Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 03:34

Hallo iedereen,

Ik heb me net geregistreerd op dit forum omdat het me wel een goeie bron van informatie en het ideale forum leek om deze vraag te stellen.

Ik ben dus op zoek naar een mooie GTV6 en vroeg me af wat dat nu moet kosten, Ik heb al vele advertenties bekeken en zoals dat wel meer is bij youngtimers, variëren de prijzen sterk (tussen de 1000 en de 9000 euro).

Wat ik graag had geweten is wat nu een eerlijke prijs is voor een mooie, roestvrije GTV6 uit '86 of '87 met ongeveer 100000km op de teller en die netjes zijn beurten heeft gehad (al dan niet met onderhoudsgeschiedenis bij).

De modellen die ik op het oog heb zijn op het eerste zicht nog in originele staat en hebben een net lederen interieur, in één geval gaat het om een Grand Prix versie. Ik ben natuurlijk nog niet naar de wagen gaan kijken dus of hij nu effectief roestvrij is, weet ik niet (lijkt me een hele prestatie bij een alfa uit de jaren '80 :wink:).

Als iemand me ook een richtprijs zou kunnen geven voor een ietwat oudere gtv6 (ongeveer '80-'85) met stoffen interieur en wat gebruikelijke problemen zoals redelijk hardnekkige roest in de voorste wielkasten en reservewiel uitsparing, beschadigde deurrubbers, ... zou dat natuurlijk ook heel handig zijn, heb ik meteen een mooie basis tot vergelijken :)

Ik ben me natuurlijk al wel wat aan het inlezen, maar het gaat vooral om US sites - oa. alfagtv6.com - en die richtprijzen zijn natuurlijk niet representatief voor de benelux.

Ik ben trouwens belg (ik hoop dat het me vergeven kan worden :P), misschien dat dat ook nog wat scheelt met Nederland qua prijzen.

EDIT: ik ben trouwens van plan de wagen dagelijks te gebruiken, niet dat ik van plan ben veel kilometers te doen, maar hij zou toch wel dagelijks buiten komen tenzij het echt sneeuwt ofzo, dan zie ik mezelf wel nog een winterwrak kopen; ik vermeld het er even bij om aan te tonen dat ik dus echt wel een gtv zoek die mechanisch goed moet zijn (bepaalt meteen de prijsklasse wat natuurlijk). De wagen wordt overigens wel binnen gestald in een goed geïsoleerde garage.

Ik hoop dat iemand van jullie me wat informatie kan verschaffen, alvast bedankt! :)

PS: ik vond het niet echt de moeite op hiervoor een ander topic te openen: weet iemand of de geel gekleurde GTV koplampen nog makkelijk verkrijgbaar zijn (tegen een normale prijs). Ik ben nogal fan van de gtv-met-gele-koplampen look, dus ik moet een setje hebben als ze nog niet op de wagen zitten die ik zou aankopen 8)

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 09:25

Welkom Furri,
er zijn hier heel veel belgskes, dus daar hoef je je zeker niet ongerust over te maken.

De door jou genoemde prijzen komen mij bekend voor (1000-9000). Voor een echt topexemplaar mag je een forse prijs verwachten, 8000-9000 euro is natuurlijk een enorme smak geld, maar vooral een met een goede carroserie zou ik daarom niet laten staan.
Voor je tweede optie zou ik hooguit 2000-3000 uittrekken, (stoffen interieur en roest). In het algemeen zou ik me meer druk maken over de technische staat dan over het geld (en dat voor een ollander). De prijs vergeet je snel, de lol van de kwaliteit blijft.

