Heb je het dan wel over een 1.8 Turbo?En ik zie geen gewichten!Even ter vergelijking (Belgische prijzen):
Alfa 159 2.2jts - 185 pk - 28.600 euro - top 222km/u - 0 tot 100 8.8s
Audi A4 1.8T - 163 pk - 29.650 euro - top 228km/u - 0 tot 100 8.6s
Dus de Audi heeft minder pk (minder belasting in Belgie en minder verzekering) kost nauwelijks meer (trouwens hier de progression versie vergeleken) en is gewoon sneller...ben nu echt geen audi fan, maar naakte cijfers liegen niet. En bij de Diesels is het gewoon nog schrijnender. Om met de Bimmer 320d (163 pk) gelijke tred te houden , moet je al naar de 2.4jtd grijpen, wat niet alleen bij aankoop, maar opnieuw voor belasting en verzekering duurder is. Heb je dan 37pk meer en dan verlies je nog met 1 tiende seconde van 0 naar 100, en heb je een top van nauwelijks 3km / uur hoger. Maar daar eindigt het verhaal niet, want bimmer heeft dan nog een leuke 330d, waar alfa helemaal geen antwoord heeft...
Gewoon spijtig, en dat moeten we ook kunnen toegeven. Wat betreft de GTV6, ja, misschien komt em niet sneller rond een circuit dan een 159... maar ik weet gewoon in welke van de twee het leuker zal zijn om te proberen.
Precies: echte performance zit 'm meer in wegligging dan in pure (papieren) PK's. De huidige 159 (alhoewel ik die niet erg mooi vind; met name de achterkant. Vind een 147 veel mooier, maar goed over smaak valt niet te twisten) is qua wegligging echt een top auto.Performance is meer dan alleen 0 tot 100 en topsnelheid. En of je nu in 8.6 of 8.8 seconden op honderd zit is van academische waarde. Leuk voor in de kroeg. In de echte wereld ga je dat niet halen (of rijd je graag bij een stoplicht weg met een 4000 rpm clutch drop?). En naakte cijfers kunnen wel degelijk liegen, het gaat erom hoe je aan de cijfers komt. Er is wel zoiets als een DIN-norm, maar dan nog. Ik weet bv dat de VW-groep zijn motoren bij 40 graden omgevings (en dus inlaatlucht) temperatuur testte (of dat nog zo is, weet ik niet, bij de Golf IV in ieder geval wel). En dan heb je in de echte wereld, bij een graad of 20, altijd meer vermogen dan opgegeven...
Een Audi koop je als je net geen Bmw of Mb kunt betalen,toch?Inderdaad, een paar tienden snellere acceleratie maken geen betere auto.
De Alfa is echter spectaculair goed qua wegligging en daarbij nog een zeer fatsoenlijk comfort.
Niet de mindere van de Beamer, ondanks dat de Alfa FWD heeft.
Enige nadeel van de Alfa is z'n overgewicht.
Ik hoop niet dat jullie een Audi qua rij- en stuurgedrag met een Alfa willen vergelijken, want
de Audi komt daar echt niet bij in de buurt. Een Audi koop je voor degelijkheid, extreem mooie
afwerking, maar niet omdat het een leuke rijdersauto is, dat is het namelijk niet.
Inderdaad: heb de 3 serie onlangs proefgereden (ivm nieuwe lease auto nodig)Inderdaad, een paar tienden snellere acceleratie maken geen betere auto.
De Alfa is echter spectaculair goed qua wegligging en daarbij nog een zeer fatsoenlijk comfort.
Niet de mindere van de Beamer, ondanks dat de Alfa FWD heeft.
Enige nadeel van de Alfa is z'n overgewicht.
Dat mag, ik weet niet wat je van de 159 had verwacht. Het is meer een reisauto dan de 156.excuseer als ik hier iemand op zijn hart heb getrapt... mijn enige punt is dat de 159 niet de auto is dat ik had verwacht van Alfa (zowel op vlak van wegligging, motoren, gewicht...) en ik persoonlijk liever een gtv6 in de garage zou hebben...
en ja, prestaties is meer dan 0-100 en topsnelheid, ben ik volledig mee akkoord... zullen we wel zien hoe succesvol de 159 op de europese circuits zal zijn ... maar het feit dat er nog geen is ingeschreven in het WTCC is waarschijnlijk omdat de wagen zo goed is dat het niet fair zou zijn voor de andere fabrikanten
Las een artikel dat het met interne discussie/ruzie binnen Alfa te maken had, waardoor ze te laat (nog) konden beginnen. Kijkend naar de prestatie's van o.a. Farfus zal dit jaar (met de vorige jaar auto's met wat aanpassingen in een semi-fabrieks team )niet geheel verloren gaan voor Alfa denk ik.....
WTCC, dat zegt niet zoveel. Kan ook een geldkwestie zijn.