ma feb 06, 2006 18:46
De 159 heeft in ieder geval binnen het Fiat concern een duidelijkere positie. Ten tijde van de intro van de 156 waren er ook de Lybra en de Marea, beide op ongeveer hetzelfde platform en zelfde motoren. Zelfs best leuke 2liter 5-cylinder, lekker geluidje. Nu is de Croma een heel ander concept, meer people mover, in echt trouwens best chique. Lancia heeft even niks in dit segment, wordt Lybra nog gemaakt?, dacht het al niet meer. Nieuwe Delta wordt waarschijnlijk net iets kleiner.
Marchionne verwacht groot deel van 159's als SW te verkopen, opschieten dus, laat ook zien dat Alfa niet voldoende engineering power meer heeft om introduktie gelijk te laten lopen, wat BMW met 3-serie trouwens ook niet lukt.
Wat groot manco in premiumfeel zal zijn is totale ontbreken van automaten, premiumsegment BMW, Audi en Mercedes kan aan bijna elke motor inclusief diesels een automaat leveren, typisch onitaliaans, en on-alfisti, maar als je volume wil halen, moet je kopers uit hun Passat weten te lokken. Ook voor US market onmisbaar. US wil V6, maar weer niet perse 4WD. Wordt dus moeilijk.
Wel sterk is redelijk brede aanbod aan diesels, typisch belangrijk in dit segment. In top van lease staan typisch de instapdiesels, 8V dus in geval van 159. Is sterk aanbod. Belangrijker dan 3serie, A4 en C-klasse klanten zijn dus de Mondeo, Passat en Vectra rijders, hoe krijg je die zover dat ze 4000 euro upgraden?