idd een schroefkooi voldoet aan de standaard eisen (FIA) maar breng naar mijn mening ook niet echt stijfheid in de auto.
Een schroefkooi steunt meestal slechts op 6 punten , vaak op de bodem, vast. Een gelaste kooi is vaak (mits niet naar een schroefkooi gelopieerde) op meer dan 6 punten afgesteund dus geeft meer stijfheid (bijv. naar de wielophanging). Doorlassen geeft absoluut de extra stijfheid aan de auto en is zeker een must voor wat voor racer dan ook.
Ga dus voor een kooi die aan je verwachtingen, mogelijkheden (ook financieel) voldoet. een schroefkooi is er vanaf ongeveer 500 euro. Voor een beetje gelaste kooi betaal je al gauw 1500 euro fo meer (die van mij was 2000 euro). Nog een tip: laat de kooi door een KNAF erkend bedrijf maken als je voor een vaste kooi gaat.
Waarom? als je later een certificaat er bij wilt hebben dan kun je dat gemakkelijk via dat bedrijf regelen. De kosten voor een certificaat zijn ongeveer 200 euro.
Een certificaat geeft je ALTIJD de zekerheid van goedkeuring door een TC (technische commissie) bij elk nationaal en internationaal evenement.
Zoals al eerder door andere beweerde mensen (ook hier op het forum) is een zelfbouw kooi
niet een garantie voor een wedstrijdauto. Ik bedoel dat je zelf kunt bouwen, ook volgens de FIA regels, maar als je niet kunt aantonen bij een TC dat de kooi volgens de regels gebouwd is (komt dus neer op een certificaat van een erkend bouwer) kun je terug naar huis

. De TC heeft ten alle tijden het recht om je auto af te keuren voor een race als ze niet alle documenten hebben en je auto niet voldoet aan de gestelde regels voor het evenement.
Er is maar 1 simpele reden voor afkeur: Veiligheid en aansprakelijkheid zowel voor jezelf als alle
andere betrokkenen.
Succes met je beslissing.