De verschillende brandstoffen oa V-Power,Ultimate en excellent zijn hier al eens besproken, maar hoe eigenwijs ik ook ben, ik wil het altijd zelf proberen. Dus zo gedacht zo gedaan.
Getest voertuig: Fiat Scudo alias Alfa Scuderia 1.9 TD
De auto heeft 260.000km gelopen, bij 200 000 km kop vervangen en ingesleten axiaallager vervangen door dikste overmaat.
Met gewone diesel is er een resonantie in de motor voelbaar bij de 140 km per uur en klinkt de motor erg rauw. (ongeacht welk merk diesel er wordt getankt. (verbruik rond de 1 op 13)
Ik heb onderstaande brandstoffen elk een maand lang getankt om een zo goed mogelijke test te maken.
Na de test met gewone diesel kwamen de "betere diesels" aan de beurt te beginnen met Total:
De bevindingen totaal geen enkel verschil, zowel in verbruik,geluid en resonantie. Motor loopt exact hetzelde, kortom in mijn ogen weggegooid geld (in de portomonaie was het wel te merken)
Na de Total was de Shell aan de beurt met de V-power.
Motor liep iets rustiger, maar in verbruik geen verschil, ook hier weer alleen het grootste verschil in de portomonaie
Na de Total en de Shell was de BP aan de beurt
Bp ultimate gemiddeld 4/5 cent de liter duurder dan gewone diesel, maar deze brandstof geeft wel degelijk verschil.
De motor draaid heerlijk soepel, resonatie is weg tot aan de top, motor klinkt niet meer rauw en het verbruik is gezakt naar 1 op 17!!
In mijn ogen: Geeft de Bp de beste brandstof.