Als je hem dagelijks gaat gebruiken, wordt het bovendien toch ook een kwestie van afschrijving. Je auto zal echt in 3 jaar behoorlijk aftakelen, wat neerkomt op 2-3000 euro waardeverlies per jaar, voor een dagelijkse auto niks bijzonders. Je loopt wel het risico dat je dat niet leuk gaat vinden, zo'n soort auto krijg je een emotionele band mee!
Pb eens met novantamanu, heeft recent ook rondgezocht in belgie naar een v6.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

164 Q4

Re: RE: Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 12:25

In het algemeen zou ik me meer druk maken over de technische staat dan over het geld (en dat voor een ollander). De prijs vergeet je snel, de lol van de kwaliteit blijft.
Bij sommige auto's die duur in onderdelen en reparaties zijn maar op zich niet zoveel meer waard zijn is het altijd veel verstandiger om voor wat meer geld een beter exemplaar te kopen omdat als je een goedkope zou kopen je uiteindelijk na alle reparaties nog veel duurder uit bent. Een normale youngtimer toprestaureren kan dus ook vaak niet echt uit en overstijgen de kosten ook meestal de taxatiewaarde.

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 20:00

Leuk om te zien dat de meeste prijzen die ik gezien ook wel redelijk faire vraagprijzen zijn (bij sommige merken/modellen denken de eigenaars bij verkoop dat hun wagen sowieso goud waard is, zelfs al is het een wrak :lol:).

Als ik jullie raad lees, zou ik geneigd zijn een exemplaar van 4000 a 5000 euro op de kop te tikken, dus geen topexemplaar, zou ik ook een beetje zonde vinden om "op" te rijden. Maar het lijkt me dat een auto die op zich mooi in orde is voor 4 a 5000 euro ervoor zorgt dat ik nog geen inhaalslag tegen de aftakeling mag beginnen nog voor ik een km gereden heb.

Wat het onderhoud van de wagen betreft, ben ik momenteel hobbymatig bezig met een éénjarige cusus oldtimerrestauratie van ongeveer 8 uur per week bij iemand die zich toch wel een specialist mag noemen, dus ik hoop dat ik opduikende problemen wel zal kunnen opmerken en tijdig behandelen.

Aan wat voor onderhoudskosten moet ik me trouwens verwachten bij het dagelijks gebruik van een GTV6? Initieel zocht ik naar een 2.24V, ik neem aan dat de rekeningen voor een alfa iets malser zullen zijn :P

Is er trouwens niemand die weet hoe het zit met gele koplampglazen? Die zijn nog steeds een must :D

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 20:09

Gele koplampen zul je vaker zien op de franse exemplaren (incl. geimporteerde fransozen in NL).
Was destijds plicht om gele lampen te voeren.

Dus als je een GTV hebt en je wilt zulke lampen, ff een set uit frankrijk regelen.
Maar alleen als je ze hier niet te pakken kan krijgen.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Richtprijs GTV6?

za jan 21, 2006 20:24

je zou er "gewetenstechnisch" wellicht beter aan doen een minder knappe te kopen als je er dagelijks in gaat rijden. Hij loopt gewoon bij je weg, en dan is het beter als ie al "op weg was"...

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Richtprijs GTV6?

zo jan 22, 2006 01:05

je zou er "gewetenstechnisch" wellicht beter aan doen een minder knappe te kopen als je er dagelijks in gaat rijden.
Hij loopt gewoon bij je weg, en dan is het beter als ie al "op weg was"...
Een reeds gerestaureerd exemplaar ga ik sowieso niet kopen tenzij de prijs natuurlijk heel goed is, maar dat betwijfel ik. Uiteindelijk is het toch de bedoeling na een paar jaartjes de GTV als tweede wagen te bezitten, en dan mag hij natuurlijk ook helemaal uit elkaar om te restaureren :)

Zoveel zorgen maak ik er me ook niet in, je ziet nog genoeg wagens rondrijden die even erg roesten als een gtv en die waarschijnlijk stukken slechter onderhouden worden, en echt uit elkaar vallen zie ik ze toch niet doen :twisted:

Ik zag trouwens nog een mooie alfetta op marktplaats, als ik geen GTV6 zocht, zou ik geïnteresseerd zijn, misschien dat iemand anders er wat aan heeft:

