Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

In 2006 geen F1 op Spa-Francorchamps

wo feb 08, 2006 22:04

Het is nu definitief, zie het bericht op Nu.nl, in 2006 zal er geen Formule 1 race op Spa gehouden worden.
------------

Definitief geen F1 in België in 2006

Uitgegeven: 8 februari 2006 19:33
Laatst gewijzigd: 8 februari 2006 19:40

PARIJS - Er is in 2006 geen Formule 1 race in het Belgische Francorchamps. Dat bevestigde de Internationale Automobielfederatie (FIA) woensdag. Daarmee telt de kalender voor 2006 dus geen 19, maar slechts 18 races.

Het F1-circus strijkt dit jaar dus niet neer op het circuit in de Ardennen. Officieel omdat "de werkzaamheden aan het circuit niet tijdig klaar zijn" aldus de Belgische automobielfederatie RACB. Dat is niet eens zo verwonderlijk aangezien de hoognodige verbouwingen nog niet eens gestart zijn.

Er is dan ook heel wat meer aan de hand met de Belgische Grand Prix. Natuurlijk moet het circuit en de paddock een facelift ondergaan, maar F1-baas Bernie Ecclestone liet laatst al aan de Belgische media weten dat de race in 2006 daardoor niet in het gedrang zou komen.

En toch is er dit seizoen dus geen Belgische Grand Prix. Niet omdat het circuit wordt verbouwd, maar wel omdat de Belgische (of liever de Waalse), regering nog steeds probeert het huidige contract met F1-baas Ecclestone te wijzigen. De Brit ligt echter niet wakker van die onderhandelingen aangezien hij toch steeds zijn geld krijgt. Bij annulatie van de race moet de Belgische regering immers enkele miljoenen euro's schadevergoeding aan het bedrijf van Ecclestone betalen.

De FIA hoopt in elk geval dat beide partijen hun probleem kunnen oplossen zodat de Belgische race in 2007 opnieuw op de kalender staat.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: In 2006 geen F1 op Spa-Francorchamps

wo feb 08, 2006 22:13

Dus zandvoort grijp je kans :biggrin:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

SPIDERVELOCE1750

wo feb 08, 2006 22:21

Het is hier al de ganse dag een hot item in de nieuwsberichten op de radio . Komkommertijd zeker ? :biggrin: :wink:

Ik vrees alleen dat we de ware toedracht van dit verhaal nooit zullen te weten komen . :roll: Maar dat geldt voor heel wat andere dingen ook natuurlijk ...

Best jammmer , want voor mij is en blijft Spa een topcircuit .

Ik kan het even niet laten om een site te citeren die hier in het café al is aangehaald ... :wink:

Afbeelding

Kristal

Ruud33 16V

do feb 09, 2006 08:38

Tja dat politiek gezeur allemaal.... Het draait alleen maar om geld en contracten, wederzijdse tegengestelde belangen, tabakreclame en weet ik het allemaal...

Feit is: Spa is nog steeds een geweldig circuit met een nog geweldigere historie en het hoort er gewoon bij. Voor mij is het nog altijd het hoogtepunt van het jaar wat GP's betreft. Heeft veel meer sfeer dan al die moderne Tielke circuits. Als je aan spa denkt, denk je aan regen, spaning, geweldige races in de regen van schumacher, senna en damon hill die er de eerste overwinnig voor Jordan weghaalde. Daarnaast de enorme crash in 1998 en het zware ongeval van zanardi in 1993 en de belachelijke chicane in de eau rouge in 1994 (in die race werd verstappen derde)...

Tja die herinneringen hebben de morderne circuits allemaal (nog) niet.

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do feb 09, 2006 09:22

Stop dan ook maar met Monaco ,en vervolgens met de F1 . ](*,)
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 10:11

Spa moet $10m aan Bernie betalen als privilege , men krijgt niets van de tv gelden en trackside advertenties en enige manier voor Spa om geld te verdienen is kaartjes verkopen. Als men 50.000 kaartkes verkoopt, is het duidelijk waarom de kaartjes zo duur zijn.
Het is niet vreemd dat circuits zoals bijv. Hockenheim, Maleisie in het geheel niet renderend zijn.

Maar ach, Bernard Ecclestone heeft zoveel gedaan voor F1.

Mobster

Re: RE: In 2006 geen F1 op Spa-Francorchamps

do feb 09, 2006 10:18

Ik vrees alleen dat we de ware toedracht van dit verhaal nooit zullen te weten komen . :roll: Maar dat geldt voor heel wat andere dingen ook natuurlijk ...
Kristal

Vraag het anders effe aan deze meneer, die weet er zeker meer van:

Afbeelding

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: In 2006 geen F1 op Spa-Francorchamps

do feb 09, 2006 10:23

Kristal

Vraag het anders effe aan deze meneer, die weet er zeker meer van:

Afbeelding
En wat dacht je van de directeur van het circuit, die heeft zichzelf ook wat vreemde loonsverhogingen gegeven enz.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

SPIDERVELOCE1750

do feb 09, 2006 10:57

:lol: Den Elio zal inderdaad wel nog wat meer te verbergen hebben ... Italiaanse roots hé . :wink:
Ik vond zijn outing al een heel mooi afleidingsmanoeuvre trouwens .

