DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 22:47

Vwb veiligheid: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. De zwakste schakel in een auto is de bestuurder, daar helpen geen 100 airbags of ABS, ASR, VDC regelingen tegen.
Maar om nou te stellen dat een 156 maar een beetje veiliger is dan gulia lijkt me een schromelijke overschatting van die stukies blik van 1mm die het front van een klassieker maken. Het gaat niet om hoeveel metaal maar hoe je het toepast. De kennis over absorberen van botsenergie is in 40 jaar echt wel meer dan een beetje groter geworden. En d'r zijn trouwens genoeg kunststoffen te verzinnen die veel beter zijn dan metaal in het absorberen van energie, wel eens een crashtest van een F1 body gezien????
Over bassis veiligheid gesproken, vergeet goede hoofdsteunen niet.
Maar er gaat niets boven een verstandige bestuurder met verkeersinzicht.

Mzzl,
DJ

Emilio
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:47

ok misschien lul ik wel uit mijn nek.
Maar ik moet het toch ook voor mijzelf goed praten!! :oops: :oops:
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 22:57

Je hoeft helemaal niets goed te praten! En je stelling van hoe veiliger de auto hoe onveiliger het is op de weg heeft een kern van waarheid. Moderne auto's ontnemen je elke besef van snelheidsbeleving. Totdat de grens van ASR, VDC ABS etc bereikt is............. Dan blijkt ineesn hoe hard het gaat.
Trouwens ten tijde van de introductie van abs in duitsland schijnt het aantal ongevallen kortstondig te zijn toegenomen door het blinde vertrouwen dat mensen erin hadden................
De bestuurder blijft dus het belangrijkst. Persoonlijk vind ik goede gordels hoofdsteunen en een gescheiden remsysteem de minimum eisen maar als ik nou toevallig voor heeeel weinig een mooie (oud type) guiletta kon kopen vergat ik dat mischien ook wel spontaan...........

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op do feb 09, 2006 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 23:04

En d'r zijn trouwens genoeg kunststoffen te verzinnen die veel beter zijn dan metaal in het absorberen van energie, wel eens een crashtest van een F1 body gezien????
De monocoque bedoel je denk ik ? Die absorbeert weinig energie, dat doet alle bende eromheen (wielophanging, vleugels etc).

De veiligheid zou voor mij geen reden zijn een 105 te laten staan. Dan reed ik wel Volvo. Stel dat je in een 105 bij een botsing bij 80 km dood bent, dan zal je dat bij een 156 bij 100 ? 120 ? zijn ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 23:12

Ik bedoel oa de complete neussectie. Deze versplinterd en neemt daardoor veel energie op. Energie die het gedeelte waar de coureus in zit niet mee hoef op te vangen.

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 23:14

Ga er trouwens maar vanuit dat je met 120 in elke auto dood bent........Ook in de modernste volvo.

DJ

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 23:21

Ga er trouwens maar vanuit dat je met 120 in elke auto dood bent........Ook in de modernste volvo.

DJ
Is waar, maar hangt wel af van de manier waarop ie van 120 naar 0 gaat.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 23:32

Mmmmmm valt me ineens op dat we sjees z'n topic grondig aan het verzieken zijn........... Oeps.

Back on topic: ga er vanuit dat het geld van de wegenbelasting dat je uitspaart moet uitgeven aan extra onderhoud als je betrouwbaar wilt rijden. Naarmate je de auto langer hebt en als je er geen 20000 per jaar mee rijd zal dit wel minder worden omdat de auto door goed onderhoud en wat praktische aanpassingen beter word. Ga er vanuit dat ook bij een auto die goed is er altijd nog een paar verrassingen te voor schijn komen na verloop van tijd.

Alvast rij plezier,

DJ

Sjees
Newbie
Newbie

vr feb 10, 2006 00:18

Ik vind het echt te gek al jullie reactie's. Ik ben nog geen lid/donateur van de club maar het lijkt mij een gezellige club met een gezonde rivaliteit tussen de "modellen" en ik denk dat ik me binnenkort maar eens
moet inschrijven. De sfeer op op Spettacolo Sportivo beviel me ook al (de dame op de eerste foto van SS 2006 is mijn meissie).

