Carburateurs of injectie ?

Carburateurs (natuurlijk !)
66%
75
Injectie (stelletje bejaarden dat nog carbs wil)
34%
38
 
Totaal aantal stemmen: 113
Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 13:46

Carbjes leven...... \:D/

Injectie is voor a-techneuten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 13:59

Carbjes leven...... \:D/

Injectie is voor a-techneuten.
Wanner komen er carb's op je 156? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 14:09

Carbs natuurlijk, en ikke ben ook nog lang niet oud, geef mijn maar tandwieltjes, en bewegende delen, i.p.v. die electronica die kapot gaat, en waar je zelf dan het probleem niet bij kan vinden. 8)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 14:31

Carbjes leven...... \:D/

Injectie is voor a-techneuten.
Wanner komen er carb's op je 156? :-s
Ik zeg niet dat ik techneut ben :biggrin:

En wie heeft hier EN de apparatuur EN de kennis in huis om de software anders te programmeren???Injectierijders zijn dus watjes, om dat ze niet fatsoenlijk helemaal zelf een blokje kunnen tunen. :lol:

Zo: Beetje "olio" op het vuur". :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:01

Injectie natuurlijk.

Als ik al jullie reacties lees zie ik een en al vooroordelen tov injectie (Engine Management Systeem).

1. Een carburateur is eenvoudiger af te stellen
Fout: voor een carburateur heb je meer gereedschap, toebehoren (jets etc) en kennis nodig om een goede instelling te kunnen maken.
Bij het EMS is het enige extra gereedsschap een Laptop. Alle sensoren zijn al op de motor aangebracht en dus uit te lezen.
Met carburateurs heb je nog geen oplossing voor het tunen van je ontsteking. Hierbij valt bij precies tunen meer vermogens winst te halen dan uit het injectie gedeelte.
Het tunen van een ouderwetse verdeler ontsteking is erg lastig! Het klooien met gewichtjes en veertjes is geen exacte wetenschap maar inderdaad fingerspitzengefuel.
Weer, bij een EMS eenvoudig en zeer precies af te stellen via je laptop.
Natuurlijk ga je bij beide systemen eens op de rollenbank.

2. Een carburateur is bedrijfszekerder ?
Fout: Een carburateur is grotendeels mechanisch en dus gevoelig voor slijtage. Bovendien zitten er in meerdere soorten allerlei rubber deeltjes die na een paar jaar wegrotten. Een carburateur is JUIST gevoelig voor vocht een EMS niet. Echt helemaal NIET. Behalve bij Diesels.
En contact puntjes, speciale hi-tech bougiekabels? Wat zijn dat ??

3. Carburateurs zijn goedkoper ?
Fout: zoek maar op. De prijs voor een compleet systeem NIEUW ontloopt elkaar niet veel.
Teede hands is het goedkoper met injectie spelen omdat de sloop volstaat met onderdelen van vette BMWs etc
Alleen de werkelijke computer is bij een EMS initieel een behoorlijke investering. Ongeveer de prijs van een Nieuwe Weber Carburateur!

4. Installeren van een carburateursysteem is eenvoudiger.
Goed: dat is op het eerste gezicht zo. Tenzij je van Injectie terugwerkt naar carburateurs.
Dan is er voor onze oude Nord motoren heel veel injectie spul beschikbaar. Ze werden vanaf de Alfetta al met injectie geleverd en dat spul is eenvoudig te plaatsen en aan te passen voor dik veel PK's
Hoeft ook bijna niets te kosten dus....

5. LPG
Gas met injectie, een geregelde installatie is OOK veel beter dan eentje met wat mengstukjes aan je carburateurs. Nieuwe LPG installaties zijn allemaal voorzien van computers.



Wel klinkt een Carburateur mooi. En een EMS systeem is zuiniger en stoot minder rommel uit.