Ik peins dat ik toch eens in Zolder ga kijken dit jaar . :wink:

@Bert : Bernie heeft inderdaad erg veel gerealiseerd op autosportgebied , maar ik vind het jammer dat zijn enthousiasme en tikkeltje naieviteit plaats heeft moeten ruimen voor regelrecht geldgewin en arrogantie . I don't like these kind of people ...

Kristal

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 09, 2006 12:05

@ Kristal,

ik las ooit de biografie van Bernie, neem maar van mij aan dat die man nooit naïef is geweest hoor.
Van jongs af aan heeft hij zich als zakenman/dictator gedragen met als doel imago en geldgewin.

Maar ik heb ook respect voor zijn realisaties, ook al zijn ze dan niet altijd even kosjer ;-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 12:37

Mid juli historische GP Spa!! In 2007 zal Spa vast en zeker weer worden opgenomen als Bernie verzekerd is van een bankgarantie.

Hoe krijgt men nu massa's op de been om voor veel geld eerste hele afstanden te overbruggen, om uiteindelijk 1.5 uur te genieten van een weinigspectaculair gebeuren. Het is een slecht opgevoerd schouwspel en F1 tracht te overtuigen dat een diffuser het resultaat is van 500 uur werk en studie in een windtunnel. Het is state of the art en meer van dat soort zaken maar een toeschouwer mag zulks niet bekijken. Een hoop heisa rond iets wat niet bekeken mag worden.

Nu het racen: het komt bloedsnel aan je neus voorbij en de trommelvliezen staan op knappen. Het is al moeilijk om het een beetje te aanschouwen maar men verliest na de eerste pitstops compleet de draad.

De race is niet te volgen dankzij het fenomeen pitstopstrategies. Wie in het gehuil van de motoren en in het voorbijrazen nog iets van het verloop van de race kan volgen, is behoorlijk knap. Het enige wat rest na de eerste piststopronde is dat men herhaaldelijk voorbij blijft komen ieder gepaste afstand inneemt.
Opeens is het afgelopen. Traction control is zwaar ruk....het is geen geluid wanneer TC inschakelt.

Het belachelijk dure kaartje, lange files (ook voor de toiletten) heb ik er best voor over maar de opzet van de TT spreekt mij veel meer aan met interessante voorprogamma's, ik zou niet weten waarom naast F1 geen interessante progamma's mogelijk zijn, en gelukkig geen pitstops maar een sprint naar de finish.

SPIDERVELOCE1750

do feb 09, 2006 12:53

Hier staat vandaag dat Bernie de grote prijs 2007 zelf zal organiseren . Handig toch : Eerst alles door de Waalse regering laten restaureren en dan op een mooi uitgerust circuit de grote pipo komen uithangen . Niet dat ik tegen een opknapbeurt daar in Spa ben hoor ... integendeel . Er mag gerust een deel van mijn belastingsgeld naartoe gaan , zoals je al meldde Bert , leuke Historics en andere evenementen genoeg daar .

Naar F1 races zelf zou ik ook nooit live gaan kijken , tenzij iemand mij eens in zijn vipkamertje uitnodigt , puur om de sfeer eens op te snuiven . Als ik echt wil kijken is er nog steeds dat bakske in mijn woonkamer , lekker knus en geen files aan de toiletten .

@David : Tja ... dat N-woord zal dan wel meer op mezelf slaan zeker ... :wink:

Kristal

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 13:20

Tot groot ongenoegen finishte Schumacher als eerste . Het is in-en inmenselijk dat ik het zeg want de tribune zat vol met bierdrinkende Duitsers in het blote bassie. Schumacher kan het natuurlijk niet helpen dat de luchthoorns afgaan iedere keer wanneer hij het Autodrome binnenreed maar toch...

Op de TV is het i.d. veel beter te volgen en ik kan de biografie van Ken Tyrrell aanbevelen. Het boek is geschreven door Hamilton en geeft een goed beeld hoe de F1 is veranderd. Hoe een super succesvol team langzaam afzwakt en te maken krijgt met vele financiele problemen, politiek spel, moeite om sponsoren aan te trekken en zich toch staande ziet te houden omdat Tyrrell desondanks verknocht is aan de sport.

stennie
Advanced Member
Advanced Member

do feb 09, 2006 13:21

Ik houd mij verre van politoek gekonkel maar het blijft jammer:

ik heb 2x mogen kijken naar de F1 op Spa en heb er heel erg van genoten
ik volg de F1 ook niet meer zo maar zal Spa wel missen op de kalender

ppppffffffff dan maar weer wachten op 2007 :blue_cool:
ooit gereden 155 1.7 ts 1994
156 1.8TS 16V 2000
nu 156 1.8 TS 16V 2004 met leer

www.autodetailing.nl

richard

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 09, 2006 13:30

Is Zandvoort voor het Spettacollo al vastgelegd???? :) er zit een gaatje in de kalender van Spa namelijk....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”