Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

GTV6 vraag

zo jan 23, 2005 11:32

Ik ben geen GTV kenner wel een liefhebber van dit type vandaar mijn vraag.

Heb in de afgelopen jaren reeds heel wat onderdelen verzameld , motor en bak gereviseerd e.d.,maar miste nog een goede koets, inmiddels is dit probleem ook
opgelost het begint ook ondertussen een beetje te kriebelen.

Ik wil dus binnenkort met dit avontuur beginnen maar kan dus alle advies gebruiken

Ik heb ondertussen 3 complete GTV6 en in het bezit, een 81,83 en 87 er allen zonder airco, ik wil van deze drie 1 auto maken en daar de 87'er body voor gebruiken.
De motor en versnellingsbak die ik wil gaan toepassen zijn die van een 75 3.0 V6 en reeds volledig in orde gebracht.

Zijn er behalve uiterlijke verschillen in uitvoering, technische en electrische verschillen tussen de drie auto's ???, bedoel hierbij vooral het onderstel en de kabelbomen
Zijn er nog aandachtpunten ter verbetering van rijgedrag, betrouwbaarheid e.d. ?

Alle reacties zijn welkom

B.v.d.
trasforma il meglio in massimo

MikeGtv6

RE: GTV6 vraag

ma jan 24, 2005 19:55

Beste R.
Ik wens je alvast veel sterkte met je project.
Zelf heb ik een gtv6 uit '83 en ga standaard rijden.
Voor jouw project zou ik in ieder geval de transaxle cd-rom
kopen (kun je vinden op markplaats bij kai)
er staat bergen info op, ook van verschillende types.
Nog een tip is de site van alfagtv6.com hierstaan veel weetjes.
Groet,
Mark
ps. ik zoek nog een gtv stuurbekrachtiging weet jij iets?

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 09:26

Gaat het dan toch gebeuren Roland?? Als je de GTV helpdesk in Olen belt weet je toch alles over een GTV?

Ik kan je alleen zeggen dat er tussen een '81-er en 86-er GTV6 bar weinig verschil is, niet elektrisch en ook niet wat betreft het onderstel. Detail verschillen als b.v. twee elektrisch verstelbare buitenspiegels daar gelaten. (afhankelijk van het land waar de auto geleverd is?)

De tip van Mark vwb de CD-rom van Kai is wel een goede..

Als ik je een tip mag geven voor het onderstel, monteer gele konis of bisteins en monteer een dikkere voorstabi van een 75V6 (24mm) of zo'n 27mm RS stabi.

Verder heb ik er alle vertouwen in dat het perfect in orde komt.
Groeten en tot ziens
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 09:46

Het enige verschil dat ik ken is dat na '85 oid er een extra sensor aan het injectiesysteem is toegevoegd. Was die niet voor correctie van de luchtdruk? (voor in ijle lucht in de bergen). De (motor)kabelboom is dus iets anders. Maar daar heb je natuurlijk niets mee te maken als je een 3.0 incl bijhorend injectiesysteem inbouwd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 10:13

Thanks voor de tips, ik zal daar eens achteraan gaan !!!

@Theo, dank je voor het vertouwen, zal ik doen, het wordt een zilvergrijze

Ik heb ooit eens verhalen gehoord dat de laatste GTv's een onderstel van een 75
zouden hebben, schakelsysteem anders is, andere torsieveren, ook zouden de bak
sensor enz. verschllend zijn van de vroegere typen, dit zou makkelijker zijn als je
gebruik gaat maken van een 75 bak, scheelt weer een conversie voor de km teller

Zoals ik al zeg, ik heb dit ooit horen waaien, ik heb me er nog niet in verdiept, weet dan ook niet of dit zo is

Even een beeld schetsen hoe ik de auto zou willen hebben : zilvergrijs met zwart lederen
recaro interieur, 17" Milano's, licht verlaagd, compleet CSC uitlaat, performatek 27 mm torsies, casterstangen op kogel, bovendraagarm regelbaar op Uniball,3.0V6 met 75V6 bak
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 11:33

[quote="Giulia Bianca"]Thanks voor de tips, ik zal daar eens achteraan gaan !!!