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/ol ... 40780.html
Nette goed rijdende Alfetta 2000 gtv.
Origeneel Nederlandse auto met airco, tweede eigenaar 42000Km.
Deze auto is 6 jaar geleden gerestaureerd en heeft nadien weinig kilometers gemaakt.
bouwjaar 1978.
Afbeelding

:wink:

RG

Re: RE: Richtprijs GTV6?

di jan 24, 2006 19:20

Leuk om te zien dat de meeste prijzen die ik gezien ook wel redelijk faire vraagprijzen zijn (bij sommige merken/modellen denken de eigenaars bij verkoop dat hun wagen sowieso goud waard is, zelfs al is het een wrak :lol:).
Klopt als een bus, keb d'r destijds ook een paar bekeken, waarvan sommige totaal verrot. Maar ik zie dat je je al wat hebt ingelezen (dan zal je de deze aandachtspunten ongetwijfeld ook al gevonden hebben). :wink:
Als ik jullie raad lees, zou ik geneigd zijn een exemplaar van 4000 a 5000 euro op de kop te tikken, dus geen topexemplaar, zou ik ook een beetje zonde vinden om "op" te rijden. Maar het lijkt me dat een auto die op zich mooi in orde is voor 4 a 5000 euro ervoor zorgt dat ik nog geen inhaalslag tegen de aftakeling mag beginnen nog voor ik een km gereden heb.
Voor 4000 a 5000 mag je mijns inziens echt een goede roestvrije GTV6 verwachten en naar mijn mening kun je ook voor minder een behoorlijk acceptabele vinden. Ik heb voor mijn GTV6 (paar kleine roestplekjes, maar met gele Carello's en leren Recaro's :P ) een fractie betaald van jouw streefbedrag.
Aan wat voor onderhoudskosten moet ik me trouwens verwachten bij het dagelijks gebruik van een GTV6? Initieel zocht ik naar een 2.24V, ik neem aan dat de rekeningen voor een alfa iets malser zullen zijn :P
Onderhoudskosten zijn t.o.v. een Maser ongetwijfeld relatief laag. Al moet ik zeggen dat het mij wel een beetje tegenviel t.o.v. mijn vorige Alfa (75 TS). De verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen (en dus ook de prijzen) bij de bekende onderdelen-leveranciers (Tuynder, Prins, Arese etc.) vielen mij wel tegen. Diverse onderdelen worden simpelweg al niet meer geleverd. Ik heb met dank aan een aantal bijzonder vriendelijke mede-forummers de meeste onderdelen wel kunnen regelen :D
Is er trouwens niemand die weet hoe het zit met gele koplampglazen? Die zijn nog steeds een must :D
Ze komen een enkele keer wel 's voorbij op Marktplaats oid, kwestie van goed opletten. Zoals al gezegd, zijn in het buitenland meer versies met gele Carello's geleverd.

Succes met zoeken naar zo'n tijdloos mooie GTV6!

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Richtprijs GTV6?

di jan 24, 2006 21:05

binnen twee weken ga ik normaal gezien op zaterdag naar een GTV6 kijken die me wel in orde leek :)

De wagen in kwestie heeft een beige lederen interieur in goeie staat met wat kleine barstjes in het leer van de bestuuderszetel, nieuwe tapijten en nieuwe dakhemel, ongeveer 100000km op de teller en volgens de huidige eigenaar absoluut geen roest. Het gaat trouwens om een grand prix editie.

Onderhoudsgeschiedenis is wel niet volledig, maar de huidige eigenaar wist me wel al te vertellen dat ie de hydraulische spanrol laten vervangen heeft door een mechanische, wat voor mij toch wel aangeeft dat de wagen allicht goed onderhouden is gezien ook het interieur vernieuwd is en het uitvoeren van een volledige keuring incl. compressietest geen probleem was.

Voor de rest is het een antraciet-grijze wagen uit '86 en is de lak nog goed maar niet perfect meer. Al dat moois moet 5000 euro kosten :)

Ik heb de auto natuurlijk nog niet gezien, maar indien wat mij verteld is, klopt, denk ik dat 5000 niet teveel is. Een koopje ga ik het niet noemen, maar ik heb er ook niet het gevoel bij dat ik zou worden afgezet.

