AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 17:34

Mechanisch technische of electrische problemen kun je bij elk ander vervoermiddel verwachten.

Tis naar mijn ervaring niet zo dat dit juist bij oldtimers meer is.
Het gaat alleen stuk door slecht onderhoud..................
En tuurlijk zijn er gevoelige plekken maar heeft een jongere auto die niet?

Heb jaren met de Alfetta GT gereden zomer en winter en nooit startproblemen of wat dan ook gehad!!
Beslaan van de ruiten idd......maar dat doet de 164 ook :?
Voordeel is alleen dat die sneller ontwasemt :wink:

Waar je wel terdege op moet letten en goede voorbereiding treffen is de sealing van de carroserie!!!
Elk jaar van A tot Z checken is dan zeker een must wil je hem in goede staat houden.

Beschermkappen in de voor en achterspatborden is een echte aanrader daarbij.
Kieren en naden moet dan DICHT zijn..........

Doen........maar ben je wel bewust van de enige voorzorg en onderhoud tav de carroserie!!

wilson
Member
Member

do feb 09, 2006 18:07

Vooral met kids, veiligheid voorop en dat heb je absoluut niet in een giulia, ik zou lekker met die 156 blijven sturen en koop die giulia voor de zomer, is tenslotte toch hsb vrij en verzekering kost ook "niets" per jaar . Geluk gewenst ! !

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 09, 2006 18:14

Wat de remmen betreft: Voor dagelijks gebruik zijn deze prima tegen hun taak opgewassen. Voor een dayly driver zou ik zich niets aanpassen omdat het gewoon niet nodig is. Let op: De remdrukbegrenzers zitten toch wel vaak vast, dus als je denkt dat ie errug goed remt is er wat mis. :wink:

Vocht is idd het grootste probleem,(beslagen ruiten) maar als je ooit in een oudere Sud gereden hebt vindt je niets meer erg.. :wink:

Wat velen vergeten:

Prik regelmatig de afwateringsgaten van je portieren en je dorpels even door. Die zijn gewoon te klein en als daar water in blijft staan..................... :shock: En monteer meteen rolgordels.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ciclista
Guru
Guru

Re: RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 18:46

Vooral met kids, veiligheid voorop en dat heb je absoluut niet in een giulia, ik zou lekker met die 156 blijven sturen en koop die giulia voor de zomer, is tenslotte toch hsb vrij en verzekering kost ook "niets" per jaar . Geluk gewenst ! !
Ik sluit me hierbij aan, voor een 156 krijg je weinig terug momenteel, lekker mee blijven rijden dus. Giulia voor erbij, betrouwbaarheid van je hobbyauto kan je gezin aardig op de proef stellen.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 20:11

Minder veilig is niet hetzelfde als onveilig. Ik kan mij herinneren dat vroeger auto's niet eens gordels voor de achterbank kenden en dat is echt niet eens lang geleden.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 20:13

Minder veilig is niet hetzelfde als onveilig.
Precies, een Golf V is ook veiliger dan een Golf IV, ik zou in geen van beiden willen zitten;), maar dat heeft niets te maken met dat de een zoveel onveiliger zou zijn dan de ander.

Een motorfiets is een ander verhaal...

Gianno Bisutti

do feb 09, 2006 20:13

Tja, voor de veiligheid is een Giulia niet te vergelijken met een moderne auto. Hoewel het wel een van de eerste auto's zijn geweest met een kreukelzone, maar daar zou ik niet te veel op vertrouwen. Ik denk dat het inderdaad voor jou een auto moet zijn om erbij te hebben, zodat jij lekker kan rijden met de Giulia terwijl je vrouw de kinderen naar school brengt met de 156.
Het wegenbelasting vrij zijn van zo'n auto is inderdaad leuk, maar bedenk je wel dat je ook onderhoud heb wat soms ook duurder uit kan vallen. We horen het wel!!!!

Gianno Bisutti

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 21:34

Heb zelf jaren dagelijks gereden met een Nuova. Zeer betrouwbaar, zeer veel plezier (ook vergeleken met een moderne alfa), zeer veilig (iedereen ziet je vanwege het fraaie uiterlijk) en gewoon absoluut veel pret. Bij dagelijks gebruik blijft het interieur relatief droog en ik had alleen 's winters wel eens dat je eerst binnen moest krabben en dan buiten, ach..... :D Heb denk ik 4 jaar gereden zonder al te veel zorg aan de juul te besteden maar daarna was de toch al slechte koets ook echt op. Dus het slijt wel maar daar krijg je ook veel voor terug. De gedachte dat je in een rijdende kreukelzone zit vind ik echt overtrokken. Ik zou niet al te veel voorzorg treffen en niet met een op en top gerestaureerde juul gaan rijden. En inderdaad daarbij is een Nuova uiteraard een hele beste keuze! :wink:
Dirk - Giulia2000TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 22:17

