Nee, want ik stel juist dat de de huidige constructeurs in F1 meer doen als enkel aanwezig zijn. Toyota spendeert naast het runnen van het team een groot bedrag
om het F1 Toyota team daadwerkelijk aan het publiek te verkopen in de vorm van TV spotjes etc.
Alfa Romeo kan schitteren in WTCC/Superturisimo DTM maar als niemand daarvan bewust is, heeft het weinig effect. BMW verkoopt haat WTCC zege met een gelimiteerde 320 met enig plastic en wat meer paardjes. Waarschijnlijk hebben weinig klanten gekeken naar WTCC maar BMW doet er veel aan om zijn gelijk te onderstrepen dat men s’werelds beste middenklasser bouwt. Let wel, Alfa Romeo heeft met de 155 ongekende successen geboekt maar de verkopen kan men niet anders als teleurstellend noemen. Ook de 156 is een buitengewoon succes op het circuit maar ik vraag echt af in hoeverre de sportieve successen daartoe hebben bijgedragen. Ik vermoed dat weinig mensen weten dat Alfa Romeo 156 de Honda Accord van Tarquini voor is gebleven.
Alfa Romeo heeft vermoedelijk het complete budget nodig voor het runnen van bijvoorbeeld een F1 raceteam en heeft volgens mij beperkt succes en effect om de sportieve inspanningen in de showroom te verzilveren. Men heeft waarschijnlijk te weinig geld over om zichzelf te promoten en te adverteren.
Ik geef enkel aan dat deelname en aanwezigheid niet voldoende is maar totale budget van Alfa wel toereikend is voor eigen F1 team.
Toyota heeft in het verleden ook de GP’s in Amerika ondersteund en zelfs bijvoorbeeld met een Toyota-sticker op de neus van een F1 Ensign-Cosworth in 1981.
Men is bezig zichzelf te verkopen.
Het Japanse merk gaat geheel anders om met autosport en daarmee bedoel ik niets kwaads of negatiefs. Persoonlijk zie ik Alfa Romeo meer commercieel succes behalen met commercials, adverteren etc. Hoewel ik als enthousiasteling liever deelname aan autosport lijkt mij deelname aan DTM/F1 etc weinig nut hebben.
Ensign-Cosworth