Iemand die daar toevallig anders over denkt? Ik kom het liever nu te weten dan na de aankoop ;)

Dit zijn de foto's die ik van de eigenaar doorgestuurd heb gekregen:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
BBS
Full Member
Full Member
Berichten: 312
Lid geworden op: wo aug 10, 2005 20:55
Locatie: Mol, België

RE: Richtprijs GTV6?

wo jan 25, 2006 17:12

Hallo Furrikain,

Ben beetje jaloers op jou, want ik denk dat de gtv6 die je op het oog hebt een prachtige wagen is.

Maar ik vind het erg dat je die voor dagelijks gebruik wil inzetten: ik vrees dat dat gaat tegenvallen.

Ten eerste: zo'n wagen moet je koesteren en er héél erg zuinig op zijn (en ik ben geen nederlander, hoor, maar ook een Belg)

Ten tweede: de onderdelen voor die wagen zijn toch niet zó eenvoudig te bekomen, ik denk persoonlijk dat dat binnen tien jaar gemakkelijker gaat zijn dan nu:
bij Alfa is niks meer te krijgen en het oldtimercircuit is er nog niet of amper mee begonnen (in tegenstelling tot guilia's, bertone's en spiders, waarvoor dan weer wel bijna alles
makkelijk verkrijgbaar is)
Ten derde: na een paar jaar dagelijks gebruik ga je de auto niet meer herkennen, hij degenereert zeer snel bij intensief gebruik (niet mechanisch, maar qua carrosserie en optisch).

Mijn advies: KOPEN en KOESTEREN, maar NIET DAGELIJKS INZETTEN

mvg
bbs
Belgian Black Spider
A thing of beauty is a joy forever (John Keats)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Richtprijs GTV6?

wo jan 25, 2006 17:48

Schei toch uit, een goede auto moet je gewoon een degelijke anti-roestbehandeling geven en verder netjes bijhouden. Wassen/ schoonspuiten/ poetsen, enz. en dan lekker rijden! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Richtprijs GTV6?

wo jan 25, 2006 18:05

Zei de man met de bubbel-Alfetta... :roll:

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Richtprijs GTV6?

wo jan 25, 2006 18:11

Een GTV schrijf je gewoon heel snel af als je er jaar in jaar uit mee rijdt.

Mijn GTV6 uit italië (echt een hele harde auto) heb ik direct een waxoil behandeling gegeven. Nooit in de winter mee gereden. En toch blaasjes (staat niet in een verwarmde garage oid, wel overdekt) na een paar jaar, bijvoorbeeld op de rechterachterschermrand en onder de vooruit.

Als je er eentje gerestaureerd hebt (en echt ongeveer alles los hebt gehad) en dan heel grondig in tectiel en waxoil hebt gezet, dan zou het wel eens mee kunnen vallen. Het is niet moeilijk om het beter dan de fabriek te doen.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Richtprijs GTV6?

wo jan 25, 2006 18:54

Zei de man met de bubbel-Alfetta... :roll:
Ja, maar dat licht toch echt niet aan het rijden met/ bloodstellen aan de elementen, maar een fout in de voorbewerking voor het spuiten. :wink:
(vocht in de plammur :( )
Da's een jammere constatering, en zal een keer hersteld gaan worden en dan gaat er toch echt mee gereden worden (nu ook al) en ben ik ervan overtuigd dat dat kan! :P
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Richtprijs GTV6?

do jan 26, 2006 02:46

Hallo Furrikain,

Ben beetje jaloers op jou, want ik denk dat de gtv6 die je op het oog hebt een prachtige wagen is.

Maar ik vind het erg dat je die voor dagelijks gebruik wil inzetten: ik vrees dat dat gaat tegenvallen.