Klassieker voor dagelijks kan als je het mindere comfort en passieve veligheid voor lief neemt. Betrouwbaarheid hoeft geen enkel punt te zijn mits je goed (prevetief) onderhoud pleegt.
En auto's zijn om mee te rijden, helemaal mee eens!!
Een ding moet me echter van hart. Als je perse dagelijks met een auto van 30 of 35 jar wil rijden en het ding is nog (redelijk) hard en netjes neem dan de moeite voor een fatsoenlijke antiroest behandeling. Het ding is geen 35 jaar geworden om vervolgens door een of andere krent naar de filistijnen te worden gereden! En trouwens de carroserie is bij 99% van de klassiekers het prijsbepalend dus je bent ook nog eens een domme dief van je eigen portemonnee als je een harde klassieker laat wegrotten.
Als je klassiek wilt rijden maar je doet niks aan anti roest is dat moord met voorbedachte rade en daar heb ik als alfa liefhebber geen goed woord voor over. Zout dan lekker op en koop een toyota startlet of suzuki swift of weet ik veel. Ook goedkoop en betrouwbaar. Of rijd van mijn part een amazon of mercedes naar god, ook zonde maar tenminste geen alfa.
Je kan niet alles bewaren/behouden maar na 35 jaar als nog iets goeds verneuken is gewoon lomp.
Maar goed laat ik van het positive uit gaan en dat je dus ik je budget een anti roest behandeling meeneemt.

Gr,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op do feb 09, 2006 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Emilio
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:30

Wat gaat die automobiel marketing er goed in bij jullie. Iedereen is er van overtuigd dat een 156 echt veeeeeeeeeeel veiliger is dan een giulia.
Ik durf te zeggen dat het iets veiliger is (mits met rol gordels in de giulia).
Waarom:
2 opdrachten:

1. Verwijder al het plastic bij een 156 (dus bumper, gril etc ....)

2. Verwijder al het plastic bij een giulia.. tada, daar blijft een giulia over.

Kijk nu nog een keer, en zie dat bij een 156 er toch erg weinig materiaal voor je zit.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:36

De gedachte dat je in een rijdende kreukelzone zit vind ik echt overtrokken.
Misschien overtrokken, maar een moderne 5 sterren NCAP auto rijdt in een harde aanrijding letterlijk dwars door je heen. De airbags gaan vaak niet eens af, terwijl het tafereel in jouw auto onbeschrijfelijk is. Klassieke Alfa's moet je niet rijden om de veiligheid. Wel om een heleboel andere redenen :!:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Emilio
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:39

Om nog een oude discussie op te rakelen... Hoe veiliger de auto's, hoe gevaarlijker het wordt op de weg.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Eric
Advanced Member
Advanced Member

do feb 09, 2006 22:40

Wat gaat die automobiel marketing er goed in bij jullie. Iedereen is er van overtuigd dat een 156 echt veeeeeeeeeeel veiliger is dan een giulia.
Emilio, wou je nou echt gaan betogen dat een Giulia net zo veilig is als een 156 ??? :shock:
Kijk eens hoe dicht de benzinetank achter de bumper zit, geen afsluiters in de brandstof leidingen (behalve bij U.S. Spiders, geloof ik) en stel je dan eens voor dat je voor een stoplicht staat en er knalt een dikke SUV achterop ....
SCARB 00694

Emilio
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:44

Daar komt dan mijn tweede betoog om de hoek (of over de bumper).
Hoe veiliger de auto's hoe gevaarlijker het is op straat.

Toch, haal nu eens al het plastic weg. Dan blijft er weinig over van een 156. Tuurlijk, de balkjes in de deuren zijn wat dikker etc.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Floor
Guru
Guru

do feb 09, 2006 22:44

Ik durf te zeggen dat het iets veiliger is (mits met rol gordels in de giulia).
Waarom:
2 opdrachten:

1. Verwijder al het plastic bij een 156 (dus bumper, gril etc ....)

2. Verwijder al het plastic bij een giulia.. tada, daar blijft een giulia over.

Kijk nu nog een keer, en zie dat bij een 156 er toch erg weinig materiaal voor je zit.
:-k Dat plstc heeft een functie bij een botsing......

Ik heb een aantal jaren een met een vriend zelf opgeknapte Giulia als dagelijkse ( behalve de winter) auto gereden en dat ging inderdaad prima. Ik heb de wagen in 1989 gekocht en tot een paar jaar geleden in gereden. Nu is het echt minder met de carr. e er is een andere Giulia gekomen, maar het kan dus jaren goed gaan (heb er in de wintermaanden wel altijd veel tijd in gestoken om alles netjes te houden / maken.)

/ offtopic / Heb mijn 1e Giulia nu nog steeds staan..... Moet ik nou slopen of geheel verkopen?
Oo==v==oO

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”