Michiel

95 lood-vrije benzine met standaard cilinderkop?

za jan 29, 2005 14:49

Hallo,

ik ben net gaan kijken naar een Alfa, een Giulia 1300 Super. De kop was niet aangepast voor loodvrije benzine, maar de eigenaar vertelde mij dat er gewoon loodvrije 95 in kon, en met koud weer eventueel een halve tank met lood.

Klopt dit? ik dacht dat de kop altijd aangepast moest worden om met lood-vrije benzine te rijden?

Groeten Michiel

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: 95 lood-vrije benzine met standaard cilinderkop?

za jan 29, 2005 15:03

Welkom op het forum, Michiel.

Bij Alfa Nord blokken is aanpassing inderdaad niet nodig omdat deze al geharde klepzittingen hebben.

Zie ook topic op het oude forum.

Michiel

za jan 29, 2005 15:17

Ik had al gezocht op dit forum maar kon niks vinden, bedankt :)

Ik had nog een aantal vragen : we hebben even in de auto gereden en de kvs-temperatuur meter bleef eigenlijk op hetzelfde punt staan, net iets boven de 40. Is dit normaal (zijn deze wagens niet met een termostaat uitgerust?) of zou de teller dan kapot zijn?

Verder stond de oliedrukmeter buiten het tellertje (helemaal naar rechts), kan dit kwaad?

Wat is trouwens het verschil tussen een noord en zuid blok?

Is het dus helemaal niet nodig (ook niet met koud weer) om lood toe te voegen ?

gtv 105.21
Full Member
Full Member

za jan 29, 2005 16:07

michiel

kvs is denk ik merk, zou goed kunnen dat die met andere waardes werkt, org zeker nog te vinden dus lijkt me geen probleem.

ook een 1300 heeft termostaat zit in de verdikking waar het inlaadspruitstuk over gaat in slang.

olie druk helemaal in de hoek als het een org meter is lijkt me dat een beetje veel hoort in de buurt van de 4 te zijn, als org is kans op vast zittende druk ventiel.

nord motor ken ik zuid motor is iets nieuws. :shock:

loodvrij 95 zou ik zelf niet gauw me gaan rijden, ik zou persoonlijk 98 gaan rijden is veel klopvaster.

ik hoop dat je hier wat mee kunt?

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Michiel

Re: RE: 95 lood-vrije benzine met standaard cilinderkop?

za jan 29, 2005 16:32

michiel

kvs is denk ik merk, zou goed kunnen dat die met andere waardes werkt, org zeker nog te vinden dus lijkt me geen probleem.

ook een 1300 heeft termostaat zit in de verdikking waar het inlaadspruitstuk over gaat in slang.

olie druk helemaal in de hoek als het een org meter is lijkt me dat een beetje veel hoort in de buurt van de 4 te zijn, als org is kans op vast zittende druk ventiel.

nord motor ken ik zuid motor is iets nieuws. :shock:

loodvrij 95 zou ik zelf niet gauw me gaan rijden, ik zou persoonlijk 98 gaan rijden is veel klopvaster.

ik hoop dat je hier wat mee kunt?

:twisted:
Met kvs bedoel ik koelvloeistof :P, de motor bleef dus koud (net iets over de 40)

Iemand in dat andere topic had het over een zuid-blok, vandaar :)

Over die oliedruk, is dat ergens anders na te kijken of dat ventiel verstopt is ?

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

za jan 29, 2005 16:33

Hoi Michiel,

Idd, wat gtv 105.21 zegt is correct, hij zou perfect op ongelode benzine moeten kunnen lopen...

Wat betreft je oliedruksensor, is een veel voorkomende kwaal dat het metertje foutief aanwijst... 95% van de gevallen is het de zender die idd niet meer werkt. Maar het kan ook het metertje in het dashbord zelf zijn (kan je uitmeten) OF...een probleem met de oliedruk!!! (drukventiel in oliepomp dat vastzit!!!)

Mocht je ook effectief overwegen de wagen te kopen, dan zou ik toch de oliedruk laten nameten (kan elke garagist of goed geequipeerde doe het zelver...) Zo ben je zeker dat het blok nog in goede staat is en je er niet na 5000 km een nieuwe krukas en nieuwe lagerschalen moet inzwieren, omdat er wel degelijk iets mis was met de oliedruk...

