di saronno
Newbie
Newbie

afbrekende bladen koelventilator 105

zo apr 16, 2006 22:17

Bij het ontwaken van mijn bertone (verlaagde 1300 GTj uit '72) uit de winterslaap (wat is dat toch weer een mooi moment!) vielen twee zaken op. Ten eerste: bij het van de brug afrijden liep er iets aan. Geluid stopte toen hij weer horizontaal stond Ten tweede; twee van de bladen van de koelventilator zijn lichtelijk geamputeerd. De een een klein stukje (en daar rij ik al 5 jaar mee rond, maar nu is ook de volgende (ernaast) een groter stuk kwijt. Gevolg: onbalans uiteraard. Wat ik zou willen weten is de oorzaak van dit snoeiproces. Na enig heen en weer gepraat lijkt het te maken te hebben met de motorsteunen. (Zowel het geluid als de afbrekende fanbladen) Motorsteunen gebroken? Rubbers versleten? Iets anders? voor dat ik ga "graven" graag jullie mening hierover (en mogelijk tips om de diagnose te stellen. En als het effe kan..... Ja! ook de oplossingen !!!!
Alvast bedankt !
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: afbrekende bladen koelventilator 105

zo apr 16, 2006 22:30

Motorophanging versleten waardoor de ventilatorbladen tegen de radiator aan komen.

Zit daar ook beschadiging? Dan hoef je niet verder te zoeken (denk ik)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma apr 17, 2006 11:18

Makkelijk te testen of je motorsteun kapot is. Zet een krik onder het blok en kijk of dan de hele auto omhoog gaat of alleen het blok.
De eerste slagen zullen er voor zorgen dat alleen het blok omhoog gaat, dat is de rekbaarheid van het rubber.
Dus even verder pompen.
Ik zou niet rond blijven rijden met een ventilator uit balans. Heb geloof ik nog wel een goede voor je liggen.

Groet Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Berlina addicted
Guru
Guru

ma apr 17, 2006 12:47

dit komt wel vaker voor, ik spreek uit ervaring, heb er met mijn 2000 berlina ook mee te maken gehad.
Met name de 2000 ventilatorbladen hebben er last van (zijn nl. breder dan 1300,1600 en 1750 bladen)
Het komt omdat het kunststofmateriaal waarvan deze bladen gemaakt zijn door de jaren en onder invloed van de temperatuurwisselingen "verhard" en daardoor wat brozer wordt.
er ontstaan in het begin kleine scheurtjes die steeds groter worden met op het laatst een afbrekend blad tot gevolg.
Meestal kan je de koelmantel die om de ratiateur zit afschrijven en soms raakt de radiateur zelf ook lek.
Mvg.Rrichard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

di saronno
Newbie
Newbie

ma apr 17, 2006 20:38

Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik zal van de week eerst de motorophanging controleren en vervolgens (ongeacht de uitslag) de ventilator vervangen. De koelmantel is gelukkig nog heel.

Is het trouwens mogelijk om de ventilator te vervangen zonder de radiateur te demonteren? Ik dacht er aan om de koelmantel los te maken en iets te kantelen, maar twijfel of ik dan voldoende ruimte krijg om de ventilator los te maken en te verwijderen.

@ Joris: bedankt voor het aanbod. Zal eerst even gaan graven in de buurt, levert dat niks op dan laat ik het wel weten.

Ciao , Onno
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Berlina addicted
Guru
Guru

ma apr 17, 2006 20:44

Ja, is makkelijk te doen, ik spreek wederom uit ervaring.
draai de vier moertjes los waarmee de koelmantel aan de radiateur vastzit. trek hem wat naar achteren en je kunt nu tussen de koelmantel en de radiateur de boutjes van de koelvin losdraaien. montage in omgekeerde volgorde.
Mvg. Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”