AlfaNewB

Schade in het buitenland - ervaringen?

di jan 24, 2006 11:30

Nou, de week begon niet zo best.

M'n vrouw reed op de ring van Antwerpen toen een vrachtwagen lading verloor op de rechtse rijbaan.

Een Vlaams sprekende Fransman van Arabische afkomst in een aftands busje (Frans kenteken) op de middenbaan dacht e.e.a. behendig te ontwijken, zonder daarbij op medeweggebruikers te hoeven letten.... verliest uiteraard de macht over het stuur en parkeert zijn busje dwars op de linkerrijbaan, waar mijn vrouw uit alle macht op de rem stond.

Gelukkig reed er een oplettende Belg achter haar, die ook bijna platte kanten op z'n banden remde en haar niet raakte, zodat enkel de voorkant van het Lybra werkpaard in de poeier zit :(

De vrachtwagen heeft niets gemerkt en is doorgereden. De Fransman vond dat hij nergens schuld aan had en weigerde het schadeformulier in te vullen, "..wante ieke nie schssoeldieg... jij bekijk maar...". Politie.

Die was al ingeseind door de Belg wiens auto ook beschadigd was en die voor mijn vrouw reed.

Politie heeft schadeformulieren ingevuld, zijn ondertekend. Geregeld.

Wij hebben rijdbare schade, de verlichting werkt zelfs nog. Maar toch:
-motorkap verfrommeld
-bumper + mistlampen verfrommeld
-koplampen beschadigd
-voorpanelen beschadigd
-linker portier beschadigd door voorste paneel dat naar achter is geschoven

Dus nogal wat onderdelen en spuitwerk.

Inmiddels rechtsbijstand ingeschakeld en volgens hen is het altijd een lastig verhaal. Zij sturen een expert die de schade gaat opnemen. Dat schadebedrag gaan ze claimen bij de tegenpartij en dat krijgen we dan (hopelijk) uitgekeerd. Kon wel 2 tot 3 maanden gaan duren.... als het betaald wordt... :shock:

En dan maar weer hopen dat je e.e.a. voor dat bedrag ook kunt laten maken! Vervangend vervoer wordt conform Belgisch recht NIET vergoed!
Nou lekker dan, als je die auto dagelijks nodig hebt en bijna 300 km per dag rijdt!

Nederlandse auto - Franse auto met een aanrijding in België betekent Belgisch recht en verzekeringsmaatschappijen uit verschillende landen...

WIE heeft er wel eens schade gehad in het buitenland waarbij ook buitenlanders betrokken waren?
HOE is e.e.a. verlopen? Schadebedrag uitgekeerd???

Ben dus benieuwd naar ervaringen. Bedankt!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Schade in het buitenland - ervaringen?

di jan 24, 2006 12:17

Dat er volgens Belgisch recht geen vervangend vervoer vergoed wordt maakt volgens mij niet uit, want je bent geen belg, maar nederlander. En moet dus volgens europeese richtlijnen schadeloos gesteld worden, en niet volgens belgische...
In principe is de fransman gewoon aansprakelijk, ook al ligt de echte oorzaak ergens anders. Verhaal daarvan op de echte veroorzaker is dan zijn probleem. Tenminste, zo werkt dit in NL!

Reken op een getaxeerd schadebedrag van over de 2000, = . Heb net voor kerst met de 164 een vrachtauto in de linker koplamp gehad:

lakschade bumper
deuk scherm net naast richtingaanwijzer
koplamp geheel kapot
diverse sierstripjes kapot
grill linker helft kapot
motorkap weggedrukt en lakschade
scherm naar acheren gedrukt, lakschade voorrand deur.

En dit alles van een stapvoets naar achteren rijdende vrachtwagen, tegen een stilstaande auto.

Schade taxatie net geen 2000,-, waarbij bumper, deur, motorkap slechts deels gespoten zijn, en er geen plaatwerk vervangen hoefde te worden.

Advies: zet in overleg met taxateur omdat het een buitenlands verhaal is de schade zo hoog mogelijk in! Dus panelen geheel spuiten, ook al zou het deels kunnen etc. wellicht blijft er dan wat over om het vervangend vervoer te betalen, hoeft dat niet uit eigen zak.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

jolinos

di jan 24, 2006 21:24

vorig jaar met buitenlandrit in frankrijk een aanrijding met motorrijder gehad ging heel langzaam omdat het we op smal nat weggetje reden en tegemoet komende motor kwam over heuvel gereden remde en gleed naar onze weghelft uitwijken konden we niet ver genoeg want er stond een muurtje.
Gevolg 1600,- schade motor schafde langs de GTV 6 geen deuken maar lakschade.
Franse motorrijder bekende meteen schuld papieren werden ingevuld en terug in nederland meteen verzekering gebeld.
Gelukkig allrisk verzekerd want binnen 2 weken hadden we geld op rekening staan min risico van 135,- want eerst moest geld van frankrijk binnen zijn bij verzekering dan zouden wij eigen risico terug krijgen.
Nu inmiddels 8 maanden later nog steeds niet afgehandeld want franse verzekering van tegenpartij vindt dat het ieder eigen schuld is ondanks schuld verklaring van tegen partij.
Getuige verklaring van dat tegenpartij schuldig is maakt ze niet uit wacht nog maand af anders ga ik mijn recht bij stand maar inschakelen want mijn verzekering zegt nu dit kan nog zeker maanden duren.
Het gaat voor ons nu om het eigen risico 135,- terug te krijgen,waar ik recht op heb wil ik hebben .
Werd ons al gezegd dat franse verzekeringen niet snel zijn maar de boel omdraaien daar hou ik niet van.

puffe003
Newbie
Newbie

wo jan 25, 2006 17:34

Wij hebben in 1998 een aanrijding in Italie gehad. Met de 155. Er komen twee auto's over de vluchtstrook die meerdere auto's inhaalden. Twee auto's voor mij gaan ze weer de rijbaan op,en de voorste gaat boven op de rem staan. Gevolg,die twee auto's boven op elkaar en daarachter nog 4,waaronder wij. Ik was 1 na laaste. Ik stond op tijd stil,echter achter mij een Italiaan reed zonder remmen onze 155 in. Total los. Fiat van de italiaan in twee stukken op de baan. We stappen alle uit. Gaan de twee veroorzakers met elkaar iets overleggen,sprinten naar hun auto's en gaan ervandoor.
Uiteindelijk na 4 jaar in 2002 ben ik alsnog schuldig verklaard,omdat ik te dicht op de voorganger zou hebben stilgestaan. Verzekering heeft veel geld moeten betalen voor letsel schade aan mensen van auto voor mij.
Algehele reactie van de verzekering: In die middelandse zee landen valt toch geen gelijk te halen voor buitenlanders.
Detail,ik reed tegen een 3 dagen oude renault megane cabriolet,die zowat dubbel klapte.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”