Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Aandrijfas 105

ma jan 31, 2005 23:18

In mijn restauratieavontuur heb ik alle onderdelen van mijn 1973 Spider Veloce gedemonteerd. Omdat ik even niet verder kan met de carosserie heb ik de achteras onder handen genomen. Ik heb het geheel onder de auto uit gehaald, inclusief stabilisatorstangen en aandrijf assen. Nu komt het probleem....

De eerste aandrijfas gaat mooi los, zeker omdat er nog maar 3 van de 4 bouten in zitten :? . Echter het tweede gedeelte is niet van het dif af te krijgen. Ik moet hierbij melden dat de vorige eigenaar al een "goede" poging heeft gedaan en minimaal één moer naar zijn grootje heeft gebracht. Omdat ik dit serieus aanpak wil ik alles losmaken en waar nodig vervangen, inclusief de kruiskoppelingen.

Is er een truc voor om deze bouten los te krijgen of moet ik er de haakse slijper in zetten. :cry:

Teven zou ik graag weten of het speciale bouten zijn of kan ik er gewone bouten voor in plaats zetten?
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

kroehlur

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 09:10

Dat zijn idd kl*te bouten en moeren om aan te komen. Ik heb het alleen onder de auto gedaan een paar keer en het lukte voor mij uitsluitend met steeksleutels - en dat is natuurlijk minder. Soms kan je met een beetje werk een dop erop krijgen maar dat hangt van je as af. Slijpen dus.

Het zijn ook vrij speciaale bouten van 9mm en met een aparte en fijne draad. Ik liep langs een balanceer bedrijf met de mijne en ze dachten allemaal dat het een engelse as was omdat 9 mm bouten gewoon niet bestaan in het normale systeem. Je moet dus nieuwe halen bij de specialist en ze kosten een beetje meer dan een gewone bout (veel meer dus). Je moet zowiezo nieuwe moeren opzetten - nyloc.

Suc6.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 10:41

Met 2 steeksleutels lukt het ook hoor, als er een kapot is kun je natuurlijk daar een griptang op zetten.
Meestel blijft hij dan nog aan het diff plakken maar dat kun je voorzichtig lostikken door er een spatel oid tussen te tikken.

kroehlur

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 11:01

Jawel - het lukt met twee steeksleutels, maar ze zijn natuulijk niet de beste sleutels voor roestige bouten en moeren.

Wat ook heel irritant is, als je onder de auto ligt, is dat je moet blijven werken met de steeksleutels totdat de moer van de bout valt omdat ze nyloc moeren zijn. Je kan zo ongeveer 1/6 van een wendeling maken en dan je sleutel('s) weer op de moer/bout. :twisted:

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 11:10

Dat is inderdaad leuk, maar het leukste komt nog, ze in elkaar zetten en op moment de bouten weer vastzetten......
Overigens markeer je wel hoe de 2 helften aandrijfas op elkaar zitten anders heb je zeker balansproblemen. Ook als je de kruiskoppelingen vervangt goed kijken hoe je ze uit elkaar haalt en dat markeren.

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 12:19

Even een semi off topic vraagje, ik lees meermaals op het forum dat je onderdelen van de kardan-as en achter distributie moet "merken" om geen onbalans te krijgen na de hermontage.

Als je al zover gaat dat je die dingen volledig demonteerd, waarom dan niet meteen naar het balanceerbedrijf brengen en Perfect laten balanceren? De kost zal niet zo hoog zijn, en het resultaat beter dan "af-fabriek". Wat het rijgenot enkel maar kan verhogen..mss win je nog wat vermogen (marginaal) door het beter "draaien" van de hele zaak...

Of heeft dit weinig nut als je motor niet perfect gebalanceerd is?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 13:12

Het resultaat is inderdaad zeer goed als alles gebalanceerd wordt alleen zijn de kosten wel een stuk hoger dan je denkt. Natuurlijk als je alles perfect wilt hebben is dat de "enige" optie.

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 15:08

Ik heb het dif onder de auto uit gehaald, en ik kan op de bouten en moer twee steeksleutels zetten. Echter de bouten zitten zo vast dat ze geen krimp geven. Ik denk dat ik de slijptol maar eens ga starten :wink:
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 15:37

@Juultje, idd de kosten zijn een factor die zeker meespeelt, maar het balanceren van mijn motor (volledig en dynamisch) koste me uiteindelijk een 290€... ik had echt duurder verwacht...maar ok, I see your point.
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 16:32

@Pinin01,

Voordat je gaat slijpen, een nachtje WD40 doet wonderen. Ik raad je echt aan om dit eerst even te proberen, scheelt je hoop werk.

succes

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

di feb 01, 2005 16:43

@jaben

Ik heb geduld en WD40 :wink: dus dat zal ik zeker eerst even proberen. Dank voor de tips.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Aandrijfas 105

wo feb 02, 2005 15:19

Anders de boel even verwarmen of de moer splijten.. Je laat zo'n bout en moertje toch niet van je winnen zeker :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”