AlfaMaster
Newbie
Newbie

RE: Liposuctie Alfa Romeo Brera

wo apr 26, 2006 01:28

Ik heb laatst nog het genoegen gehad om een half uurtje met de Brera 3.2 V6 Q4 te mogen boenderen.
Hij lag echt als een blok op de weg en was snel zat :D!! En als het sneller moet 4WD systeem laten zitten
en even een blokje uit het magazijn van Maserati pakken :twisted:!!! Net als het proto type.
Nu:
147 1.9JTD 2005
Sud sprint semi-racer

Gehad:
Sud 1.5QO 1983
33 1.4IE 1992
155 1.8 8v 1994
155 2.0 16V 1996
155 2.5V6 1992
33 1.4IE L 1992

Giulia555

wo apr 26, 2006 09:38

Goh "slechts" 1500KG.....

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 26, 2006 10:01

Trek die idioot kolossale stoelen eruit, vervang ze door stoelen zonder elektrische verstelling.
Laat de achterbank weg.
Vervang dak door carbon (of een of ander stevig doorzichtig kunststof).
Neus van GTV/Spider was al geen staal, waarom bij de Brera dan niet?
En kietel die V6 ff ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

tommaso
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo apr 26, 2006 10:02

Alfa had als stelregel verheven dat auto's met meer dan 200 pk vierwielaandrijving moesten gaan krijgen.
Vandaar dat de Brera V6 met de Q4 werd uitgerust.
Verbaasde me daar al over omdat een Q4 system dus met 130 kg aardig zwaar is.

Kennelijk had Alfa nog nooit van de Ford Focus RS met Quaiffe diff gehoord.

Met een goed ATB sper van Quaiffe is het vermogen prima op straat te krijgen.
Heb zelf een keer in een 156 GTA 3.7 Autodelta gereden met sper diff. Dat reed uitstekend. Geen probleem om vermogen aan de
weg te krijgen.
Ook met mijn 33 met Quaiffe diff merk je duidelijk het verschil. Kon op de Nurburgring op natte baan nog een Ferrari 355 bijna uitacceleren
bij bochten uitkomen. Was bij Adenauer Forst voor de kenners. Toeschouwers zullen wel raar hebben opgekeken.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Ruud33 16V

wo apr 26, 2006 10:23

Precies, dat diff schijnt echt goed te werken op die Autodelta versies van de 156 en 147 GTA. Bij de focus RS had men het wel over heftige reacties in het stuur als het diff ineens gaat sperren....

Wel typisch en eigenlijk ook wel goed dat alfa meteen reageert op de kritiek die er geuit werd t.a.v. de brera. Zo hoort het!! Alleen de oplossing vind ik nogal standaard maar exotische oplossingen als alternatieve materialen om het ding lichter te krijgen en RWD in combinatie met maserati motoren zou waarschijnlijk veel te duur worden en daarom onhaalbaar (ook gezien de economische recessie)...

Ben idd benieuwd of alfa op de voorwielaangedreven 3.2 af fabriek al een diff gaat monteren om het spul wat meer tractie te geven....

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 26, 2006 10:28

Is inderdaad al goed dat ze opzich op de kritiek reageren. Nu ben ik op technisch gebied geen ster maar als'ie nu vierwiel-aandrijving heeft moet het toch ook relatief goed te doen zijn om de aandrijving juist naar alleen achter te laten gaan?
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Raimon
Guru
Guru

wo apr 26, 2006 10:34

Dan zal er waarschijnlijk sprake zijn van minder gewichtsverlies (?)
156 SW 1.9 JTD

Rob75
Guru
Guru

wo apr 26, 2006 10:44

Even een klein gedachtenexperimentje:

Neem een Audi A4 3.2 FSI en een 2.7 TDI. Deze hebben beide voorwielaandrijving en kan ook 4x4 worden.
Hoe brengen deze hun kracht over? Door goede aandrijftechniek en electronica te combineren. Uit ervaring is gebleken dat beide auto's zeer goed rijden.

Geval Alfa Brera: aandrijflijn is prima in orde. Ergens in huis hebben ze iets als Maserati (en dus Ferrari!) met heel veel kennis van electronica om de aandrijving te regelen. Wellicht is hier iets te regelen? Daarnaast is het wellicht eens een idee om te kijken bij de concurrent hoe je een stevige en toch lichte wagen construeert (BMWtje kopen en ontmantelen?)

Verder moet ik zeggen dat ze eindelijk eens buiten Italie kijken naar de markt en daar op inspelen. Resultaten zijn goed zichtbaar bij de nieuwe auto's als 159 en Brera. Alles ziet er netjes uit en in zit goed in elkaar. Nu nog zorgen dat ze hoog in de betrouwbarheidstatistieken komen.

