopen, direct binnen een seconde!, maar dan...............eerst goed oppakken, maar dan ineens nietmeer, een terugslag en dood. steeds weer, al dan niet met terugslag. Ik vraag mij af, waarom die die terugslag in de inlaat krijgt? dat kan ik juist niet verklaren, kan dat door een lage compressie of door te laag nitrogehalte?
Zo vreemd allemaal, lopen en oppakken als een raket, maar toch steeds doodvallen en dan direct weer probleemloos starten. :o
Als ik de gloeiplug aangesloten laat doet ie het iets beter, kan ik 'm iets langer aan de praat houden.

Ik denk, dat het 'projectje' maar weer eens in de ijskast gaat. want weet je het is eigenlijk niet mijn hobby -maar wel leuk voor zomaar- ik heb dat ding 10 jaar terug eens gewonnen met een prijsvraag. En om nu gelijk weer een nieuwe tank, nieuwe brandstof, nieuw luchtfilter, enz. te gaan kopen ben ik zo weer 100 euro verder en dan doet ie het misschien nog niet. :?
Ik wil er best geld aan uitgeven, maar dan wel met zeker resultaat, m.a.w. ik wil zeker weten wat er aan de hand is. De onderdelen vind ik relatief te duur om zo maar te kopen. Ik ben nu eenmaal een krent :oops: .

Toch bedankt voor het meedenken, ooit gaat ie het weer goed doen. Maar nu eerst weer eens aan die 1:1 Alfa's sleutelen. daar ben ik beter in thuis en da's maar goed ook => :( Alfetta met vierbak. :wink:
Ik geef je de 50 euro voor (na alle aanpassingen aan m'n 1:1 155 heb ik niet zoveel meer over deze maand :oops:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 22:35

Ik geef je de 50 euro voor (na alle aanpassingen aan m'n 1:1 155 heb ik niet zoveel meer over deze maand :oops:
:moon:

Volgende week pak het misschien weer op. :-k
@Andretti: bedankt voor je antwoord. Dan ga ik toch maar eens nieuwe brandstof proberen.
@GiulkiaCorse: natuurlijk is tie niet afgeschreven. Weet je dat ding heeft totaal nog geen 3 liter brandstof verstookt! :shock: (de eerste twee jaar :roll: ) Sindsdien weggestopt, ik ging aan grotere autootjes sleutelen. :roll:

Wordt wel weer gemotiveerd zo. :thumbs:

@jdejager: die basisafstelling is me bekend en da's dus geen probleem. Het verhaal van de gloeiplug lijkt me overbodig, immers die gebruik je enkel om te starten en laat dat nu geen centje pijn zijn! :D

Andretti Molletti

do mei 11, 2006 23:00

@GiulkiaCorse: ............

KIA????????? :shock: :shock: :shock:

:blue_lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 11, 2006 23:06

@GiulkiaCorse: ............

KIA????????? :shock: :shock: :shock:

:blue_lol:
:jumping: als je het zo bekijkt................ het is eigenlijk een doodgewone typefout](*,)

jdejager

vr mei 12, 2006 17:05

@jdejager: die basisafstelling is me bekend en da's dus geen probleem. Het verhaal van de gloeiplug lijkt me overbodig, immers die gebruik je enkel om te starten en laat dat nu geen centje pijn zijn! :D
Gloeiplug heb je ook nodig voor het blijven draaien van de motor. Het is geen dieselprincipe dat de onsteking volgt door de ontbrandende gecomprimeerde lucht. Je had ook van die Cox modelmotortjes, dat waren in feite wel dieseltjes. Daar zat dan ook een schroef op om de compressie te veranderen. Als je een te koude plug hebt dan is deze al weer teveel afgekoeld wanneer de motor aan zijn volgende slag toe is. Probeer maar eens een motorje een poosje stationair te laten lopen en dan opeens volgas. Vaak slaat deze dan af doordat de plug afgekoeld is en als het ware wordt geblust door de brandstof. Het je een te warme plug daarintegen dan kan deze nog zo heet zijn dat je mengstel al te vroeg ontbrand en dus via je luchtfilter naar buiten komt. Je plug is dus wel degelijk belangrijk voor het lopen van de motor. :D

reijnaje
Guru
Guru

do aug 10, 2006 07:19

Gisteravond ben ik bij Sander geweest om mee te denken over het probleem. (ohja, ik heb ook een remkrachtverdeler meegesmokkeld voor mijn Sprint maar dat terzijde :wink: )

Mijn nitro is iets verser, mijn RC modelletje blijft daar prima op lopen, dus we hadden goede hoop dat dit een en ander op zou lossen... helaas :( , daar dacht de Serpent van Sander dus duidelijk anders over. Zelfde probleem: slaat gemakkelijk aan, blijft goed lopen met aangesloten gloeiplug, zodra die eraf gaat doet hij het nog eventjes daarna knetter knetter plof en klaar :(

Helaas lees ik nu de laatste post van jdejager pas, anders hadden we ook nog even van gloeiplug kunnen wisselen, mij technische kennis van RC modelletjes is niet voldoende om te beredeneren dat dat zou helpen maar proberen kan altijd natuurlijk.

@Alessandro: Als de Sprint klaar is na mijn vakantie kunenn we dat nog wel eens proberen als je wilt, neem ik mijn gloeipluggen mee en kunnen we zien of dat wat uitmaakt?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”