Ik heb ooit eens verhalen gehoord dat de laatste GTv's een onderstel van een 75
zouden hebben, schakelsysteem anders is, andere torsieveren, ook zouden de bak
sensor enz. verschllend zijn van de vroegere typen, dit zou makkelijker zijn als je
gebruik gaat maken van een 75 bak, scheelt weer een conversie voor de km teller

Zoals ik al zeg, ik heb dit ooit horen waaien, ik heb me er nog niet in verdiept, weet dan ook niet of dit zo is

Dit klopt voor 100%, Bij de oude types zitten de torsiestaven in een losse constructie. Deze zijn echter wel hetzelfde maar de bevestigingsplaats is anders.Het zou kunnen dat wel de lengte anders is.
Vanaf 1985 zitten ze in een vaste verbinding in een dwars drager.
Ook het gemodificeerde schakelsysteem a la 75 heeft ie.

Kijk maar eens goed onder de auto's, je hebt immers vergelijkingsmateriaal! :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 11:38

@ Gtv Boy, dank voor je reply, heb idd vergelijkingsmateriaal, alleen de
87'er body is nog onderweg, duurt dus nog wel even alvorens ik dit kan checken
De 75 bak is plug and play ?, dat zou wel erg makkelijk zijn natuurlijk !
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 11:41

@ Gtv Boy, dank voor je reply, heb idd vergelijkingsmateriaal, alleen de
87'er body is nog onderweg, duurt dus nog wel even alvorens ik dit kan checken
De 75 bak is plug and play ?, dat zou wel erg makkelijk zijn natuurlijk !
Yep, is hetzelfde als een 75 bak. Ben zelf bezig met deze klus. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 11:48

Das dan al een zorg minder, heb het niet zo op elektronica ! :oops:
Heb zo het gevoel dat de torsies idd ook verschillend van lengte zijn idd, die van
een 75 hebben een andere lengte, die hulpconstructie bij ouder type GTv zit volgens
mij ook voor die dwarsbalk toch ?
75 onderdelen heb ik voldoende, dat schept mogelijkheden :P

Dank voor je reply, als je nog wat te binnen schiet hoor ik het graag !
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 12:49

Roland de lengte van de torsies is idd anders... Als je een 75 bak gebruikt vergeet dan niet ook je schakelstang te wisselen... Anders past het echt niet. Wbt de sensor als je een 75 bak monteerd ook ff de klok wisselen. Kun je zo achter de tellerplaat van de GTV monteren.

Groeten,

Bas

Ps id die 81 er koets nog een beetje hard??
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 14:46

die hulpconstructie bij ouder type GTV zit volgens
mij ook voor die dwarsbalk toch ?
De balk waar de torsies in zitten, zit aan de achterkant van een dwarsbalk (die weer deel uitmaakt van de carrosserie) geschroefd.
Verder hebben de eerdere modellen gietijzeren ATE remklauwen aan de voorkant. De latere modellen hebben de magnesium Brembo's.
De latere modellen hebben ook een andere 'ongeluk cut-off schakelaar'. Op het rechterschutbord onder het dubbel relais. Deze schakelaar (ik heb het oude cylindervormige model) heb ik gewoon doorverbonden, komt de betrouwbaarheid wel ten goede.

Verdere verschillen schieten me zo niet te binnen.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 18:19

Vanaf 1985 ....
....Ook het gemodificeerde schakelsysteem a la 75 heeft ie.
Betekent dat dan ook dat de laatste gtv6 geen dubbele plaatkoppeling meer heeft? Of zijn alleen de schakelstangen gewijzigd? En is dit zonder veel ongein over te bouwen?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 19:46

De 75V6 heeft ook een dubbele plaat met trekkende cilinder...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 20:24

De 75V6 heeft ook een dubbele plaat met trekkende cilinder...
Ohw, dan zit ik verkeerd met mijn herinnering. Ik meen ergens gelezen te hebben dat alle 75's een enkelvoudige plaatkoppeling hebben. Tnx!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

GTVke
Full Member
Full Member
Berichten: 394
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 13:11
Locatie: Olen / Belgie

Re: RE: GTV6 vraag

di jan 25, 2005 21:43

Gaat het dan toch gebeuren Roland?? Als je de GTV helpdesk in Olen belt weet je toch alles over een GTV?
Das een goeie Theo :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”