Robert 75 V6

steek bertone en giulia

do mar 23, 2006 12:39

wie weet de steek van een Giulia en een Bertone??
En de ET waarde natuurlijk!!!

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: steek bertone en giulia

do mar 23, 2006 12:57

4x108 et waarde afhankelijk van velgmaat en of t voor een giulia of voor een bertone is
Shut up and ride!

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 23, 2006 19:52

... en dan nog, er zijn ik weet niet hoeveel verschillende types met verschillende ET's te koop....
Anyway, steek 108 is ook ouwe Ford, Audi , peugeot, enz...
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Egbertone
Guru
Guru

do mar 23, 2006 20:11

Misschien wat ET info waar je wat aan hebt.

Op mijn Giulia heb ik momenteel ATS Classic (14 inch, 6J) zitten en deze hebben een steek van 38. Met deze steek nog genoeg ruimte tussen band/velg en wielkast. Ik probeerde echter de BWA's (14 inch, 6 J) van m'n Bertone met ET 35 en deze liepen iets aan. Beide met banden in de breedtemaat 185. Uit ervaring zou ik dus zeggen dat het voor een Juul tot een ET van 35 net gaat.

Maar.... een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de breedtemaat (J) van de velg.
Laatst gewijzigd door Egbertone op vr mar 24, 2006 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Carabinieri
Full Member
Full Member

Re: RE: steek bertone en giulia

do mar 23, 2006 21:29

Misschien wat ET info waar je wat aan hebt.

Op mijn Giulia heb ik momenteel ATS Classic (14 inch, 6J) zitten en deze hebben een steek van 28. Met deze steek nog genoeg ruimte tussen band/velg en wielkast dus, de ET kan nog wel iets hoger. Ik probeerde echter de BWA's (14 inch, 6 J) van m'n Bertone met ET 35 en deze liepen iets aan. Beide met banden in de breedtemaat 185. Uit ervaring zou ik dus zeggen dat het voor een Juul tot een ET van 34 moet kunnen.

Met de BWA's op de Bertone heb ik nog ruimte genoeg dus daar kunnen velgen op met een nog wat hogere ET.
Maar.... een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de breedtemaat (J) van de velg.
Vreemd :-k , normaal hebben velgen voor een Bertone/Spider een lagere et-waarde en passen daardoor niet op Juul. Lopen dan aan in de schermen, andersom kan altijd wel :arrow: velgen van een Juul onder een Bertone/Spider.

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Dus Bertone lage et-waarde (staat ook ergens op het oude forum), Juul hoge et-waarde.

Egbertone
Guru
Guru

vr mar 24, 2006 07:32

@Giulia 75.

Ga ik toch nog eens goed op de ATS velg kijken..... kan zijn dat ik het niet goed gezien heb en dat de steek 38 is i.p.v. 28 :shock:
Of dat ik me gewoon helemaal vergis en die steek 28 van een andere velg is... zo ja, dan is het tijd voor vakantie geloof ik 8)

In ieder geval gaat een steek 35 net of net niet onder een Juul passen, dat weet ik uit ervaring!

Heb m'n berichtje hierboven even aangepast :wink:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 24, 2006 11:22

Steek of ET Egbert ;)

Steek is 108.

Et Bij Juul Achter is rond de 30/40 en voor kan 20 ook prima. Bertjes/spiders liggen zo globaal tussen de 15 en 25.

Ik heb (Juul) voor 20 en achter 32. (Met 6j 14 velg en 185/70 banderom) Hiermee loopt ie net vrij.(Ook bij vole belading.)

De Et Waarde is gemakkelijk te vergroten door je velghart uit te laten draaien. ( Heb ik achter ook gedaan. )en te verkleinen door een spacer te gebruiken.

En: Meten = weten. De Et waarde die op de velg staat klopt vaak niet ( meer). Ook vroeger werden de naven vaak iets afgedraaid nl om de gewenste ET waarde te bereiken.

Hoe LAGER de ET waarde, hoen verder je wiel naar BUITEN staat en andersom.
De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel. ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit. ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op vr mar 24, 2006 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 24, 2006 11:34

Ik heb 6x14 (steek 108....) met ET voor 26 ET achter 38. Gaat bij mij onder alle omstandigheden goed zonder aanlopen. Afstand tussen velg en remklauw achter is wel minimaal. Zo ook de afstand tussen (100% intacte originele) spatbordrandjes. Maar gelukkig is er geen Giulia hetzelfde! :D

@ @@, 15" ?!?! :shock:
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 24, 2006 11:43

Wens van de gedachte..... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

vr mar 24, 2006 12:07

Steek of ET Egbert ;)

Steek is 108.
Zie je..... ik ben echt aan vakantie toe... pffft

ET natuurlijk.... een steek van 35 is wel erg klein :blue_lol:

Egbertone
Guru
Guru

vr mar 24, 2006 12:24

Hoe LAGER de ET waarde, hoen verder je wiel naar BUITEN staat en andersom.
De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel. ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit. ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt.
Da's duidelijk Arjen, ET is de afstand in millimeters tussen het midden van de velg en het aanligvlak.

In m'n BWA velgen staat echter duidelijk 35 geslagen. Toch past deze niet zonder aanlopen op de Juul en volgens jouw verhaal hierboven ( ET Bij Juul Achter is rond de 30/40 en....) zou dat wel moeten kunnen. Zo te zien is de velg niet afgedraaid en al zou dat zo zijn zou dat de ET-waarde alleen maar vergroot hebben en zou het wiel er beter onder moeten passen.

Vreemd allemaal hoor.... ik denk dat ik het maar gewoon even ga nameten!

ciclista
Guru
Guru

vr mar 24, 2006 12:41

Afbeelding

Om een en ander grafisch te visualiseren qua plaatje..
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Carabinieri
Full Member
Full Member

vr mar 24, 2006 13:31

Dan heb je hier wat meer aan :arrow:

Afbeelding

En Egbert, beter op vakantie dan een steekje los. :wink:

Egbertone
Guru
Guru

vr mar 24, 2006 14:43

En Egbert, beter op vakantie dan een steekje los. :wink:
Ja... en het duurt nog zo lang, pas in september gaan we op vakantie naar Italië.
Tussendoor dan maar geregeld een weekend in eigen land er op uit met de Bertone.

Heb trouwens nog even naar de ATS- velgen gekeken, zijn idd ET 38 en dus niet 28.

Terug naar “Algemene Technische vragen”