Succes!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Michiel

za jan 29, 2005 17:05

Het metertje viel wel weer terug naar links.. dus het metertje zelf functioneerd denk ik wel nog. Ik laat die druk dan wel even nakijken bij een garage.

Alleen dan nog de vraag of het normaal is dat de temperatuurmeter op net boven de 40staat na 3 km rijden (niet boven 3000tpm).

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za jan 29, 2005 17:23

nee niet normaal je themrosstaat zal wel stuk zijn. Misschien kun je even tijdelijk een stuk karton voor een deel van de radiateor zetten, dan wordt die in ieder geval iets warmer.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

AG
Full Member
Full Member

za jan 29, 2005 17:29

Met de huidige buitentemperaturen is het heel normaal dat die meter nog niet oploopt na 3 km. Maak een langere proefrit ik denk dat je wel 10 km moet rijden om de meter rond de 80 te krijgen.

AG

Constantijn

za jan 29, 2005 18:14

Om ook nog even terug te komen op de noord- en zuidblok vraag:

De Alfa's welke in Milaan (noorden van Italie)gebouwd werden, die hadden dus Nord blokken (veelal 4-cilinders in lijn), en de Alfa's die in Pomi-nogwat- (weet de naam niet uit mijn hoofd, maar ligt dus in het zuiden van Italie) gebouwd werden die werden dus Sud genoemd. (de boxermotoren dus)

Weet eigenlijk niet of dat tegenwoordig nog allemaal zo is, maar wie het weet mag het zeggen.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

za jan 29, 2005 19:37

Pomigliano d'Arco, bij Napels.

En tegenwoordig 'is alles anders': in Arese worden zelfs helemaal geen Alfa's meer gebouwd, wel in o.a. Grugliasco bij Turijn.

Michiel

zo jan 30, 2005 11:06

Weer een hoop vragen beantwoord 8)

Ik ga komende week of de week erna nog eens kijken, oliedruk laten nakijken en een lange proefrit.

Tot nu toe ben ik nauwelijks iets slechts tegengekomen, alleen een soort aanslag aan het plafond rondom, oppervlakkige roest onder de uitlaat en een paar heel kleine dingen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 30, 2005 14:27

Probeer wel de carosserie bij droog weer te beoordelen. Bij voorkeur onder tl-licht. Dan kun je goed zien hoe strak het plaatwerk is. Oneffenheden en plamuur is dan goed te zien. En kijk ook eens door de lak heen. Ik bedoel kijk eens of je schuurkrassen ziet. Of stofjes in de lak. Glimt de lak heel erg of zie je al krasjes van het poetsen. Voel rond de spatbordranden op onregelmatigheden. Op dikte van het plaatwerk. Kleine blaasjes onder de lak. Kijk of er lak zit op of onder rubbers. Kijk ook onder de vloerbedekking. In de kofferbak bij het reservewiel. En trek oude kleren aan zodat je op de rug of op je knieën kunt gaan liggen zodat je de onderkant kunt beoordelen op roest of olielekkage.
Wat bedoel je met aanslag rond het plafond? Lekkage van vocht?
Wees kritisch bij de aankoop. Het gaat meestal om veel geld.
Succes.

Michiel

zo jan 30, 2005 14:35

Ik ben dus al eens gaan kijken en ik had ook een zaklamp meegenomen, alles is uitvoerig bekeken.

Ik denk dat het bij het plafond geen lekkege is anders zou het wel rotter zijn, het is net alsof de stof vies is, maar dan helemaal rondom, misschien is het de lijm die in de stof trekt of iets derggelijks? Het leek mij wel schoon te maken.

Alle documenten waren erbij, 2 taxatierapporten en facturen van reparatie en van de apk's. Er is 1 grote reparatie aan geweest en daarna is er ongeveer 1000km mee gereden, de apk's na de reparatie waren vlekkeloos. De lak is in zeer goede staat, ook onder de deuren is het helemala strak zonder een blaasje of wat dan ook.

Terug naar “Algemene Technische vragen”