En wat betreft het techneutendom... ik ben techneut maar vertik het om in een bestaande motorcomputer te gaan rommelen. Als je eenmalig en eenvoudig wat meer wilt ga je naar SquadraTuning en laat je de boel aanpassen op jouw motor/auto. Als je geinteresseert bent in de techniek of vaak je motor aanpast en er mee wilt racen ontkom je niet aan een vrij programmeerbaar systeem. Tijdens het racen zijn overigens ook de loggingsfuncties van moderne EMS systemen bijzonder welkom. Vaak kan het aantal te loggen parameters uitgebreid worden met extra externe sensoren als G-sensoren of waar ik helemaal wat in zie: GPS Antennes!!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:22


Zo: Beetje "olio" op het vuur". :wink:
Zie je, het werkt: :blue_lol:

Ff: serieus: Maar je bent voor het tunen dus steeds weer op derden aangewezen. En wie heeft de middelen in huis, uitgezonderd jij dan misschien om alles even simpel te kunnen uitlezen en te kunnen inregelen.??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:31

Ik vertel je net dat je aan een Laptop genoeg hebt om een vrijprogrammeerbaarsysteem zoals Haltech Motec Gotech etc te kunnen programmeren en uit te lezen.
Of:
1. Hadje het niet tegen mij ?
2. Was het een retorische vraag ?
3. Geloof je dr niks van ?
4. Eh...DUH.... een laptop, genoeg hersencapaciteit en inzicht

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:39

1=Nee, dat schrijf ik ook.
2=Nee
3=Jawel
4=+ de benodigde software, waar weinigen,de beschikking,kennis,middelen over/ voor heeft. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:39

1=Nee, dat schrijf ik ook.
2=Nee
3=Jawel
4=+ de benodigde software, waar weinigen,de beschikking,kennis,middelen over/ voor heeft. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:40

Oh..
Software niet nodig, die krijg je bij je systeem!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:43

Kijk (en download) voor de grap hier eens:
http://www.emeraldm3d.com/em_software.html

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 15:46

Zijn TB's niet het equivalent van de DCOE Weber alleen met injectie?? Kai heeft helemaal gelijk maar voor de meesten onder ons is het een vergelijk tussen
een fabrieksaf Alfetta met Webers of een fabrieksaf Alfetta met injectie en 9 tegen 10 dat de voorkeur in dit geval uitgaat naar carbs.

Ik overweeg echter ook injectie in de toekomst al was het maar omdat ombouw naar fatsoenlijke carburateurs bijzonder duur is en ik ben gewaarschuwd
voor een monsterlijk benzineverbruik mocht ik motor willen tunen met gebruik huidige carb/inlaatsysteem.

AlfettaQO
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: di mar 29, 2005 20:59

RE: Carbs VS Injectie

zo jan 01, 2006 17:35

@Kai: :thumbs:

Benzineverbruik: Nord 2.1 liter, carbs, hele reutemeteut aangepast, 98 tanken.

Doe maar eens een gooi naar het benzineverbruik......

Andretti Molletti

Re: RE: Carbs VS Injectie

do jan 05, 2006 17:43

Wat is dat nou weer voor vraag???

Injectie natuurlijk anders loopt een diesel niet!
:roll:
Niet helemaal waar. In de modelbouw heb je ook diesels maar die hebben wel degelijk een carburateur. Is dan wel 2-takt maar diesel is diesel :mrgreen: .
Moet je voor de gein eens diesel ingooien....

Niks diesel aan... wel een zelf ontbrander, maar geen diesel!!!!

164 Q4

Re: RE: Carbs VS Injectie

do jan 05, 2006 18:48

Wat is dat nou weer voor vraag???

Injectie natuurlijk anders loopt een diesel niet!
:roll:
Niet helemaal waar. In de modelbouw heb je ook diesels maar die hebben wel degelijk een carburateur. Is dan wel 2-takt maar diesel is diesel :mrgreen: .
Moet je voor de gein eens diesel ingooien....
Da's de bedoeling ook, daarvoor is het ook een diesel :wink: .
Niks diesel aan... wel een zelf ontbrander, maar geen diesel!!!!
Dit wordt toch gezien als een diesel. D'r moet diesel in (mixje) en geen methanol (mixje) zoals normale modelbouw motoren.

Afbeelding

Er zit ook geen gloeiplug in zoals de methanol modellen maar een soort schroef. Zelf heb ik alleen maar methanol motoren, 2takt en een hele sterke 4-takt. Maar zo'n diesel lijkt me wel grappig.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”