Ten eerste: zo'n wagen moet je koesteren en er héél erg zuinig op zijn (en ik ben geen nederlander, hoor, maar ook een Belg)

Ten tweede: de onderdelen voor die wagen zijn toch niet zó eenvoudig te bekomen, ik denk persoonlijk dat dat binnen tien jaar gemakkelijker gaat zijn dan nu:
bij Alfa is niks meer te krijgen en het oldtimercircuit is er nog niet of amper mee begonnen (in tegenstelling tot guilia's, bertone's en spiders, waarvoor dan weer wel bijna alles
makkelijk verkrijgbaar is)
Ten derde: na een paar jaar dagelijks gebruik ga je de auto niet meer herkennen, hij degenereert zeer snel bij intensief gebruik (niet mechanisch, maar qua carrosserie en optisch).

Mijn advies: KOPEN en KOESTEREN, maar NIET DAGELIJKS INZETTEN

mvg
bbs
Dit heb ik al vaker gelezen op dit forum, ik ga niet zeggen dat ik het er compleet oneens mee ben, maar ik vind dat men hier niet in moet overdrijven. Als ik de wagen koop, krijgt hij sowieso een dinitrol behandeling bij een goeie oldtimer restaurateur, als blijkt dat de tectyllaag hard is geworden of toch al serieuze tekenen van slijtage vertoont, wordt deze ook vervangen.

Roest wegkrijgen kan nooit, je kan misschien redelijk in de buurt komen als je een volledige restauratie uitvoert, maar ook dan heb je geen zekerheid. Ik blijf een wagenliefhebber en geen idioot die "een coole sportwagen" wil voor relatief weinig geld. Als dat betekent dat ik elke week de wagen eens moet wassen en met beschermende wax behandelen, de wielkasten controlleren op vastzittend vuil en andere troep in kleine hoekjes die water vasthoudt, dan moet dat maar, ook bij een auto die minder roest zou ik dat waarschijnlijk doen. Als een dorpel blaasjes vertoont, dan ga ik niet de boel een beetje plaatselijk afschuren en een roestomvormer opsmeren, dan gaan die dorpel er onverbiddelijk af en wordt hij weer in orde gemaakt.

Zolang de wagen mechanisch betrouwbaar is of in ieder geval in die staat te krijgen, ben ik tevreden. Al het overige dat moet gebeuren zie ik als projectjes waar ik met plezier aan begin.

Je hebt ergens wel gelijk dat het zonde is om een mooie GTV6 bloot te stellen aan ons klimaat, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zonde om een mooie GTV6 ergens in een garage te laten bestoffen ;) Bovendien heb ik een zeer goed geisoleerde garage en komt de auto op een metertje van een grote verwarmingsketel de staan.

Nogmaals, ik wil niet koppig overkomen en het laten uitschijnen dat ik mijn zin moet en zal krijgen en alle tips worden op prijs gesteld, maar ik vind het nogal moeilijk om te geloven dat een goed onderhouden en tegen roest behandelde alfa op een paar jaar zo hard kan gaan roesten; misschien heb ik het verkeerd, dus andere meningen hieromtrent worden zeker op prijs gesteld.

Wat betreft de schaarste van de onderdelen, neem ik de lange levertijden en zoektochten er graag bij als daar tegenover staat dat ik frequent met één van mijn droomwagens kan rijden. De winter is ook alweer bijna achter de rug en als het budget het binnen een maand of tien toelaat, komt er ook nog wel een pekelracertje van 500 euro uit jappenland in de garage om de gtv wat te ontzien ;)

Dat schetst zowat mijn plannen en situatie waarin ik de wagen zou gebruiken, als er nog steeds mensen met ervaring zijn die zeggen "GOEIE GOD DOE HET NIET :shock:", dan hoor ik het liever nu en ga ik toch nog eens serieus nadenken, ik krijg namelijk nogal de indruk dat ik de wagen echt serieus zou mishandelenn door gewoon in de regen te rijden, zelfs al wordt ie perfect onderhouden :oops:

Ik hoop dat een paar andere alfabezitters wat licht op deze zaak kunnen werpen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”