Groet,

Rob

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 26, 2006 10:49

Dat klopt, alleen verwacht men bij een Audi A4 ook geen achterwielaandrijving. Ik ben 100% van mening dat de huidige voorwielaandrijvers van Alfa top rijden hoor, niks mis mee. Maar voor een auto als de Brera zou het voor het imago heel erg goed zijn als deze achterwielaandrijving zou hebben. Zeer zeker ook om hem verder van de GT af te zetten waar hij naar mijn mening nu veel te veel naartoe hangt en met alleen voorwiel-aandrijving nog meer. Ik vind de Brera een prachtige coupé, alleen is het net als de GT een echte 2+2 geworden. Straks dus ook nog met voorwielaandrijving. Rijden doet het ongetwijfeld dan ook weer top maar ik weet niet of het het imago van de Brera goed doet...

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Liposuctie Alfa Romeo Brera

wo apr 26, 2006 11:15

alleen is het net als de GT een echte 2+2 geworden. ...
Nou ik weet niet waar Alfa die "+2" vandaan haalt.... Daar waar je in de GT nog best redelijk achterin zit, kun je in de Brera beslist niet zitten als volwassene, die achterbank slaat echt nergens op..

En ben bet het verder met Carlo eens dat de huidige voorwielaandrijvers van Alfa gewoon prima rijden!
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Ruud33 16V

wo apr 26, 2006 13:17

Tuurlijk je moet het denk ik zo zien:

Hoe kunnen we de klachten over te zware en logge brera 3.2 oplossen met de middelen die we hebben???

Dan is voor alfa de enige oplossing: van 4wd naar FWD... Helaas geen RWD dus...

En idd bij Audi en BMW slaagt men er wel in de auto's stevig en veilig te maken zonder dat ze zo extreem zwaar worden als de 159...

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 26, 2006 13:25

Dat snap ik 100% ik vraag me alleen af waar meer kritiek op zal zijn: een wat te zware Brera of een Brera die in de duo-/trio-/multitests als enige FWD heeft naast de concurrentie... Ik denk dat laatste... Denk aan een Nissan 350Z, is door veel pers ook becommentariseerd als 'wat te zwaar' maar wel een geweldig rij-apparaat, iedere test weer. En daar ben ik het helemaal mee eens.

Ruud33 16V

wo apr 26, 2006 13:30

Ja denk dat het ook zeker vanwege de FWD komt maar RWD kan alfa blijkbaar niet meer tegen concurrerende kosten fabriceren en AWD bleek achteraf ook niet de juiste oplossing te zijn....

Tis gewoon niet anders. ALs ik hier op het stagebedrijf een mazda RX8 zie staan moet ik zeggen dat ik er niks aan vind en een brera 10000 malen mooier vind en hoger inschat maar op het circuit maakt de mazda gehakt van de brera... Erg jammer

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 26, 2006 14:20

Het weggedrag van de 2.2 wordt veel meer gewaardeerd maar of een RX8 nu sneller is op een circuit?? Dat laatste zal het koperspubliek frikandel zijn want i.d. de Italiaanse uitstraling, looks zijn natuurlijk ook erg belangrijk. Wie eikelt over achterwielaandrijving, moertjes en boutjes komt in deze klasse uit bij een 350Z of iets Japans.

Wat wel in het verleden is gebleken met de komst van de boxer 145/146 is dat deze voor een Alfa ondermaats presteren met een hoog benzineverbruik....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert op wo apr 26, 2006 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 26, 2006 14:41

Feit is bij een Brera, dat je weinig krijgt voor veel geld. Of het nu standaarduitrusting is of prestaties.... Bij een nieuw model verwacht je toch wel een stapje meer. Extra's die bij een GT (of een GTV recentelijk) gewoon standaard zijn/waren, moeten nu extra in dure pakketten bijbetaald worden. Daarbij komt de teruggang in feitelijke motorprestaties en ook nog een fors hoger benzineverbruik. Waar blijft dan de vooruitgang?

Een bijvoorbeeld gtv 3.2 rijder zal toch niet echt onder de indruk zijn van de prijs-prestatieverhouding...

Blijven de looks, maar die zijn dan wel vorstelijk betaald. Lijkt alsof Alfa een (te) gemakkelijke slag wil slaan uit de geweldige reacties die het studiemodel "brera" opriep

En ik snap dat ze de kopers onderschat hebben en er nu behoefte bestaat vanuit de fabricant om te handelen.!
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”