Voor de duidelijkheid wil ik niet in een giulia gaan rijden vanwege de vrijstelling van de wegenbelasting i.o.d. maar eerst en al voor de leut en dat klassiekers meer ':driving:
karakter, uitstraling en bijzonderder zijn enz.

Egbertone
Guru
Guru

vr feb 10, 2006 08:05

..maar eerst en al voor de leut en dat klassiekers meer ':driving:
karakter, uitstraling en bijzonderder zijn enz.
:thumbs:

Dus nog even kort samenvattend:
- een klassieker als dagelijks vervoermiddel gaat prima maar hou er rekening mee dat er zich in het begin wat mankementen kunnen voordoen;
- een klassieker is niet zoals een moderne auto rijkelijk voorzien van 3-letterige veiligheidsvoorzieningen maar dit hoeft geen probleem te zijn want een groot gedeelte van de veiligheid wordt bepaald door de rijstijl van de bestuurder;
- Qua techniek zijn er een aantal aanpassingen te doen, welke de veiligheid, het comfort en de betrouwbaarheid verhogen. Denk aan; betere remmen, betere kachel, elektronische ontsteking etc.
- in een klassieker moet je doorgaans harder werken als in een moderne auto maar je krijgt er een hoop rijplezier voor terug!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr feb 10, 2006 08:51

Nog een toevoeging aan egbertone z'n lijstje:
Als je de kosten in de hand wilt houden zul je zelf met enige regelmaat de handen uit de mouwen moeten steken. Het kost je dus vrije tijd (of een stevige garage rekening) en daar moet je zin in hebben. Het geeft natuurlijk wel voldoening om in een auto te rijden waaraan je zelf ook een en ander doet om hem op de weg te houden. En je rijd tenminste met een klasse auto ipv een koekblik!!

Veel plezier met het zoeken naar je klassieker, bij de aandachtpunten staan plenty tips over wat je wel en niet moet kopen. Alvast een voorschot: als je nog niet bekend bent met de markt: nooit de eerste kopen die je ziet, ook niet de 2de. Kijk en vergelijk. Gulia's bertone's en spiders zijn er zat te koop. Geld ook voor gtv's, alfetta's en guiletta's wat minder.

Gr,
DJ

Sjees
Newbie
Newbie

vr feb 10, 2006 09:31

Onderhoud zal niet zo'n probleem zijn, ik ben redelijk handig en in mijn familie is aardig wat Alfa kennis aanwezig: Sud, Guilietta, Giulia, GTV (is het Alfa virus misschien erfelijk, zit het soms in je DNA? )en dan is er natuurlijk altijd nog de club en dit forum nog!
Giulia 1600 super biscione

Egbertone
Guru
Guru

vr feb 10, 2006 10:00

Dan nog even een persoonlijke noot bij de toevoeging van DJ...

Voor mij is het sleutelen een belangrijk onderdeel van de hele "klassiekerbeleving".
Bij mij zijn de zondagmiddagen standaard gereserveerd (uitzonderingen daargelaten) voor het sleutelen aan de Bertone of Giulia. Of gewoon alleen maar een beetje poetsen of kletsen met vrienden die af en toe langsrijden. Het geeft veel voldoening als je een probleem zelf hebt kunnen oplossen. Daar tegenover staat dat je ook wel eens een hele dag aan het prutsen bent en niets wil lukken.

Ik ben ook van mening dat je met het sleutelen aan, poetsen van en rijden in een hoop van de dagelijkse (werk)stress kwijtraakt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr feb 10, 2006 10:38

@egbertone: precies! sleutelen is de halve lol van klassieker.

Gr,
DJ

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

vr feb 10, 2006 14:51

hee doe niet zo truttig, als je wordt aangereden in een klassieker ga je nog ouderwets met het schip ten onder :!:
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”